Helsinki-Malmin lentoasemalla viime viikonloppuna järjestetyn lentonäytöksen vetonaulana oli Ilmavoimien palkittu Hornet-esitys. Hävittäjää lentänyt kapteeni Ville Uggeldahl oli näyttävästi julkisuudessa ennen tapahtumaa ja hän nousikin yleisön suosikiksi. Hornetin operointi Helsinki-Vantaalta onnistui sujuvasti. Ilmavoimat valitsee vuosittain esityslentäjän, joka kiertää kesän ilmailutapahtumia McDonnell Douglas F/A-18C Hornet -monitoimihävittäjällä. Tavoitteena on tehdä sotilaslentäjän ammattia tunnetuksi sekä yleisemminkin luoda myönteistä mielikuvaa Ilmavoimista. Esityslentäjä on tyypillisesti toiminut edellisen vuoden varapilottina Finnish Air Force F/A-18 Hornet Display Teamissa. Tänä vuonna tehtävä lankesi kapteeni Ville Uggeldahlille, joka oli viime kaudella varalla. Turusta kotoisin oleva Uggeldahl työskentelee nykyisin Lapin lennostossa Rovaniemellä Hävittäjälentolaivue 11:n ykköslentueen varapäällikkönä. Toimenkuvaan kuuluu vastuu laivueen operatiivisen toiminnan pyörittämistä lentueen päällikön kanssa sekä ilmataistelun opettaminen. Esityslentäjän kausi käynnistyi Ilmavoimien Ilmailusta ammatti -tapahtumissa toukokuussa. Sittemmin kalenterissa on ollut mm. Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös Turussa sekä Royal International Air Tattoo 2015 (RIAT) Fairfordissa Englannissa. Siellä Uggeldahlin demo palkittiin arvostetulla Paul Bowen Trophyllä parhaasta sooloesityksestä. RIAT on maailman suurin ilmailutapahtuma, joka vetää puoleensa vuosittain 150 000 kävijää (lue Lentoposti.fi -uutinen palkitsemisesta ja katso ohjaamovideo linkeistä jutun lopussa). Hornet Display Team sai kauden loppupuolella harvinaisen tilaisuuden tuoda esityksensä pääkaupunkiseudun taivaalle. Helsinki-Malmilla 15.-16. elokuuta järjestetty Finland International Airshow saikin hävittäjästä melkoisen vetonaulan, joka selvästi kiinnosti yleisöä. Kapteeni Uggeldahl oli ennen näytöstä runsaasti julkisuudessa esimerkiksi YLE:n Aamu TV:ssä, Radio Novassa sekä Helsingin Sanomissa. Hävittäjät tunnetusti aiheuttavat melkoisesti melua ja sympaattisen lentäjän avulla Ilmavoimat pyrki kertomaan, mistä oikein on kyse. Tässä onnistuttiinkin hyvin. Kun Lentoposti.fi etsi Uggeldahlin kanssa Malmilla rauhallista haastattelupaikkaa, matka keskeytyi tuon tuostakin yhteiskuvapyyntöjen takia. Niin pikkupojat (vasemmalla, klikkaa kuvat suuremmaksi) kuin Malmin lennonjohdon ja briefingin leidit halusivat kuvaan tutuksi tulleen Hornet-pilotin kanssa. Jopa teinisuosikki Robin pääsi samaan kuvaan Display Teamin kanssa. Koneet Helsinki-Vantaalla Malmi sijaitsee keskellä kaupunkialuetta. Ympäristökeskus edellyttikin melumittauksia perjantain harjoitusten aikana. Eri puolille kenttäaluetta oli sijoitettu viisi mittauspistettä. Kuulovauriolle vaarantava 140 dB raja kuitenkin alittui. Uggeldahl lensi esityksensä Helsinki-Vantaan lentoasemalta. Koska Hornet-demo oli näytöksen viimeinen, hän pystyi näin olemaan päivän aikana Malmilla myös Ilmavoimien osastolla maanäyttelyalueella. Upean sään ansiosta Uggeldahl lensi Malmilla molempina päivinä korkean ohjelmansa (varalla on myös matalammalle pilvikatolle tehty lentoesitys). Näyttävyyttä sille toi runsas soihtuheitteiden käyttö. Kuumana hehkuvat heitteet on tarkoitettu lämpöhakuisten ohjusten harhauttamiseen. Palkinnon Hornet-demolle tuoneessa RIAT-tapahtumassa soihtuja ei saanut käyttää. Syy liittynee räjähdeturvallisuuteen, sillä yli 250 koneen kokoontumisessa ei ole mahdollista varata tilaa esimerkiksi mahdollisten laukeamattomien heitteiden turvalliseen poistoon koneesta. Hornetiin voisi asentaa myös ns. Smokewinder-savukehittimet, jotka sopivat suoraan koneen siivenkärjissä oleviin lämpöhakuisten AIM-9 Sidewinder -ohjusten laukaisukiskoihin. Uggeldahl ei näe tällaisia savuefektejä tarpeellisena, sillä esityksen tarkoituksena on tuoda esiin hävittäjän todellisten tehtävien mukaista liikehdintää. Harjoituksessa katsotaan askelmerkit Esityslentoa harjoitellaan katsomalla ns. askelmerkit maastosta. Nämä ovat erottuvia kohteita kuten risteyksiä, puistoja ja rautateitä. "Ennakkotreeni on tosi tärkeä. Perjantain harjoituslennolla en keskittynyt ohjelman liikkeiden hiomiseen vaan askelmerkkien paikantamiseen alla olevasta maastosta. Esimerkiksi päärata oli hyvä maamerkki", Uggeldahl kertoi. Malmin esityksessä Uggeldahl joutui muokkaamaan muutamia liikkeitä ilmatilavarauksen rajojen takia kääntämällä niitä 45 astetta. "Näin sain ohjelman mahtumaan varaukseen kun muutamissa kohdissa veti täysillä" Ohjelman aikana Uggeldahliin kohdistuu +8 / -2 G-voimia. Sinänsä esityslentäjälle on sama minkä lentokentän yllä lennetään. Malmin näytöksessä poikkeavaa oli toiminta Helsinki-Vantaalta. "Vantaa on iso kenttä ja siellä täytyy tietää mihin rullaa. Tyypillisesti toimimme tukikohdista, joissa on vähän rullausteitä ja nekin usein puiden reunustamia. Vantaalla on suuri aukea ja lisäksi paljon muuta liikennettä." Perjantain harjoitukseen Uggeldahl tankkasikin varmuuden vuoksi 350 kiloa ylimääräistä kerosiiniä mahdollisten rullausviivästysten varalle. Sitä ei kuitenkaan tarvittu. Viikonlopun varsinaisiin esityslentoihin hän lähti normaalilla 5600 kilon tankkauksella. Display Teamilla oli pääkaupunkiseudulla mukana kaksi konetta, HN-409 ja HN-432. Molemmat pääsivät käyttöön, 409 lauantaina ja 432 sunnuntaina. Vierailun aikana myös lentoaseman tekninen henkilökunta pääsi tutustumaan Hornet-kaluston erikoispiirteisiin (vasemmalla). Maanantaina Hornetit poistuivat Vantaalta. Uggeldahl kiitti lennonjohtoa sujuvasti toimineista järjestelyistä tiukalla 360 kaarrolla kiitoteiden välissä. Tänä kesänä Uggeldahlin demon voi nähdä vielä kerran Rovaniemellä Lapin lennoston Ilmailusta ammatti -tapahtumassa 27. elokuuta. Vaikka muiden tukikohtien avoimien ovien tapahtumat ovat perinteisesti toukokuussa, Lapin säät ovat loppukesällä todennäköisesti paremmat. T.T. Lue aiempia Lentoposti.fi -jutut Ilmavoimien esityslennosta: Video: G-voimat jylläävät RIAT-palkitun Hornet-esityslennon ohjaamotallenteella
|
|||