Kauppasota kiihtymässä EU:n ETS-päästökaupan takia

EU:n ETS-päästökauppa on johtamassa kovenevaan kauppasotaan. EU:n ulkopuoliset valtiot ovat aloittaneet tai aloittamassa toimenpiteitä EU:ta ja EU-valtioiden lentoyhtiöitä kohtaan.

ETS-päästökauppa on johtamassa kohti ilmailupoliittista konfliktia. Kaikkiaan 23 maata allekirjoittivat julistuksen päästökaupan vastaisista toimista konferenssissaan Moskovassa helmikuussa.

Kiina on ilmoittanut lentoyhtiöilleen, että niiden tulisi suosia Boeingia lentokonehankinnoissaan Airbusin sijaan. Airbus on jo ilmoittanut Pekingin torpanneen jopa 12 miljardin USD:n kaupat. Keskushallinto on myös kieltänyt lentoyhtiöitään maksamasta päästökauppamaksuja. Intia on jäädyttänyt liikennöintiluvat olemassaolevalle tasolle eikä niihin saa tehtyä muutoksia.

Myös uudet ylilentoluvat EU-maiden lentoyhtiöiltä evätään. USA ja Venäjä ovat tehneet jo lakialoitteet, joilla ne voisivat sanktioida omia lentoyhtiöitään jos ne osallistuvat päästökauppamaksujen maksamiseen.

Kotimaisen Finnairin kannalta tilanne voisi eskaloitua pahimmin Venäjän peruessa Siperian ylilentoluvat. EU:n suuret valtiot kuten Englanti, Ranska ja Saksa neuvottelisivat uudessa tilanteessa todennäköisesti hyvin pian omat bilateraaliset sopimukset ja korjaisivat tilanteen lähes ennalleen omille yhtiöilleen.

ICAO:n Raymond Benjamin on luvannut järjestön esittelevän oman maailmanlaajuisen päästökauppamallin kuluvan vuoden aikana. ICAO:n tuleva malli saattaa olla ratkaisu kiistaan, jonka avulla EU komissio säilyttäisi kasvonsa päästökaupassa. Ratkaisu asiaan nähtäneen kesään mennessä, koska ensimmäisten lentoyhtiöiden ilmaiset päästöoikeudet loppuvat silloin ja ne joutuvat lisäostoihin.