Hainan Airlines operoi biopolttoaineella lennon Shanghaista Pekingiin kyydissään yli 100 matkustajaa. Lennon aikana Boeing 737-800NG -koneen polttoaineena oli 50 prosenttista biopolttoainesekoitusta, jota käytettiin koeen molemmissa CFM International CFM56-7B -moottoreissa. Air China on kuitenkin lentänyt Kiinassa ensimmäisen biopolttoainelenno jo vuonna 2011. Tuolloin kyseessä oli koelento Boeing 747-400 -koneella. Kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti valmistettu biopolttoaine vähentää päästöjä 50-80 prosentilla tavalliseen kerosiiniin verrattuna. Uudenlaisella polttoaineella uskotaan olevan tärkeä rooli ilmailun kasvun ja ympäristötavoitteuden saavuttamisessa. Amerikkalaisvalmistaja Boeingin tuoreimman CMO-markkinaennusteen mukaan Kiina tarvitsee kasvun tarpeisiin 6020 uutta lentokonetta vuoteen 2033 mennessä. Kiinassa Boeing on mukana yhteistyöhankkeessa, jonka kehittää biopolttoainetta ilmailun tarpeisiin. Boeing on mukana myös hankkeessa COMAC:in sekä useiden instituutioiden kanssa biopolttoaineen kehittämisessä. Lue myös:
|
|||