King Air laskeutui nokka maassa Helsinki-Vantaalla 2015: telinemekanismin kierre leikkautunut irti

OHBEX_onnettomuustutkintakeskusHelsinki-Vantaan lentoasemalla tapahtui 26.8.2015 onnettomuus Beechcraft King Air C90 -koneelle. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan se johtui koneen nokkatelineen käyttölaitteen liikeruuvin viasta. Lentokone vaurioitui onnettomuudessa huomattavasti. Henkilövahinkoja ei syntynyt.

King Air -potkuriturbiinikone lähti rahtilennolle Helsinki-Vantaan lentoasemalta Ruotsin Örebrohon 26.8.2015. Koneessa oli kahden hengen miehistö ja rahtina lääkeaineita. Muita henkilöitä ei ollut koneessa.

OTKES:n turvallisuustutkimuksen mukaan kone oli lähdettäessä lentokelpoisuutta koskevien vaatimusten mukaisesti lentokelpoinen, ohjaajat asianmukaisesti koulutettuja, ja heidän lupakirjansa ja kelpoisuutensa voimassa.

Kun ohjaajat valitsivat laskutelineen lentoonlähdön jälkeen ylös, kuului nokkatelineestä normaalista poikkeava rusahdus. Merkkivalo osoitti, että laskuteline ei ollut tullut normaalisti sisään.

Ohjaajat tekivät hätätoimenpideohjeistuksen mukaiset toimenpiteet, mutta nokkatelineen alaslukittumista osoittava merkkivalo ei syttynyt. Sen sijaan telineen liikkeestä kertova "Gear in transit" -valo jäi palamaan.

Ohjaajat päättivät palata takaisin lähtökentälle. Laskeutumisen yhteydessä lentokoneen nokka painu kiitotiehen ja liukui maata pitkin noin 500 metriä. Nokka, laskutelineluukut ja potkurit vaurioituivat. Lentoaseman pelastustoimi oli valmiudessa kiitotien läheisyydessä.

King Airin nokkatelineen käyttölaite vaurioitui toimintakelvottomaksi, kun sen liikeruuvin mutterikierteet leikkautuivat irti telineitä sisään otettaessa. Leikkautuminen johtui pitkälle edenneestä kierteiden kuluneisuudesta, jolloin ne eivät lopulta enää kestäneet välitettyä voimaa.

Huoltovaatimusten mukaisesti välystarkastus ja voitelu suoritetaan 1000 laskeutumisen tai 30 kuukauden välein. Vaurioituessaan käyttölaitteelle oli kirjattu noin 900 laskeutumista.

ohbex_2_onnettomuustutkintakeskusTeknisessä tutkinnassa havaittiin, että nokkalaskutelineen käyttölaitteen liikeruuvin kierteet olivat huomattavasti kuluneet, jopa alle kolmasosaan alkuperäisestä vahvuudestaan. Liikeruuville ominaista kulumista nopeutti se, että voitelutapa ei takaa tasaista voitelua kierteiden pinnoilla ajan kuluessa.

Telineen toimintaperiaatteesta johtuen liikeruuvi muodostaa kriittisen heikon lenkin telineiden toiminnan kannalta. Nokkalaskutelineen varamenetelmä on suunniteltu vain sähköjen menettämisen tai sähkömoottorin rikkoutumisen varalle. Näin ollen varamenetelmän käsikahvalla ei ole mahdollista lukita telineitä alas laskeutumisasentoon, jos liikeruuvin kierteen pettävät irtileikkautumalla.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA (Federal Aviation Administration) velvoittaa lentokoneen valmistajaa tarkistamaan huoltovaatimusta siten, että välystarkastusjaksoa lyhennetään merkittävästi ja että kierteiden kulumisnopeus otetaan huomioon.

Suositus annetaan turvallisuuden parantamiseksi, vastaavien onnettomuuksien ennaltaehkäisemiseksi ja onnettomuuksien vahinkojen minimoimiseksi. T.T.

Täydellinen  tutkintaselostus: OTKES (PDF)

Lue myös: