Kolmonen saapuu Helsinki-Vantaan lentoasemalle 23.5. - lentokausi käynnistyy kesäkuussa

DC3_suomii_1DC-yhdistyksen historiallinen Aero O/Y:n väreissä lentävä Douglas DC-3 -matkustajakone (OH-LCH) odotetaan saapuvaksi Helsinki-Vantaan lentoasemalle sunnuntaina 23. toukokuuta. Tämä historiallinen matkustajakone on vieraillut Helsinki-Vantaalla sen avaamisesta lähtien ja nyt päälentoasema toimii kolmosen kotikenttänä.

Lähes 80-vuotias Douglas DC-3-matkustajakone (OH-LCH) lentää pitkän tauon jälkeen lentoasemayhtiö Finavian Helsinki-Vantaan lentoasemalta. Aiempien vuosien aikana kolmonen on tukeutunut Helsingin Malmin lentoasemaan, jonka toiminta on keskeytyksissä maaliskuusta 2021 lähtien.

DC3_ilmassaEntisen Aeron eli nykyisen Finnairin ja ilmavoimienkin väreissä lentänyt DC-3 palaa siis kesäkaudeksi lentämään Helsinki-Vantaan lentoasemalta. DC-yhdistyksen operoima ja Airveteran Oy:n omistama kolmonen on tällä hetkellä Suomen vanhin yhä matkustajakäytössä oleva lentokone.

OH-LCH rakennettiin Douglas Aircraft Companyn tehtaalla Kalifornian Santa Monicassa. Se valmistui jouluaattona 1942 tyyppimerkinnällä DC-3A-453 ja valmistusnumero oli 6346. Suomen valtiolle kone rekisteröitiin 19. kesäkuuta 1948 tunnuksella OH-LCH.

"Haluamme tukea arvokasta ja historiallista toimintaa. Jotta DC-3 voi lentää nykymuotoiselta Helsinki-Vantaalta, olemme tehneet lukuisia erikoisjärjestelyjä varmistaaksemme lennot. Tavallista hiljaisempi korona-aika antaa tähän harvinaisen mahdollisuuden", kertoo Finavian Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitotie- ja asematasotoiminnasta vastaava johtaja Jani Elasmaa.

Ensimmäiset vuonna 1952 Helsinki-Vantaan lentoasemalle laskeutuneet lentokoneet olivat Douglas DC-3 -koneet OH-LCC Tiira ja OH-LCD Lokki. Helsinki-Vantaalle saapuva OH-LCH on lentänyt ensilentonsa Aerolla jo 73 vuotta sitten. Päälentoasemamme Helsinki-Vantaan avaamisesta tulee vuonna 2022 kuluneeksi jo 70 vuotta.

"Kyseinen DC-3 on osa Suomen ilmailun historiaa ja sillä on museollista arvoa. Näitä ei ole enää monta maailmassa. Tämä kyseinen kone on käynyt täällä Helsinki-Vantaan lentoaseman perustamisesta lähtien", toteaa Elasmaa.

DC3_takeoffEdelleen lentävä OH-LCH lensi viimeisen Finnairin reittilennon  vuonna 1967. Tämän jälkeen kolmosen lennot jatkuivat vuoteen 1985 saakka Ilmavoimien väreissä. Ilmavoimien operoinnista kolmoset siirtyivät museoon, osa ulkomaille ja kaksi koneista siirtyi Airveteran Oy:lle 15.1.1986. Niistä toinen eli Lokki on Suomen Ilmailumuseon pihamaalla Vantaalla.

DC-yhdistyksen kolmonen lensi edellisen kerran Helsinki-Vantaan lentoasemalta säännöllisesti noin 20 vuotta sitten. Yhdistyksen ensimmäinen tämän kesän lento lennetään kesäkuun alussa koronatilanteen salliessa.

"On hienoa päästä lentämään jälleen Helsinki-Vantaan lentoasemalta", toteaa DC-yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Petri Petäys.

Kone siirretään Helsinki-Vantaan lentoasemalle tulevana sunnuntaina 23. toukokuuta Finavian Vaasan lentoaseman lentokonehallista. 19-paikkaisella koneella on tarkoitus lentää 40 jäsenlentoa kesän aikana.

Yhdistys lentää myös hyväntekeväisyyslentoja, kuten ilahduttaa Lastenklinikan pieniä potilaita. Tällä hetkellä ne ovat koronapandemian vuoksi tauolla.

"Se on valtava elämys pienille potilaille, ja valtava elämys meillekin, jotka pääsemme lennolle lentäjiksi, pursereiksi ja mekaanikoiksi", toteaa DC-yhdistyksen sihteeri ja hallituksen jäsen Ahti Pohjonen.

DC-yhdistys noudattaa lennoillaan EASA:n terveysturvallisuusmääräyksiä. Yhdistyksen kaikki lentäjät ovat ammattiliikennelentäjiä. DC-yhdistyksen ensimmäisenä välitavoitteena on lentää koneellaan 100 vuotta. MH

Lue myös: