Ilmailumuseoyhdistyksen (IMY) Ruotsista Suomeen hankkima entinen SAS:n Caravelle III -kone (SE-DAF) eli Sven Viking on muuntunut talven aikana Finnairin OH-LEA Sinilintu -koneeksi. Touko-kesäkuun vaihteessa Caravelle siirrettiin jo Turun lentoasemalle, jossa se koottiin uudeksi maamerkiksi. Viimeistelytyöt ovat käynnissä ja pian Caravelle on näytteillä lopullisessa ulkoasussaan kesän suurimmassa kotimaisessa ilmailutapahtumassa. Ruotsin valtion meri- ja kuljetushistorialliselta museolta (SMTM) hankittu Tukholman Arlandan lentoasemalla rapistunut Sven Viking kuljetettiin Suomeen elokuussa 2022. Ilmailumuseoyhdistyksessä on ahkeroitu talven aikana, kun Sinilintu-koneeksi muuntunut Caravelle on jo pääosin koottu näytteilleasettamispaikkaansa Turun lentoasemalle. Finnairin historiallisissa väreissä nykyisin oleva Caravelle-koneen runko siirrettiin Pansion hallitiloista Ahola Special Transportin erikoiskuljetusrekalla 30. toukokuuta Turun lentoasemalle. Siellä runko yhdistettiin siipirakenteisiin. Siipien liittämistä yhteen ei Caravellejen käyttöaikana tehty koskaan Suomessa eikä muissa Pohjoismaissa. Kesäkuun alussa paikalleen asennettiin myös sivu- ja korkeusvakaajat sekä tutkakupu. Tällä hetkellä koneesta puuttuvat vielä siivenkärjet ja telineet on vielä purkamatta koneen takarungolta. Lisäksi osa koneen rungon alapuolisista kunnostustöistä on jätetty tehtäväksi Turun lentoasemalle. Asennustyöt sujuivat IMY:n mukaan vaihtelevissa sääolosuhteissa ja kolean sekä tuulisen sään haasteet tulivat tutuiksi. Työ vaikuttaa valmistuvan hyvissä ajoin Turun lentonäytökseen, joka järjestetään 17.-18. kesäkuuta. Caravelle on tuolloin varmasti yksi suuren yleisön kiinnostuksen kohteista ja tulee näkymään monissa valokuvissa.
Finnairin edeltäjä Aero O/Y siirtyi suihkukoneaikaan 63 vuotta siten keväällä 1960, kun ensimmäinen Caravelle IA -matkustajakone laskeutui Seutulaan eli nykyiselle Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Uusi suihkukonetyyppi korvasi huhtikuusta 1960 lähtien mäntämoottoreilla varustetut Convairit useilla kansainvälisillä reiteillä. Finnairin laivastossa on ollut kaikkiaan 15 Caravelle-konetta. Yksikään näistä koneista ei ole jäänyt Suomeen museoitavaksi. Yksi Finnairin käytössä ollut Caravelle III eli entinen OH-LED on esillä Ranskassa Montélimarin Musée Européen de l'Aviation de Chasse-museossa. IMY:n mukaan Caravelle III -koneen hankinta on jatkoa Suomen ilmailumuseoissa oleville DC-3 ja Convair 440 Metropolitan -matkustajakoneille. Mahdollisuudet nimenomaan Finnairin laivastoonkin kuuluneen 1960-luvun suihkukonetyypin saamiseen Suomeen ovat olleet pienet. Suomeen hankittu ja nyt Turun lentoasemalle koottu SAS:n entinen koneyksilö (SE-DAF, runkonumero 113) valmistui vuonna 1962 ja se toimitettiin SAS:lle, jonka laivastossa se lensi Sven Viking -nimellä vuoteen 1974 saakka. SAS luovutti koneen tuolloin museotarkoitukseen. Kone oli ulkosäilytyksessä Arlandan lentokentällä vuodesta 1974 saakka. MH
Lue myös:
|
|||