IMY:n Caravelle-projektille rahankeräysluvat - Finnair antoi luvan käyttää yhtiön historiallisia värejä

Caravelle_SEDAF_2022Ilmailumuseoyhdistyksen (IMY) hanke tuoda Ruotsista Suomeen SAS:n entinen Caravelle III -suihkukone (SE-DAF) ja entisöidä se Finnairin 1960-luvun maalauskaavion mukaiseksi etenee. IMY on saanut projektille rahankeräysluvan, jonka lisäksi koneen purkutoimien ja siirtokuljetuksen suunnittelu on käynnistetty. Tavoitteena on saada suihkukoneaikakauden Suomessakin käynnistäneen konetyypin edustaja näytteille Turun lentoasemalle.

Ilmailumuseoyhdistys kertoi käynnistämästään Caravelle-projektista helmikuussa 2021, kun Ruotsin valtion merimuseo ja kuljetushistoriallinen museo (SMTM) sekä Ilmailumuseoyhdistys ry (IMY) olivat sopineet, että SMTM:n omistuksessa oleva Sud Aviation SE 210 Caravelle III (SE-DAF, runkonumero 113) matkustajalentokone siirtyy sen omistukseen.

Finnairin vuosina 1960-1983 käyttämän konetyypin edustajan saaminen Suomeen näin läheltä eli Ruotsista on ainutlaatuinen tilaisuus. Finnairin laivastossa on ollut kaikkiaan 15 Caravelle -konetta. Yksikään näistä koneista ei ole jäänyt Suomeen museoitavaksi.

Caravelle_Juha_Klemettinen_1Kyseinen Ruotsista hankittava koneyksilö valmistui vuonna 1962 ja se toimitettiin SAS:lle, jonka laivastossa se lensi Sven Viking -nimellä vuoteen 1974 saakka. SAS luovutti koneen tuolloin museotarkoitukseen.

Osapuolten välillä solmitun sopimuksen mukaan IMY:n on tarkastettava ja hyväksyttävä lentokone tietyn aikataulun mukaan. IMY:n edustajat vierailivat Arlandassa tutustuen lentokoneeseen maaliskuussa 2022. Tarkastus on siis suoritettu ja kone todettu teknisesti vastaanottokuntoiseksi.

Lopullinen vastaanottohyväksyntä on määrä tehdä, kun erinäiset asiat lentokoneen kuljetuskuntoon purkamisesta varmistetaan. Ilmailumuseoyhdistyksen kustannusarvio lentokoneen siirrosta merikuljetuksella Tukholman Arlandasta Suomeen, kunnostamisesta sekä näytteilleasettamisesta on noin 500 000 euroa.

Suomessa lentokone aiotaan asettaa näytteille Turun lentoasemalle, jonka osalta hankkeessa on mukana lentokenttäyhtiö Finavia. Näytteilleasettamispaikka paljastettiin 1. lokakuuta 2021. Nyt maaliskuussa 2022 alueella on käynnistetty maanrakennustyöt ja tuleva esittelypaikka on jo hyvin hahmotettavissa.

Caravelle_KariVertanenIMY on aiemmin kertonut tavoitteekseen tuoda Caravelle III -kone Suomeen elokuun 2022 loppuun mennessä. Varsinainen koneen 3-5 vuotta kestävä entisöinti on määrä toteuttaa Turussa.

Merkittävä edistysaskel on myös se, että IMY on saanut Finnairilta luvan maalata Caravelle Finnairin 1960-luvun väreihin. Oheisessa kuvassa ilmailutaiteilija Kari Vertasen maalauksessa Finnairin/Aeron OH-LEA eli Sinilintu on Finnairin juhlavuoden 1963 värityksessä.

Caravelle_saapunutLuvan myötä Ilmailumuseoyhdistys voi jatkossa käyttää Finnairin värejä markkinoinnissaan ja uutta markkinointimateriaalia työstetään jo kovaa vauhtia.

Hankkeen kustannukset aiotaan kattaa yhteistyökumppaneiden ja lahjoittajien avulla. IMY:llä on poliisihallituksen myöntämä rahankeräyslupa Manner-Suomeen sekä Ahvenanmaan maakuntahallituksen lupa keräyksestä Ahvenanmaan alueella.

Rahankeräyksillä saadut varat on määrä käyttää Sud Aviation SE 210 Caravelle III -lentokoneen Suomeen kuljettamisen, kokoamisen, esittelypaikan, koneen kunnostuksen, markkinoinnin, viestinnän, ylläpidon, entisöinnin, kunnossapidon, esittelyn ja säilyttämisen kustannuksiin.

Caravelle-projektin etenemistä voi seurata www.caravelle-projekti.fi -verkkosivulla. MH

Lue myös: