Suomen Ilmailumuseo on digitoinut kaikkien ulottuville Finna-verkkopalveluun Aero Oy:n eli nykyisen Finnairin pienpainatteita Ilmailumuseon kokoelmista. Nyt digitoitu materiaali sisältää erityisesti yhtiön lentoaikatauluja ja matkustamopalveluihin liittyvää aineistoa. Finnairin rahoittamassa Aeron siivin Eurooppaan -hankkeessa on aiemmin siirretty Finnaan Aero Oy:n arkistokuvia. Hankkeessa avataan julkiseen käyttöön laaja kuva- ja arkistomateriaalipaketti. Se käsittää ajanjakson kotimaisen lentomatkustamisen ensimmäisiltä vuosikymmeniltä, 1920-luvulta aina 1960-luvun loppuun saakka. Ensimmäisessä vaiheessa kesäkuussa 2017 julkistettiin kaikkiaan 940 arkistovalokuvaa Finnairin historiasta, keskimäärin kymmenen otosta jokaiselta yhtiön toiminnan vuodelta. Nyt Finnaan lisättiin digitoituna 530 kappaletta Aero Oy:n pienpainatteita Ilmailumuseon kokoelmista. Aineistoa on yli 2200 sivua. Finna.fi tarjoaa yli 13 miljoonaa näkökulmaa kulttuuriperintöömme. Finna-sivujen käyttömäärät ovat jatkuvassa kasvussa ja vuosittain niillä on yhteensä jo yli 20 miljoona käyntikertaa. Finna on osa opetus- ja kulttuuriministeriön Kansallinen digitaalinen kirjasto -hanketta.
Aikataulut heijastavat omalla tavallaan Suomen historiaa, elintason nousua ja kansainvälistymistä. Aero Oy on julkaissut painettuja aikatauluja vuodesta 1926 alkaen. Yhtiön ensimmäisten toimintavuosien aikana niistä tiedotettiin ilmoituksina sanomalehdissä. Vuodesta 1930 alkaen aikataulut julkaistiin monen vuoden ajan pääasiassa yhteistyössä ruotsalaisen lehtoyhtiö ABA:n kanssa. Toisen maailmansodan syttymisen vuoksi peruuntuneet olympialaiset kesällä 1940 ehtivät saada oman erikoislentoaikataulunsa. Sota-aika toi katkon painettujen aikataulujen sarjaan ja 1940-luvun lopunkin aikataulut olivat pääasiassa ulkoasultaan melko vaatimattomia. Suomalaisten elintaso nousi ja vapaa-ajan matkustaminen lisääntyi jälleenrakennuksen aikana 1950-luvulla. Nykyisen Helsinki-Vantaan lentoaseman avaaminen vuonna 1952 nosti lentomatkustamisen suosiota. Tämä kehitys näkyi myös Aeron aikatauluissa. Lentotoiminnan kansainvälisyys ilmeni aikataulujen useina eri kieliversioina ja sivumäärien kasvuna. Aikataulujen suunnitteluun ja väritykseen alettiin kiinnittää enemmän huomiota. Yhtiön reittiverkosto laajentui edelleen 1960-luvulla huipentuen toukokuussa 1969 avattuun ensimmäiseen mannertenväliseen yhteyteen reitillä Helsinki-Kööpenhamina-Amsterdam-New York. Aluksi lentoaikatauluja painettiin vuosittain, mutta 1930-luvun loppupuolelta lähtien otetiin käyttöön jako kesä- ja talviaikatauluihin. Niistä jouduttiin kuitenkin usein ottamaan useampi painos, kun tietoihin tuli muutoksia. Varsinaisten aikataulutietojen lisäksi materiaali tarjoaa informaatiota lentoreiteistä, lentolippujen hinnoista sekä uusista kohteista tai lentokonetyypeistä.
Matkustamopalveluihin liittyvällä pienpainatemateriaalilla Ilmailumuseo haluaa tehdä näkyväksi matkustajan kokemusta lentomatkailusta. Aero Oy:n ensimmäiset lentoemännät aloittivat vuonna 1947. Matkustajahuolto ja etenkin ruokatarjoilu lennoilla oli aluksi melko vaatimatonta, mutta monipuolistui koneiden varustustason noustessa. Lennoilla tarjoiltujen aterioiden ruokalistoja kuuluu Ilmailumuseon kokoelmiin 1950-luvulta alkaen. Lisäksi Aero teetti käyttöönsä muun muassa lentolippuja, hinnastoja, lomakkeita ja turvaohjeita, sekä esimerkiksi postikortteja ja matkatavaratarroja jaettavaksi matkustajille. Digitoitu aineisto on käytettävissä vapaasti ei-kaupalliseen käyttöön. Julkaistaessa edellytetään lähteen asianmukaista mainitsemista. Museo ottaa mielellään vastaan lisätietoa aineistosta sekä myös lahjoituksina mahdollisia puuttuvia aikatauluja. Suomen Ilmailumuseon Finna-etusivu löytyy osoitteesta http://ilmailumuseo.finna.fi Lue myös:
|
|||