Finnair ilmoitti 16. toukokuuta tekevänsä muutoksia käsimatkatavarasääntöihin, sillä suuri käsimatkatavaran määrä oli hidastanut koneeseen nousua ja vaikuttanut jo täsmällisyyteen sekä matkustusmukavuuteen. Finnair kertoi tehostavansa käsimatkatavaran valvontaa lentoasemilla, ja siirtävänsä liialliset tai ylisuuret käsimatkatavarat maksullisina ruumaan. Käsimatkavaran määrä lennoilla on lisääntynyt aiemmasta osin lentoyhtiöiden ja lentokenttäoperaattoreiden ohjauksen seurauksena. Lipputyyppien muutokset ja ruumaan sijoitettavan matkavatavaran maksullisuus ovat ohjanneet käsimatkatavaran käyttöön lennoilla. Tämä on tuonut osaltaan nopeutusta ja säästöjä koneiden ruuman kuormauksessa. Koronapandemian aikana lentoyhtiöt ja lentoasemaoperaattorit puolestaan olivat merkittävissä haasteissa jälkeenjääneiden laukkujen osalta. Lentoliikenteen palautuminen oli nopeampaa mihin ilmailutoimijat olivat varautuneet. Maahuolintayhtiöiden käsiparit eivät riittäneet laukkujen käsittelyyn. Merkittäviä määriä laukkuja jäi matkastata usealla lentoasemalla. Matkustajat halusivat tavarat mukaan matkalle heti eivätkä useamman päivän viiveen jälkeen. Luottamus matkalaukun perille saapumiseen on merkittävä osa onnistunutta matkustuskokemusta.
Myös business-luokassa matkustavien sallittu matkatavaramäärä pienenee sekä Euroopan- että kaukolennoilla. Business-luokan osalta matkustaja voi ottaa mukaansa yhden käsimatkatavaran (55 cm x 40 cm x 23 cm) ja pienen laukun (40 cm x 30 cm x 15 cm). Aiemmin Finnair ilmoitti niiden yhteiseksi painorajaksi myös 8 kg. Nyt raja on nostettu 10 kg eli se pysyi ennallaan. Business Classic- ja Flex-lippuihin sisältyy myös yksi ruumaan menevä laukku. Painorajojen tarkka valvonta voi mahdollisesti keventää lentokoneen painoa ja tuoda sen kautta myös polttoainesäästöjä. Ruumaan menevien laukkujen määrän kasvaessa paino taas nousee, mutta laukkujen ollessa lisämaksullisia myös tuotot kasvavat. Lentoasemille uudet painorajoitukset taas tuovat huolia, kun ostoskeskuksiksi muuttuneilla terminaaleilla tehtyjen ostoksien paino ja kassien määrä huomioidaan koneeseen nousun yhdeydessä entistä tarkemmin. Tämä kenties ohjaa matkustajia tekemään ostokset vasta lennon jälkeen, mutta silloin on usein jo kiireempi kotiin tai matkakohteeseen. Eri lentoyhtiöillä on erilaisia määräyksiä, rajoituksia ja lisämaksuja käsimatkatavaroiden sekä ruumaan menevien matkatavaroiden osalta. Lentoyhtiöt pyrkivät saamaan lisätuottoja erilaisista lisäpalveluista, joilla matkustaja voi räätälöidä matkalipustaan itselle sopivan kokonaistuotteen. Lue myös:
|
|||