Finnair ja Finavia aloittivat kasvojentunnistusteknologian koekäytön Finnairin lentojen lähtöselvityksessä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Koekäytössä oleva järjestelmä tunnistaa matkustajan silmänräpäyksessä. Yhdistettynä matkustajatietoihin se tarjoaisi parannuksen asiakaskokemukseen ja olisi askel kohti paperitonta matkustamista. Lähtöselvitystiskillä 206 aloitetussa kokeilussa selvitetään kasvojentunnistusteknologian soveltuvuutta lentokenttäympäristöön ja lentoyhtiön järjestelmiin ja käytäntöihin. Finnair on kutsunut testiryhmään noin 1000 paljon matkustavaa Finnair Plus -asiakasta. Käytännössä tämä koskee Finnair Plus Platinum- ja Gold -tasokorttilaisia. ”Kasvojentunnistusteknologia kiinnostaa meitä, sillä se voi tarjota mahdollisuuksia helpottaa ja nopeuttaa asiakkaan matkallelähtöä, ja jopa poistaa erillisen tarkastuskortin tarpeen tulevaisuudessa”, sanoo Finnairin maapalveluiden kehittämisestä vastaava johtaja Sari Nevanlinna. ”Testillä haemme tietoa teknologian vaikutuksesta asiakaskokemukseen sekä sen soveltuvuudesta lentoyhtiön prosesseihin", jatkaa Nevanlinna. Testiin osallistuvat asiakkaat lataavat Finnairin kautta saatavan testisovelluksen, jolla he toimittavat kasvokuvansa testissä käytettävään järjestelmään. Testiajanjaksoon sijoittuvien matkojen aikana lähtöselvitykseen testiasiakkaat käyttävät erityistä lähtöselvitystiskiä, jossa kasvojentunnistusteknologia on käytössä. Lentoposti.fi koekäytti ohjelmistoa ja kasvojen tunnistusteknologiaa. Matkustajille suunnattu ohjelmisto on yksinkertainen käyttää ja se vaatii ainoastaan kolmen valokuvan ottamisen omista kasvoista sekä nimi ja kanta-asiakastietojen täyttämisen. Lähtöselvitystiskillä matkustaja astuu kameran eteen, joka tekee tunnistuksen. Kameran eteen astuttaessa matkustajan kuva ja hänen järjestelmälle syöttämänsä tiedot avatutuvat hetkessä lähtöselvitysvirkailijan eteen omalle näytölle. Koekäyttöjakson aikana asiakaspalvelija varmistaa asiakkaan matkatiedot perinteisin menetelmin samalla kun kirjaa kasvojentunnistuksen onnistumisen tai epäonnistumisen erilliseen testijärjestelmään. Järjestelmän rajoitteita tunnistuksessa tai mahdollista virheprosenttia ei kommentoitu mutta se vaikutti erittäin varmalta tunnistaen koehenkilöitä usean metrin matkan päästä sekä eri kulmista eikä ainoastaan suoraan kameraan katsottaessa. ”Haluamme muuttaa lentomatkustusta entistä sujuvammaksi ja olla mukana kehittämässä asiakaskokemusta. Kasvojentunnistus on osa isompaa biometrisen tunnistautumisen megatrendiä. Se tekee mahdolliseksi Hands in the pockets -matkustamisen, jolloin matkustusasiakirjoja ei enää tarvita. Kun matkaan liittyvä tieto on digitalisoitu, läpimenoaika lentoaseman eri tarkastuspisteiden kautta nopeutuu ja helpottuu",sanoo Helsinki-Vantaan apulaisjohtaja Heikki Koski Finaviasta. "Testasimme viime vuonna kasvojentunnistusteknologiaa henkilökunnan turvatarkastuksessa ja saimme siitä hyvin rohkaisevia tuloksia”, jatkaa Koski. Testissä käytetty kasvojentunnistusjärjestelmän on rakentanut Futurice yleisesti saatavilla olevia ohjelmistoja ja laitteita sekä pilvipalveluja hyödyntäen, ja vahvasti asiakaskokemusta painottaen. “Käytämme kasvonpiirteisiin perustuvaa tunnistusteknologiaa, joka kääntää kasvokuvat biometrisiksi tunnisteiksi. Tämä mahdollistaa testissä olevien matkustajien tunnistamisen ilman, että kuvia tarvitsee varastoida. Testi tuottaa hyödyllistä tietoa ratkaisun toimivuudesta ympäristössä, jossa on suuret asiakasvirrat ja tarkat turvamääräykset,” sanoo Futuricen projektipäällikkö Tuğberk Duman "Tunnistus tapahtuu alle sadan millisekunnin ja kamera tunnistaa henkilön tässä paikassa jopa kuuden metrin etäisyydeltä", kertoo Duman Lentoposti.fi:lle. Lähtöselvitystiskille 206 johtavalla opasteelle kerrotaan kameravalvonnasta sekä mainitaan, että kasvot tunnistetaan vain rekisteröityneiltä käyttäjiltä. Kasvojentunnistuspalvelu on koekäytössä arkipäivisin 23. toukokuuta saakka aamulla kello 06.00- 09.00 sekä iltapäivän ruuhkatunneille kello 14.00 -17.00. Paikalla on aina Finavian asiakaspalvelija opastamassa matkustajia. Hänen avullaan palvelua pääsee koekäyttämään vaikka lentomatkustajalla ei olisi matkapuhelimessaan käytössä tarvittavaa ohjelmistoa. Koekäyttövaiheessa ohjelmisto on tarjolla vain Android-ympäristöön. Finnairin, Finavian ja Futuricen yhteistyössä toteuttama koekäyttöjakso on yksi askel kohti paperitonta matkustamista. Matkaa on edelleen taitettavana, sillä toimivaksikin todetun ratkaisun integrointi lentoyhtiön järjestelmiin ja matkustajatietoihin vaatii paljon työtä. Lisäksi järjestelmä pitäisi ingtegroida myös osaksi turvatarkastusta, jossa vielä nykyisin esitetään lukulaitteelle paperinen tai elektroninen tarkastuskortti. Kyseinen tulevaisuuden palvelu on kuitenkin selkeästi lentomatkustajaa helpottava palvelu eikä se siirrä lentokenttätyöntekijöiden töitä matkustajan tehtäväksi kuten esimerkiksi Baggage Drop -pisteet.
|
|||