Lentoyhtiöt jättivät hakemuksensa lennoista uuden menettelyn mukaisesti määräaikaan 30. toukokuuta 2024 mennessä. Tämä on näkynyt vilkkaana lentoavausten julkistuksena Rovaniemelle ja Kittilään. Seuraavaksi edessä on kesäkuun toiselle viikolla pidettävä IATA:n slot-konferessi, jossa lentoyhtiöiden pyynnöt käydään läpi. Viralliset muutokset ja päätökset aikatauluista tehdään heinäkuun lopulla ja varsinaiset aikataulut tulevalla talvikaudelle varmistuvat elokuussa 2024.
Kasvua on luvassa siis erityisesti Rovaniemelle ja Kittilään. Koko vuoden 2023 aikana Rovaniemellä oli kaupallisen liikenteen osalta 3089 laskeutumista ja Kittilässä 1689 laskeutumista. Niistä valtaosa oli talviaikataulukaudella. Lentoasemien slotit tarkoittavat ennalta sovittuja lähtö- ja laskeutumisaikoja. Niiden määrään vaikuttavat eri lentoasemilla mm. kiitotie-, terminaali- ja paikoituskapasiteetit. Rajoittavia tekijöitä voivat olla myös lentoasemien ympäristö- ja melumääräykset. Järjestelmässä on kolme eri tasoa: Level 1 (Data Collection), Level 2 (Schedules Facilitation) ja Level 3 (Slot Coordination)
Rovaniemellä ja Kittilässä otetaan käyttöön Level 2 -tason menetelmät. Tällaisia lentoasemia on Euroopassa noin 40 kappaletta. Useimmiten ne ovat vastaavia sesonkiliikenteen ruuhkauttamia, kuten Norjassa Bodo ja Portugalissa Faro. Level 2 -tason toiminta perustuu samoihin työkaluihin ja menetelmiin kuin varsinainen Level 3 -slot koordinaatio. Level 2 antaa lentoasemalle kuitenkin mahdollisuuden poiketa määritetyistä kapasiteettirajoista. Lentoyhtiö saattaa esimerkiksi ylittää jollain tunnilla maksimiksi määritellyn matkustajamäärän vaihtamalla suunnitellun A320 koneen suuremmaksi A321 koneeksi. Level 3 tasolla määritetyistä maksimeista pidetään tiukasta kiinni. Lentoyhtiöiden hakemusten perusteella luvassa on vilkkaimpina päivinä noin 15 minuutin muutoksia aikatauluihin. Suurimmillaan lentoyhtiöiden ehdottamiin aikatauluhin on tulossa noin 45 minuutin muutoksia. Toistaiseksi kaikki toimijat vaikuttavat edelleen toteuttavan suunnittelemansa lentosarjat. “Suuri osa lennoista lähtee Euroopasta kohti Rovaniemeä ja Kittilää aamulla, jolloin ne saapuvat Lappiin noin kello 11.00-16.00 välisenä aikana. Joitain lentoja saapuu myös ilta-aikaan, mutta kello 22.00 jälkeen lentoliikenne alkaa jo hiljenemään”, kertoi Vuori. Jatkossa voidaan ennakoida paremmin mm. haastavien sääolosuhteiden kuten vaikeiden tuuliolosuhteiden sekä kiitotien liukkauden tuomia vaikutuksia. Tuolloin ns. ruuhkatunnit venyvät ennakoitua pidemmiksi.
Kittilän osalta kysyntää on reitti- ja tilauslentojen lisäksi paljon myös liikelentokoneilla, jotka eivät vielä tiedä aikataulujaan eivätkä pysty hakemaan slot- järjestelmän mukaisia aikoja. Liikelennot operoivat jäljelle jääneiden slotien mukaisesti. Kittilässä rajoitteena on terminaalin kapasiteetti, mutta myös asematason pienempi koko. Uusien määritysten myötä Kittilässä ei voi lähtökohtaisesti yövyttää lentokonetta rajoittavamman asematasokapasiteetin takia. Rovaniemellä yövyttäminen on edelleen mahdollista. Lentoyhtiöille on kerrottu säännöt ja asetetut parametrit. Esimerkiksi terminaalin ja kiitotien osalta Rovaniemellä ja Kittilässä rajat ovat 700 lähtevää matkustajaa tunnissa sekä neljä lähtevää lentoa tunnissa. Teknisesti molemmat lentoasemat ovat keskellä yötä kiinni, mutta tarvittaessa lentoja otetaan vastaan. Uuden menettelyn myötä tieto tällaisista lennoista saadaan aiemmin. Suomessa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin nimeämä riippumaton slot-koordinaattori on Slot Coordination Finland ry.
EES-järjestelmään rekisteröidään rajanylityksiä EU:n ulkorajoilla eli Lapin lentoasemien osalta se koskisi erityisesti Isosta-Britanniasta saapuvia lentoja. EES:n tavoitteena on sujuvoittaa rajatarkastuksia ja parantaa henkilöiden tunnistamista ulkorajoilla. Joulumatkailun osalta se on kuitenkin hidaste brittimatkustajille, jonka seurauksena non-Schengen -alueelta saapuvien lentojen määrä on rajoitettu neljän sijasta kolmeen per tunti. Siirtyminen Schedules Facilitationin piiriin on saanut lentoyhtiöt aikaistamaan omia päätöksiään, joka on johtanut myös aiempiin julkistuksiin. Tämä menettely on koko prosessille parempi ja odotamme liikenteen kasvua. Teemme myös ennen talvikauden alkua molemmilla kentillä prosessien parannuksia ja käymme ne läpi lentoyhtiöiden kanssa”, sanoi Vuori.
Uusi IATA slot-koordinaation Level 2:n mukainen toimintatapa on käytössä Rovaniemellä ja Kittilässä kaikkina viikonpäivinä koko talviaikataulukauden 2024/2025. Kyseessä on toistaiseksi voimassa oleva järjestely eli se jatkuu myös tulevilla talviaikataulukausilla. MH
|
|||