Lapin lentoliikenteen kysyntäpiikkejä tasoitetaan talvikaudella yhdessä lentoyhtiöiden kanssa

Kittila_lentoasemaLentoyhtiöiden kiinnostus Suomen Lappia kohtaan on kovassa kasvussa, jonka seurauksena Rovaniemellä ja Kittilässä otetaan käyttöön varsinaista slot-koordinaatiota kevyempi malli eli ns. aikatauluneuvonta. Finavian tavoitteena on lentojen parempi ennakoitavuus ja sitä kautta sujuvoittaa matkustuskokemusta.

Syksyllä 2023 seuraavan lokakuusta-maaliskuulle yltävän IATA-talviaikataulukauden tilannekuva alkoi hahmottua Finavian Lapin lentoasemilla vasta elo-syyskuussa eli aivan viime hetkillä. Tuolloin lennoissa nähtiin huima noin 30 prosentin kasvu Rovaniemen ja lähes
15 prosentin kasvu Kittilän osalta.

Lappi_maisema_1 Nyt seuraavalle talvikaudelle 2024/2025 lähdettiin hakemaan parempaa ennakoitavuutta, sillä lentoliikenteen odotettiin jatkavan kasvua edelleen. Finavia käynnisti prosessin IATA:n koordinaatiohakemuksesta ja kokoontui yhteen lentoyhtiöiden edustajien kanssa. Varsinainen hakemus jätettiin tammikuussa 2024. Helmikuussa asiasta hallinnollisen päätöksen tehnyt liikenne- ja viestintävirasto Traficom oli muutoksessa kuulolla alusta saakka.

Lentoyhtiöt jättivät hakemuksensa lennoista uuden menettelyn mukaisesti määräaikaan 30. toukokuuta 2024 mennessä. Tämä on näkynyt vilkkaana lentoavausten julkistuksena Rovaniemelle ja Kittilään. Seuraavaksi edessä on kesäkuun toiselle viikolla pidettävä IATA:n slot-konferessi, jossa lentoyhtiöiden pyynnöt käydään läpi. Viralliset muutokset ja päätökset aikatauluista tehdään heinäkuun lopulla ja varsinaiset aikataulut tulevalla talvikaudelle varmistuvat elokuussa 2024.

PetriVuori_2021_1“Tasoitamme Lapin lentoliikenteen kasvua yhdessä lentoyhtiöiden kanssa. Myöhemmin tarkastelemme vielä miten järjestelmä on toiminut”, kertoi Finavian reittikehityksestä vastaava johtaja Petri Vuori Lentoposti.fi:lle.

Kasvua on luvassa siis erityisesti Rovaniemelle ja Kittilään. Koko vuoden 2023 aikana Rovaniemellä oli kaupallisen liikenteen osalta 3089 laskeutumista ja Kittilässä 1689 laskeutumista. Niistä valtaosa oli talviaikataulukaudella.

 
Slot-koordinaatio on maailmanlaajuinen järjestelmä

Lentoasemien slotit tarkoittavat ennalta sovittuja lähtö- ja laskeutumisaikoja. Niiden määrään vaikuttavat eri lentoasemilla mm. kiitotie-, terminaali- ja paikoituskapasiteetit. Rajoittavia tekijöitä voivat olla myös lentoasemien ympäristö- ja melumääräykset. Järjestelmässä on kolme eri tasoa: Level 1 (Data Collection), Level 2 (Schedules Facilitation) ja Level 3 (Slot Coordination)

RVN_TUI_fleet Suomessa ainoastaan Helsinki-Vantaa on varsinaisen slot-koordinaation eli Level 3:n piirissä. Ruotsissa slot-koordinaation piirissä ovat Tukholman Arlandan ja Tukholman Bromman lentoasemat. Tanskassa Kööpenhamina ja Billund. Norjassa Oslo, Torp, Stavanger, Bergen, Trondheim, Evenes, Tromssa sekä Huippuvuorten Svalbardin lentokenttä.

Rovaniemellä ja Kittilässä otetaan käyttöön Level 2 -tason menetelmät. Tällaisia lentoasemia on Euroopassa noin 40 kappaletta. Useimmiten ne ovat vastaavia sesonkiliikenteen ruuhkauttamia, kuten Norjassa Bodo ja Portugalissa Faro.

Level 2 -tason toiminta perustuu samoihin työkaluihin ja menetelmiin kuin varsinainen Level 3 -slot koordinaatio. Level 2 antaa lentoasemalle kuitenkin mahdollisuuden poiketa määritetyistä kapasiteettirajoista. Lentoyhtiö saattaa esimerkiksi ylittää jollain tunnilla maksimiksi määritellyn matkustajamäärän vaihtamalla suunnitellun A320 koneen suuremmaksi A321 koneeksi. Level 3 tasolla määritetyistä maksimeista pidetään tiukasta kiinni.

Lentoyhtiöiden hakemusten perusteella luvassa on vilkkaimpina päivinä noin 15 minuutin muutoksia aikatauluihin. Suurimmillaan lentoyhtiöiden ehdottamiin aikatauluhin on tulossa noin 45 minuutin muutoksia. Toistaiseksi kaikki toimijat vaikuttavat edelleen toteuttavan suunnittelemansa lentosarjat.

“Suuri osa lennoista lähtee Euroopasta kohti Rovaniemeä ja Kittilää aamulla, jolloin ne saapuvat Lappiin noin kello 11.00-16.00 välisenä aikana. Joitain lentoja saapuu myös ilta-aikaan, mutta kello 22.00 jälkeen lentoliikenne alkaa jo hiljenemään”, kertoi Vuori.

Jatkossa voidaan ennakoida paremmin mm. haastavien sääolosuhteiden kuten vaikeiden tuuliolosuhteiden sekä kiitotien liukkauden tuomia vaikutuksia. Tuolloin ns. ruuhkatunnit venyvät ennakoitua pidemmiksi.

RVN_lentoasemaRovaniemen liikennerakenne on muuttunut viimeisen viiden vuoden aikana. Lentoyhtiöt ovat avanneet sinne paljon kansainvälisiä reittejä, joihin liittyy myös jatkolentoja lentoyhtiöiden omista liikenteen solmukohdista. Uusi menettely on herättänyt osassa toimijoista myös huolia, sillä niillä saattaa olla hyvinkin tiukat lähtöslotit kotikentillään. Tällainen haaste voisi realisoitua esimerkiksi Lontoon alueen ruuhkaisilla lentokentillä. Rovaniemen osalta suurin liikenteen kasvua rajoittava tekijä on terminaalin kapasiteetti.

Kittilän osalta kysyntää on reitti- ja tilauslentojen lisäksi paljon myös liikelentokoneilla, jotka eivät vielä tiedä aikataulujaan eivätkä pysty hakemaan slot- järjestelmän mukaisia aikoja. Liikelennot operoivat jäljelle jääneiden slotien mukaisesti. Kittilässä rajoitteena on terminaalin kapasiteetti, mutta myös asematason pienempi koko. Uusien määritysten myötä Kittilässä ei voi lähtökohtaisesti yövyttää lentokonetta rajoittavamman asematasokapasiteetin takia. Rovaniemellä yövyttäminen on edelleen mahdollista.

Lentoyhtiöille on kerrottu säännöt ja asetetut parametrit. Esimerkiksi terminaalin ja kiitotien osalta Rovaniemellä ja Kittilässä rajat ovat 700 lähtevää matkustajaa tunnissa sekä neljä lähtevää lentoa tunnissa. Teknisesti molemmat lentoasemat ovat keskellä yötä kiinni, mutta tarvittaessa lentoja otetaan vastaan. Uuden menettelyn myötä tieto tällaisista lennoista saadaan aiemmin.

Suomessa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin nimeämä riippumaton slot-koordinaattori on Slot Coordination Finland ry.

EU_VIS_scannerYksi tulevan talvikauden erityinen rajoite on EU:n uusi rajanylitystietojärjestelmä EES (Entry-Exit System), joka otetaan käyttöön nykyisen tiedon mukaan 6. lokakuuta 2024.

EES-järjestelmään rekisteröidään rajanylityksiä EU:n ulkorajoilla eli Lapin lentoasemien osalta se koskisi erityisesti Isosta-Britanniasta saapuvia lentoja. EES:n tavoitteena on sujuvoittaa rajatarkastuksia ja parantaa henkilöiden tunnistamista ulkorajoilla. Joulumatkailun osalta se on kuitenkin hidaste brittimatkustajille, jonka seurauksena non-Schengen -alueelta saapuvien lentojen määrä on rajoitettu neljän sijasta kolmeen per tunti.

Siirtyminen Schedules Facilitationin piiriin on saanut lentoyhtiöt aikaistamaan omia päätöksiään, joka on johtanut myös aiempiin julkistuksiin. Tämä menettely on koko prosessille parempi ja odotamme liikenteen kasvua. Teemme myös ennen talvikauden alkua molemmilla kentillä prosessien parannuksia ja käymme ne läpi lentoyhtiöiden kanssa”, sanoi Vuori.

Ivalo_Airport_terminalTalviaikataulukauden lentojulkistukset Rovaniemelle ja Kittilään ovat siis ainakin pääosin jo tiedossa. Todennäköisesti lentojen määrät kasvavat lentokausia pidentämällä erityisesti joulunsesongista kohti maaliskuuta. Alustavien arvioiden mukaan Rovaniemen kasvu olisi kaksinumeroinen prosenttiluku, jonka lisäksi liikenne kasvaisi jonkin verran myös Kittilässä ja Ivalossa.

Uusi IATA slot-koordinaation Level 2:n mukainen toimintatapa on käytössä Rovaniemellä ja Kittilässä kaikkina viikonpäivinä koko talviaikataulukauden 2024/2025. Kyseessä on toistaiseksi voimassa oleva järjestely eli se jatkuu myös tulevilla talviaikataulukausilla. MH