Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY harmittelee median uutisoinnin keskittymistä Helsinki-Vantaan uuden lennonjohtokeskuksen osalta "hotellitason" majoituksiin lakanoineen. Lennonjohtajat muistuttavat lepotilojen olevan mukavuuden sijaan lentoturvallisuusasia. Lennonjohdoissa on olemassa lepotiloja ja lepohuoneita, jotka on tarkoitettu lepäämiseen myös työvuorojen aikana. Liikennetilanteen salliessa ne mahdollistavat levon ja palautumisen. Kyseessä on vireystilan ja toimintakyvyn ylläpitäminen tarkkuutta vaativassa työssä erityisesti silloin, kun työtä tehdään öisin. "Hotellihuoneiden" tarjoaminen sänkyineen ei siis ole mikään houkutin vaan olosuhteiden vaatima pakollinen järjestely", kertoo SLJY tiedotteessaan. Helsinki-Vantaalla avautuneen uuden ATCC Finland -lennonjohtokeskuksen rakentamisen yhteydessä koko tila jouduttiin kokonaisuudessaan uusimaan. Sen myötä uusittiin myös ATCC:ssä sijaitsevat lepohuoneet. SLJY:n mukaan yövuorossa nukkuminen on osa ilmaliikenteen turvallisuuden hallintaa. Lentoliikennettä on vähemmän ja riittävän vireystilan säilyttäminen koko yövuoron ajan on mahdotonta. Siksi osa lennonjohtajista nukkuu, kun muut tekevät töitä.
Vaikka osa aluelennonjohtajista on jo siirtynyt työskentelemään uudesta lennonjohtokeskuksesta käsin on Tampereen yksikkö edelleen suurin aluelennonjohtopalvelun tarjoaja. Sieltä käsin hoidetaan edelleen aluelennonjohdon vuoronesimies-, lentopelastus- ja ilmatilanhallintatoiminnot. Lennonjohtajia edustava liitto kertoo, että suurin osa Tampereella työskentelevistä aluelennonjohtajista on allekirjoittanut ehdollisen työsopimuksen siirtymisestä uuteen Helsinki-Vantaan lennonjohtokeskukseen. Vuoden 2015 loppuun mennessä Helsinki-Vantaalle siirtyy kaksikymmentä lennonjohtajaa. Sopimuksen ehdollisuus liittyy siihen, että lennonjohtajat ovat ilmoittavat halunsa jatkaa työskentelyä Tampereella niin kauan kuin mahdollista. Tehtyjen sopimusten mukaan päätöstä Tampereen Aitovuoressa sijaitsevan aluelennonjohdon lakkauttamisesta ei ole vielä tehty. Asiaa on määrä tarkastella uudelleen vuoden 2018 aikana. Suurimman osan aluelennonjohtajista toiveena on, että Tampereen yksikköä ei lakkautettaisi vaan toiminta siellä jatkuisi entiseen tapaan.
Lennonjohtajat kummastelevat myös lennonvarmistusliiketoiminnan tappiollisuuspuheita vaikka ilman sitä ei voisi olla lainkaan lentoliikennettä. SLJY:n näkemyksen mukaan lennonvarmistus, lentoasemien talvikunnossapito tai pelastuspalvelu ovat välttämättömiä tuotannontekijöitä, jotta Finavialla voisi olla lentokenttien ylläpitämiseen liittyvää liiketoimintaa kuten lentoliikennettä matkustajineen. "Samoilla mittareilla mitaten myös lentoaseman talvikunnossapito tai pelastuspalvelu olisivat tappiollisia lennonvarmistuksen lisäksi. Näiden toimintojen tappiollisuudesta ei kuitenkaan ole puhuttu mitään", kummastelee SLJY tiedotteessaan. Lue myös Lentoposti.fi:n uutisointia uudesta Helsinki-Vantaan lennonjohtokeskuksesta ja aluelennonjohdon historiasta: Artikkeli: Helsinki-Vantaan uusi lennonjohtokeskus aloittaa toimintansa Artikkeli: Aluelennonjohto palaamassa takaisin Seutulaan? Uutiset:
|
|||