Lennot vulkaanisen tuhkan alueilla tarkasti säädeltyjä - tulivuoren purkaus ei suoraan estä lentämistä

Iceland_eruption_2004_1Moni asia on muuttunut sitten vuoden 2010 tuhkakriisin ja lento-operaatiot eivät enää häiriintyisi vastaavanlaisesti Islannin Bardarbunga-tulivuoren mahdollisesta purkauksesta. Operaatiot tuhkapilven kanssa samassa ilmatilassa on sallittu viranomaisrajojen puitteissa ja kehitetyt menetelmät sisältävät myös turvamarginaaleja.

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA julkisti päivitetyn turvallisuustiedotteen operaatioista ilmatilaan, jossa on tuhkapilviä. EASA suosittaa välttämään operointia ilmatilassa, jossa on näkyvää vulkaanista tuhkaa ja operointia alueella mittariolosuhteissa tai pimeässä missä tuhkapilven havaitseminen on vaikeampaa.

EASA_logo_1Viranomaisohjeistuksen mukaan ilman tuhkapitoisuus jaetaan kolmeen luokkaan matala (sinivihreä), keskinkertainen (harmaa) ja suuri (punainen). Luokitukset tehdään lisäksi kolmelle eri lentokorkeusalueelle.

Havaintoja tarkennetaan myös lentäjien raportoinnilla (PIREPS - Pilot In Flight Reports), joiden avulla tieto havaituista tuhkapilvistä toimitetaan asianomaiselle lennonjohtoelimelle ja edelleen nopeasti eteenpäin.

Euroopan lentoyhtiöt ovat myös tehneet erillisen riskiarvioinnin operaatioista tuhkapilveen, joka on esitetty myös ilmailuviranomaiselle. Lento-operaatioita eri luokituksen saaneissa ilmatiloissa voidaan jatkaa tietyin ehdoin riippuen tuhkapitoisuudesta ja lento-olosuhteista.


Edellinen iso purkaus sotki yli 100 000 lentoa

Toukokuussa 2010 purkautuneen Eyjafjallajökullin tulivuoren tuhkapilvi aiheutti häiriöitä yli 100 000 lennolle ja keskeytti noin 10 miljoonan matkustajan matkat.

Pahimman tuhkakriisin aikaan 15.-22. huhtikuuta peruttiin 104 000 lentoa, joka oli 48 prosenttia koko kahdeksan päivän liikenteestä. Pahin päivä oli 18. huhtikuuta, jolloin peruttiin 80 prosenttia kaikesta liikenteestä.

Islannin lisäksi Suomi, Irlanti ja Englanti peruivat viiden päivän aikana jopa 90 prosenttia kaikista lennoista. Helsinki-Vantaan operaatioista peruttiin 17.-21. huhtikuuta 91-99  prosenttia.


Toimintaa harjoiteltu ja uusia työkaluja on käytössä

Eyjafjallajökullin tulivuoren purkauksen jälkeen järjestettiin myös ensimmäinen VOLCEX-harjoitus (Volcanic Ash Crisis Exercices), jonka aikana arvioitiin kehitettyjen menetelmien toimivuutta.

EVITA_1Harjoituksen organisoi kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO ja mukana olivat myös EACCC (European Aviation Crisis Coordination Cell) sekä uusi EVITA-työkalu (European Crisis Visualization Interactive Tool for ATFCM).

Harjoitus tehtiin simulaationa eikä sillä ollut vaikutuksia lentoliikenteeseen. VOLCEX-harjoitus tehdään vuosittain.

EASA:n jäsenvaltiot voivat halutessaan sulkea ilmatilan tulivuoren välittömässä läheisyydessä jossa tuhkapilvi tai tulivuoresta purkautuva kaasu voivat aiheuttaa vaaraa lentoliikenteelle.

Euroopan komission ja Eurocontrollin yhdessä perustama European Aviation Crisis Coordination Cell koordinoi ilmatilan sulkemisen vaikutuksia Euroopan ilmatilaverkon osalta mahdollisen tuhkapilven sulkiessa ilmatiloja.

VAAC_2010_map_1Islannin tulivuoria valvoo Lontoon VAAC (Volcanic Ash Advisory Center), joka seuraa myös luoteis- ja pohjois-Atlantin alueita. Yhdessä Toulousen VAAC:n kanssa ne julkistavat tarvittaessa Euroopan lentoliikenteen tarpeisiin tuhkapilvikarttoja, joita myös EASA kehottaa seuraamaan.

Kaupallisella puolella on kehitetty myös uutta tekniikkaa ja luvassa on parannellun näkökentän EVS-järjestelmiin lisättävä AVOID-sensorin (Airborne Volcanic Object Imaging Detector) kuva havaituista tuhkapilvistä (linkki AVOID-uutisiin jutun lopussa).


Oranssi tulivuori

IMO_volcano_map_1Bardarbunga-tulivuori on edelleen erittäin aktiivinen ja viimeisin julkistettu 24 tunnin ajanjakso sisälsi 3,8 magnitudin järistyksen 20. elokuuta kello 23.38.

Tuorein raportti (22. elokuuta) kertoo, ettei merkkejä välittömästä purkauksesta ole havaittu. Alueen aktiivisuutta seurataan erittäin tarkasti.

Myös Islannin rannikkovartioston Dash-8 -koneella on tehty tarkkailulento alueelle. Tulivuori on edelleen luokiteltu oranssiksi, joka tarkoittaa lisääntynyttä purkauksen riskiä.

EASA:n turvallisuustiedote 2010-17R6 on jo kuudes revisio vuonna 2010 julkaistusta tiedotteesta. Edellisen kerran tiedotetta päivitettiin maaliskuussa 2013.
EASA SIB: 2010-17R6

Islannin meteorologianlaitoksen IMO:n järistysseuranta

Iceland Review kertoo: Miten Bárðarbunga -tulivuoren nimi lausutaan oikein

 Lue myös: