(päivittynyt 29.4 klo 07.00) Reilut sata virkapukuun sonnustautunutta lentäjää kokoontui yhteiskuvaan Malmin lentoaseman terminaalirakennuksen pääovelle. Malmin lentoaseman ystävät ry:n järjestämän tempauksen avulla tehdään Meidän koulu -juliste, kuvastamaan Malmin lentoaseman merkitystä ilmailualan koulutuskeskuksena. Malmin pyöreän eli lentoaseman terminaalin täytti torstaiaamupäivänä iloinen puheensorina, kun reilut sata lentäjää palasivat koulun penkille Malmin lentoasemalle. Paikalla oli nuoria lento-oppilaita, harrasteilmailijoita, liikennelentäjiä ja lentäjän uran jo päättäneitä eläkeläisiä. Osa on aloittanut lentouransa Malmilla jo vuosikymmeniä sitten. Lentokokemusta kuvan lentäjiltä löytyy varovaisen arvion mukaan yli puolen miljoonan lentotunnin verran. Kuvauksen järjesti ja on suunnitteli riippumaton työryhmä ja kuvauksen suoritti mainosalan valokuvaaja Kari Ketola. "Eräs lennonopettaja kiteytti minulle kerran hienosti, mistä Malmilla on kyse: pitää olla lentokenttä, jolta lentäjä nousee taivaalle. Tässä niitä koulutettuja lentäjiä nyt on. Tuossa on yksi lentokenttä. Minulta loppuvat nyt sanat", sanoi kuvausten luova johtaja Johan Alén. Kuvista valmistettavaa julistetta tullaan aikanaan myymään yleisölle. Tuotot ohjataan Malmin lentoaseman ystävät ry:lle puolustuskamppailuun lentoaseman tulevaisuuden turvaamiseksi ilmailukäytössä.
Rakentaminen uhkaa Malmin tulevaisuutta Malmin lentokentän säilyttämisen tueksi perustetun kansalaisadressin on allekirjoittanut jo yli 71 000 henkilöä. Enää 13 prosenttia pääkaupunkiseudun asukkaista haluaa Malmille asuntoja. Tulos ilmenee Malmin lentoaseman ystävien TNS Gallupilla teettämästä kyselystä, joka oli identtinen jatkotyö kesällä 2014 toteutetulle tutkimukselle. Enemmistö, yli kaksi kolmasosaa, pääkaupunkiseudun kansalaisista haluaa säilyttää Malmin lentokenttänä kaikissa tapauksissa. Malmin lentokenttä on myös nimetty Euroopan seitsemän uhanalaisimman kulttuurikohteen joukkoon. Päivitys 29.4 klo 07.00: Lisätty Johan Alénin ja Timo Hyvösen kommentit. Lue myös:
|
|||