eVTOL-ilma-aluksia (electric Vertical Take-Off and Landing) kehittävä Lilium on käynnistänyt Lilium Jetien tuotannon Saksassa. Loppukokoonapanon käynnistyessä Lufthansa-konserni ja Lilium ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen stategisesta kumppanuudesta. Osapuolten odotaan yhteistyössä määrittävän edistyneen ilmaliikenteen (Advanced Air Mobility, AAM) tulevaisuutta Euroopassa. Lufthansa ja Lilium tarkastelevat yhdessä edistyneen ilmaliikenteen tarpeisiin vaadittavan infrastruktuurin, ilmatilan, huoltotoiminnan sekä lentotoiminnan vaatimuksia. Yhteishankkeessa tarkastellaan myös miehistövaatimuksia ja lentokoulutusta. Kyse on tärkeästä ennakoivasta hankkeesta uusien sähköisten pystysuoraan nousuun ja laskeutumiseen kykenevien eVTOL-ilma-alusten turvallisen ja tehokkaan toiminnan mahdollistamiseksi. Mahdollisessa strategisessa kumppanuudessa molemmat osapuolet haluavat arvioida yhteistyömahdollisuuksia kolmansien osapuolten, kuten lentoasemien ja alueellisten toimijoiden kanssa esimerkiksi vertiportien, ilmatilan ja tarvitttavien toimintamenetelmien määrittelyssä.
Lilium on 6. joulukuuta 2023 aloittanut Lilium Jet -ilma-alusten valmistamisen Saksassa Wesslingin tehtaallaan. Tuotanto aloitettiin, kun Lilium sai Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:lta hyväksynnän suunnitteluorganisaatiolleen.
Ensimmäinen Lilium Jetin runko on jo tehtaalla ja seuraavassa vaiheessa siihen kiinnitetään canard-siivet ja varsinaiset siivet. Samalla alihankkijat nostavat tuotantoaan täyttääkseen Lilium Jetin osa- ja järjestelmätarpeet.
Lilium Jet on hiljainen 5-7 -paikkainen ja 36-moottorinen täyssähköinen eVTOL-ilma-alus. Se lensi ensi kerran jo vuonna 2019. Lentäjän lisäksi Lilium Jet kykenee kuljettamaan neljä tai jopa kuusi matkustajaa matkustamokonfiguraatiosta riippuen. Ensivaiheessa Lilium Jet on siis miehitetty ilma-alus. Toimintamatkaa Lilium Jetillä on 175 kilometriä ja matkalentonopeus on jopa 250 km/h. Vuonna 2030 tavoitteena ovat jo 275 kilometrin matkat ja vuonna 2040 tavoite on 480 kilometriä. Liliumin arvion mukaan Euroopan-markkinoilla on tarve noin 9200 eVTOL-ilma-alukselle vuoteen 2035 mennessä. Maailmanlaajuisesti tarve olisi samalla aikavälillä jopa 42 000 ilma-alusta. Niistä 35% menisi Pohjois-Amerikkaan, 30% Eurooppaan ja Lähi-itään, 25% Kiinaan ja 10% muille alueille. Lilium on saanut ilma-aluksestaan jo 45 vahvistettua tilausta ja aietilauksen noin 700 ilma-aluksesta. Ensimmäinen lento miehitetyllä Lilium Jetillä on määrä suorittaa vuoden 2024 aikana ja kaupalliseen käyttöön uusi eVTOL on tulossa nykysuunnitelmien mukaan vuonna 2025 tai 2026. MH Lue myös:
|
|||