Lockheed Martinin T-50A -suihkuharjoituskone lentänyt jo 100 lentoa

LM_TX2_in_FlightLocheed Martinin T-50A -suihkuharjoituskone lensi jo sadannen onnistuneen tehtävän Etelä-Carolinan Greenvillessä. Valmistajan mukaan koneen suorituskyky osoittaa sen matalariskiseksi ratkaisuksi Yhdysvaltain Ilmavoimien T-X -hankkeeseen, jolla korvataan sadat käytössä olevat Talon T-38 -suihkuharjoituskoneet.

T50-A:n ensilento nähtiin Etelä-Koreassa kesäkuussa 2016. Suihkuharjoituskoneen koelennot alkoivat Yhdysvaltain Greenvillessä marraskuussa 2016 ja maaliskuussa 2017 Lockheed Martin toimitti ehdotuksensa koelentotuloksien jälkeen USAF:lle ennen kesäkuun takarajaa.

"Olemme saavuttaneet USAF:n koelentovaatimukset ja jatkamme lento-operaatioita varmistaaksemme lentäjien kyvyt ja koneen operatiiviset valmiudet ollaksemme valmiina tuotannon aloitukseen", kommentoi Lockheed Martinin T-50A- ohjelman johtaj Doug Batista.

Viimeisimmällä lennolla TX-2 koneella lennettiin simuloituja ilmasta-ilmaan kohtaamisia ja ilmasta-maahan hyökkäyksiä sekä mittarilentokoulutusta", avasi koelentäjä Elliott "Hemo" Clemence.

Lockheed Martinin mukaan T-50A on heti valmis koulutuskäyttöön, ja se on valmistettu viidennen sukupolven hävittäjiä ajatellen. T-50A soveltuu valmistajan mukaan F-22 Raptor ja F-35 Lightning II sekä muiden neljännen sukupolven hävittäjälentäjien koulutukseen.

T-50A on kehitetty yhteistyössä korealaisen KAI:n kanssa. Kone perustuu aikaisempaan T-50 koneeseen, jonka kehitystyö alkoi 90-luvulla. Ensilentonsa konetyyppi on tehnyt jo vuonna 2002. T-50-koneiden eri versioita on valmistettu jo 150 kappaletta. Niillä on lennetty jo yli 150 000 lentotuntia ja koulutettu yli 2000 lentäjää.

Yhdysvaltain Ilmavoimien (USAF) T-X -suihkuharjoituskonehankkeessa on kyse  jopa 350 uuden suihkuharjoituskoneen valmistussopimuksesta. Niillä on määrä korvata ikääntyvät Northrop T-38 Talon -koneet.

T-X -hankkeessa ovat mukana Lockheed Martinin T-50A:n lisäksi ainakin Boeing ja Saab uudella Boeing T-X -koneella sekä kisaan paaluun helmikuussa 2017 tehnyt Leanardo T-100 -koneella. Muita kiinnostuneita tai hankkeesta vetäynyneitä ovat olleet Northrop Grumman, Sierra Nevada Group yhdessä turkkilaisen TAI:n kanssa sekä Textron.