Lufthansa lopetti lennot Irakiin kahden päivän ajaksi - FAA kieltää operaatiot

Lufthansa_B747_400Lufthansa konserni on arvioinut Irakin turvallisuustilanteen muuttuneen ja keskeyttää operaatiot Irakin ilmatilassa kahdeksi päiväksi. Lentoihin konfliktialueiden yläpuolisessa ilmatilassa on suhtauduttu uudella vakavuudella Malaysia Airwaysin koneen alasampumisen ja Tel Avivin raketti-iskujen jälkeen.

Ylilentojen keskeyttämisen lisäksi Lufthansa keskeyttää lennot kahden päivän ajalta myös Pohjois-Irakin Erbiliin. Lufthansa on operoinut sinne kahdesti viikossa ja Austrian Airlines päivittäin.

Lentoreittien muutos koskee kaikkia konsernin yhtiöitä. Lufthansan lisäksi Irakin kiertävät Lufthansa Cargo, Austrian Airlines ja Swiss. Ilmatilan kierto ei aiheuta isoja muutoksia lentoaikoihin.

Lufthansa kertoo olevansa säännöllisesti yhteydessä Irakin lentoturvallisuudesta vastaaviin viranomaisiin eikä yhtiön mukaan mitään vaaraa ole ilmennyt. Tehdyn päätöksen taustalla on ilmailuviranomaisten arvio tilanteesta, joka on vielä epävarma.

Yhtiö kertoo päätöksellään kantavansa vastuun matkustajien ja työntekijöiden turvallisuudesta.

Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA on kieltänyt maan lentoyhtiöiltä operoinnin Irakin yläpuolella alle 30 000 jalan korkeuden. Samaten operaatiot Erbiliin ja Sulaymaniyahiin on kielletty. Syynä kieltoon on mahdollisesti vaarallinen ilmatila, joka johtuu sotatoimista alueella.

Lennot konfliktialueille aiheuttavat huolta

Lentohin konfliktialueiden yläpuolella on kiinnitetty huomiota aivan eri tavalla Ukrainassa sattuneen Malaysia Airwaysin Boeing 777-200ER -matkustajakoneen alasampumisen seurauksena. Lähes kaikki lentoyhtiöt välttävät Ukrainan ilmatilan käyttöä toistaiseksi.

Myös Israelin Tel Avivin lentokentän turvallisuus on ollut esillä alueella tehtyjen raketti-iskujen takia. Useat lentoyhtiöt keskeyttivät operointinsa Ben Gurionin lentokentälle useamman päivän ajaksi heinäkuussa.


FAA:n varoitus Irakin ilmatilan käytöstä

FDC 4/8154 (A0032/14)– SECURITY...SPECIAL NOTICE...IRAQ
POTENTIALLY HAZARDOUS SITUATION--IRAQ AIRSPACE
DUE TO THE POTENTIALLY HAZARDOUS SITUATION CREATED BY THE ARMED
CONFLICT IN IRAQ,
 
ALL FLIGHT OPERATIONS IN THE TERRITORY AND AIRSPACE
OF IRAQ AT OR BELOW FLIGHT
LEVEL (FL) 300 BY THE PERSONS DESCRIBED
IN PARAGRAPH A BELOW ARE PROHIBITED UNTIL
FURTHER ADVISED.
 
THIS NOTAM INCREASES RESTRICTIONS ON OPERATIONS IN THE TERRITORY AND AIRSPACE OF IRAQ BEYOND THE RESTRICTIONS CONTAINED IN SFAR 77. SFAR
77 REMAINS IN EFFECT. THE FOLLOWING OPERATIONS THAT WERE PERMITTED UNDER SFAR 77 ARE PROHIBITED BY THIS NOTAM:
 
(1) OVERFLIGHTS OF IRAQ ABOVE FL 200 BUT AT OR BELOW FL 300;
(2) OPERATIONS AT OR BELOW FL 300 BY FLIGHTS DEPARTING FROM THE
COUNTRIES ADJACE NT TO IRAQ WHOSE CLIMB PERFORMANCE WILL NOT PERMIT
OPERATIONS ABOVE FL 300 PRIOR TO ENTERING IRAQI AIRSPACE; AND
(3) FLIGHTS ORIGINATING FROM OR DESTINED TO AREAS OUTSIDE OF IRAQ TO
OR FROM ERBIL INTERNATIONAL AIRPORT (ORER) OR SULAYMANIYAH
INTERNATIONAL AIRPORT (ORSU) WITHIN THE TERRITORY OF IRAQ NORTH OF
34 DEGREE 30 MINUTE NORTH LATITUDE.
 
A. APPLICABILITY.
THIS NOTAM APPLIES TO ALL U.S. AIR CARRIERS AND COMMERCIAL
OPERATORS; ALL PERSONS EXERCISING THE PRIVILEGES OF AN
AIRMAN CERTIFICATE ISSUED BYTHE FAA, EXCEPT SUCH PERSONS OPERATING
U.S.- REGISTERED AIRCRAFT FOR A FOREIGN AIR
CARRIER; AND ALL OPERATORS O F AIRCRAFT REGISTERED IN THE UNITED STATES, EXCEPT WHERE THE OPERATOR OF SUCH AIRCRAFT IS A FOREIGN AIR CARRIER. OPERATORS WHO HAVE BEEN ISSUED OPSPEC/MSPEC/LOA A321 ARE SUBJECT TO THIS NOTAM.
 
B. PERMITTED OPERATIONS.
THIS NOTAM DOES NOT PROHIBIT PERSONS DESCRIBED IN
PARAGRAPH A FROM CONDUCTING FLIGHT OPERATIONS WITHIN THE
TERRITORY AND AIRSPACE OF IRAQ AT OR BELOW FL300 WHEN SUCH
OPERATIONS ARE AUTHORIZED EITHER BY ANOTHER AGENCY OF THE UNITED
STATES GOVERNMENT WITH THE APPROVAL OF THE FAA OR
BY A DEVIATION, EXEMPTION, OR OTHER AUTHORIZATION ISSUED BY THE ADMINISTRATOR. OPERATORS SHOULD CALL THE FAA WASHINGTON OPERATIONS CENTER AT 202-267- 3333 FOR FAA AUTHORIZATION OF OPERATIONS.
 
C. EMERGENCY SITUATIONS.
IN AN EMERGENCY THAT REQUIRES IMMEDIATE DECISION AND
ACTION FOR THE SAFETY OF THE FLIGHT, THE PILOT IN
COMMAND OF AN AIRCRAFT MAY DEVIATE FROM THIS NO
TAM TO THE EXTENT REQUIRED BY THAT EMERGENCY.
 
THE PROHIBITION ON OPERATIONS IN THE AIRSPACE SPECIFIED IN THIS NOTAM
AND THE ASSOCIATED JUSTIFICATION FOR THIS SPECIAL NOTICE WILL BE
RE- EVALUATED BY 31 OCT 2014. 31 JUL 23:45 2014 UNTIL 31 OCT 23:59 2014 ESTIMATED.
CREATED: 31 JUL 23:44 2014