Lufhansan tilaus sisältää 34 Boeing 777-9X-konetta ja 25 Airbus A350-900-konetta sekä optiot 34 A350-koneesta. Tilatut A350-900-koneet varustetaan Rolls-Royce Trent XWB 84 -moottorein ja 777-9X-koneet General Electricin GE-9X-moottorein. Listahinnoin tilauksen arvo on noin 14 miljardia euroa. "Tämä investonti turvaa noin 13 000 tuhatta työpaikkaa yksin Lufthansalla sekä tuhansia työpaikkoja yhteistyökumppaneidemme palveluksessa", sanoi Lufthansan toimitusjohtaja Christoph Franz.
Uusilla koneilla korvataan pääsääntöisesti vanhentuvaa kalustoa. Nykyiset vanhat Boeing 747-400- ja Airbus A340-300-koneet korvataan vuoteen 2025 mennessä. Lufhansan suunnitelmissa on tilauksen avulla vähentää laivastonsa lukuisia konetyyppejä sekä korvata olemassaolevaa kalustoa moderneilla nykypäivän matkustajakoneilla.
Mikään muu lentokone kuin A350-900 tai 777-9X ei pääsen niin alhaiseen kerosiinin kulutukseen 100 kilometrin matkalla per matkustaja. Lufhansan mukaan uudet 59 konetta tulevat kuluttamaan keskimäärin 2,7 litraa kerosiinia 100 kilometrin matkalla per matkustaja. Polttoainesäästö vanhempaan kalustoon verrattuna on 25 prosenttia ja samalla myös ympäristöjalanjälki pienenee. Yksikkökustannukset laskevat arviolta 20 prosenttia. Uusien moottoreiden avulla myös melun pitäisi vähentyä vähintään 30 prosenttia. Jättimäinen konelaivasto
Lufhansan laivastossa on kaikkiaan 93 Boeingin ja 231 Airbusin valmistamaa matkustajakonetta. Laskettaessa yhteen kaikki Lufhansan tilaamat Airbusit optioineen päästää yhtä suurempaan lukuun eli 232 koneeseen. Lufthansan tilaus nosti koko konsernin samalla Airbusin suurimmaksi lentoyhtiöasiakkaaksi. Lufthansa konserni on tilannut kaikkiaan 535 lentokonetta joista 397 on sen käytössä eri yhtiöissä.
|
|||