IAG vahvisti Boeing 737 MAX ja A320neo -tilauksensa - merkittävä siirtymä kohti 737-koneita

737MAX10_FF_1International Airlines Group (IAG) vahvisti Boeing 737 MAX ja A320neo -koneita koskevat tilauksensa. Uusilla kapearunkokoneilla korvataan ikääntyviä A320ceo-koneita. Kyseessä on merkittävä siirtyminen myös Boeingin 737 MAX -kapearunkokoneiden käyttöön.

IAG:n osakkeenomistajat vahvistivat lentokonetilaukset, joiden myötä IAG vastaanottaa  87 kapearunkokonetta vuosien 2023 ja 2028 välillä. Vahvistetut tilaukset koskevat 50 Boeing 737 MAX ja 37 A320neo -konetta. Uusilla koneilla korvataan ikääntyviä A320ceo-koneita, jonka lisäksi IAG osoittaa sitoutumisensä päästöjen vähentämiseen. Uudet koneet tuovat pitkällä aikavälillä myös kustannusetuja.

Uusin vahvistettu tilaus käsittää 50 Boeing 737 MAX 8-200 ja 737 MAX 10 -konetta. Mukana on edelleen myös 100 koneen optiot. Taustalla on IAG:n toukokuussa julkistama aietilaus 25 Boeing 737-8200 ja 25 Boeing 737-10 -koneista sekä sadan koneen optiosta. Nämä koneen on aiemmin kerrotun mukaan määrä toimittaa vuosina 2023-2027.

Boeing_737MAX_nose737-10 on suurin MAX-koneperheen versiosta ja siihen voidaan sijoittaa jopa 230 matkustajapaikkaa yksiluokkaisessa matkustamoversiossa. Konetyypillä voidaan lentää jopa 3300 merimailin eli noin 6100 kilometrin mittaisille reiteillä. Boeingin mukaan 737-10 -koneilla voidaan kattaa 99% kapearunkoreiteistä mukaanlukien Boeing 757 -koneen reitit.

Pienempi versio eli 737-8-200 mahdollistaa IAG:lle jopa 200 matkustajaistuimen asentamisen koneeseen. Ratkaisu tuo lisätuottoja sekä vähentää polttoaineen kulutusta per istuinpaikka.

IAG:n toimitusjohtaja Luis Gallegon mukaan Boeing 737 -koneet ovat tärkeä osa kapearunkolaivastouudistusta ja auttavat saavuttamaan ympäristötavoitteet eli nettonollapäästöt vuoteen 2050 mennessä.

Airbusien osalta tilaus on jatkoa maaliskuussa ja kesäkuussa tehdyille tilauksille, jotka koskivat 17 A320neo ja viittä A321neo -konetta. Nämä tilaukset huomioiden IAG on tilannut vuoden 2022 aikana jo 59 kapearunkoista Airbusia.

IAG operoi yhtä maailman suurimmista Airbus-laivastoista, mutta nyt lentoyhtiöryhmittymä on siis valinnut 737 MAX -koneet osaksi tulevaisuuden laivastoratkaisua. Muutos on merkittävä, sillä IAG:n lentoyhtiöiden kapearunkolaivastossa ei ole tällä hetkellä yhtään 737-konetta. Näin ollen osa Airbuseista saa väistyä amerikkalaisvalmistajan tuotteiden tieltä.

Toistaiseksi ei ole vahvistettu MAX-koneita operoivaa lentoyhtiötä. International Airlines Groupin (IAG) lentoyhtiöitä ovat British Airways, Iberia, Aer Lingus, Iberia Express, Level ja Vueling sekä Iberia Cargo.

BA_737_200_1Näistä yhtiöistä British Airwaysin laivastossa oli 35 vuoden ajan 737-koneita Ensimmäisillä 737-200 -koneilla korvattiin vuodesta 1980 lähtien Hawker Siddeley HS-121 Trident-laivasto yhtiön kotimaan ja Euroopan-reiteillä. Yhtiön viimeinen 737-lento suoritettiin 30.9.2015.

Myös Iberian laivastossa on ollut 737-koneita 1980- ja 1990-luvuilla. Aer Linguksen laivastossa 737-koneita on puolestaan ollut vuodesta 1969 vuoteen 2006 saakka.