Maavoimien helikoptereihin naamiovärityksiä - NH90 talviväreihin, MD500 mustaksi ja ohjaamot uusitaan

NH90_naamioväritys(päivittynyt 17.11. klo 11.46) Maavoimat tutkii naamiomaalauksen värien vaikutusta helikopterien havaittavuuteen suomalaisessa maastossa sekä rakennetulla alueella eri vuodenaikoina ja erilaisissa sää- ja valaistusolosuhteissa.

Hankkeen aikana NH90-kuljetushelikoptereihin tulee maalauskaavio, jossa osa helikopterin pinta-alasta maalataan valkoisella talvinaamiomaalilla. Se on nyt koekäytössä yhdessä NH90 -helikopterissa (NH-208). MD500-kalusto maalataan mustaksi ohjaamon laitteiston uusintaprojektin yhteydessä.

Ensimmäinen MD500-helikopteri (HH-10) on jo läpikäynyt ohjaamomodifikaation, jonka toteutti puolustusvoimien strateginen kumppani Patria. Kopteri on myös jo maalattu mustaksi.

MD500_musta "Mustaan väriin päädyttiin, koska operoinnin painopiste rakentuu pimeän aikaan sekä urbaanille alueelle. Musta väri on samaa, jota on käytetty NH90-helikoptereissa ja sitä kokeillaan nyt yhdessä HH-helikopterissa. Kokemusten perusteella tehdään päätöksiä jatkosta. Koptereilla on joka tapauksessa edessä uusintamaalaus", kertoo Maavoimien ilmailun päällikkö everstiluutnantti Kimmo Nordberg Lentoposti.fi:lle.

"Vastaavasti NH90-helikopterissa uutta naamioväritystä kokeillaan yhdessä kopterissa. Operoinnin perusteella tehdään arvioita mahdollisista muokkaustarpeista. Osittain valkoinen väritys voisi toimia myös kesällä vaaleaa ja valkoista taivasta vasten", jatkaa everstiluutnantti Nordberg.

MD500-helikopterin ohjaamopäivityksellä lisätään merkittävästi helikopterin operatiivista suorituskykyä. Päivityksen myötä kaikkien koneiden ohjaamot mahdollistavat pimeänäkölaitteilla (NVG) lentämisen. 

HH-vanhaohjaamoMaavoimilla on kaikkiaan seitsemän MD500 (HH) -helikopteria, jotka ovat kolmea eri versiota. Uusimpia ovat neljä 2000-luvun alussa hankittua E-mallia. Vanhempia D-malleja on hankittu jo 1990-luvulla. Modifikaation jälkeen kaikki MD500-helikopterit ovat ohjaamoiltaan samanlaisia. Modifikaatiotyön toteuttaa Patria.

"Ensin modifioidaan uudemmat kopterit, jonka jälkeen työn alle otetaan vanhemmat helikopterit. Kokonaishanke valmistuu arviolta vuoden 2022  aikana", arvioi everstiluutnantti Nordberg.

NVG-yhteensopivaksi muokataan kaksi D-mallin kopteria eli koneyksilöt HH-4 ja HH-6 sekä E-mallin HH-7. Uusimmat E-mallit eli HH-9, HH-10, HH-11 ja HH-12 ovat jo NVG-koneita. Koptereista HH-8 on tuhoutunut harjoituslennolla vuonna 2007.

 Lisäksi MD500-kaluston johtamiskyky päivitetään vastaamaan erikoisilmailun vaatimuksia. Koneisiin asennetut järjestelmät mahdollistavat salatun puheyhteyden sekä tietoliikenteen muiden koneiden sekä maajoukkojen välillä.

HH-uusiohjaamoJohtamisjärjestelmissä on otettu huomioon yhteensopivuus kaikkien puolustushaarojen sekä muiden viranomaisten kanssa.

Ohjaamossa lennonvalvontamittarit on korvattu elektronisella monitoiminäytöllä, jonka lisäksi ohjaamoon on integroitu monitoiminäytöksi myös Panasonic Toughbook. Modifikaatio helpottaa tulevaisuudessa ohjaajien koulutusta siirryttäessä NH90-kalustoon.

MD500-kevythelikoptereita käytetään Puolustusvoimien helikopterilentäjien koulutuksessa, henkilökuljetuksessa ja erilaisissa taktisissa tehtävissä sekä muiden viranomaisten tukena etsintätehtävissä. 

NH90-kuljetushelikopterien päätehtävänä on joukkojen ja materiaalin nopeat kuljetukset koko valtakunnan alueella sekä muut taktiset tehtävät kaikissa sää- ja valaistusolosuhteissa. NH90-helikoptereilla voidaan tukea muita viranomaisia toteuttamalla mm. pelastuspalvelutehtäviä, joihin voi sisältyä etsintä-, kuljetus-, evakuointi- ja palonsammutustoimintaa. MH

Päivitys kello 16.15: Lisätty Maavoimien ilmailun päällikön haastattelu.

Päivitys 17.11. kello 11.00: tarkennettu HH-koptereiden D- ja E-malleja. 

Päivitys 17.11. kello 11.46: Lisätty kuvat MD500-helikopterin ohjaamosta.