Etsintöjä johtava Australian Joint Agency Coordination Centre kertoi 30. huhtikuuta, että lähiviikkoina keskitytään tehostettuun vedenalaiseen etsintään. Miehittämätön Bluefin-21 sukellusalus on tutkinut jo 314 neliökilometrin alueen, joka määriteltiin paikanninlaitteen lähettämiksi epäiltyjen signaalien perusteella.
Kaikki muut laivat ja lentokoneet, jotka ovat osallistuneet monikansallisesti toteutettuihin etsintöihin, palaavat lähipäivinä tukikohtiinsa. Yksi Australian Lockheed AP-3C Orion -meritoimintakone jää valmiuteen, mikäli ilmaetsintää tarvittaisiin.
Etsinnöissä oli sen eri vaiheissa miehistöä ja kalustoa seitsemästä maasta: Australiasta, Malesiasta, Uudesta Seelannista, Yhdysvalloista, Kiinasta, Etelä-Koreasta ja Japanista. Koneiden miehistöillä on takanaan on pitkiä päiviä aution ja tyhjän merialueen yllä kaukana lähimmästä rannasta. Maaliskuun 18. päivänä käynnistyneissä etsinnöissä tehtiin yli 300 lentoa, jotka kattoivat 4,5 miljoonaa neliökilometriä merta.
Yksittäisen sukellusaluksen mahdollisuus löytää koneen jäänteitä valtavan suurelta merialuuelta on pieni. Tosin on muistettava, että Air Francen onnettomuuskonetta etsittiin Atlantin pohjasta pari vuotta ennen kuin se löytyi. Silti on täysin mahdollista, että lento MH370 matkustajineen ja koneen miehistöineen on kadonnut lopullisesti.
|
|||