Matkalehti: Aasian-lentojen hinnoittelu syrjii kotimaata

A330_at_gate_WMatkalehden tekemän vertailun mukaan lento Suomeen jopa yli 50 % kalliimpi kuin muualle Eurooppaan. Tehdyssä vertailussa Finnairin lennon lähtökaupunkeina olivat Peking, Bangkok ja Tokio ja määränpäänä kotimaan kohteet Helsinki, Tampere, Kuopio, Joensuu, Vaasa, Rovaniemi, Oulu, Kemi, Ivalo, Kittilä ja Kuusamo sekä Euroopan matkailukaupungit.

Matkalehden vertailussa viikon kesämatkan (matka-aika 17.-24.6.) meno-paluulento Kiinasta Helsingin kautta Pariisin maksaa 903 euroa, mutta Kuusamoon 1383 euroa. Samassa koneessa kaikki Suomen kohteisiin tulevat lennot maksavat yli tuhat euroa. Jopa Helsinkiin jäävä matkustaja maksaa enemmän kuin vieressä istuva, joka jatkaa vaikkapa Pariisiin Tukholmaan, Moskovaan, Frankfurtiin, Pietariin, Tallinnaan, Osloon tai jopa tuhansien kilometrien päähän Barcelonaan tai Roomaan. Helsingin hinta on 1045 euroa ja Rooman 1024.

"Tämä tuntuu aika käsittämättömältä, kun ilman jatkolentoja Helsinkiin jäävä matkustaja joutuu maksamaan enemmän kuin vielä jatkolennolla yli 2000 kilometrin päähän matkustava kanssamatkustaja", sanoo Matkalehden päätoimittaja Jorma Aula.

"Mihin tämä ohjaa Eurooppaan lomamatkaa suunnittelevan aasialaisen? Mennään mieluummin Euroopan kaupunkeihin kuin Suomeen".

Matkalehden vertailussa selvitettiin myös tulevan joulun lentohinnoittelua, jossa todettiin olevan kalleinta lentää joulupukin luo Rovaniemelle.

Sama linja näkyi vertailun matkoissa Suomesta Aasiaan. Esimerkiksi syksyllä viikon matka Bangkokiin maksaa jopa 54 prosenttia enemmän kuin mitä se maksaa Oslosta.

Finnairin vuonna 2010 julkistetun blogin mukaan Asiakas ja markkinat määräävät lopullisen hintatason, ellei kyse ole sitten monopolista, joita lentoliikenteessä ei juuri enää Euroopan sisällä ilmene. Taistelu markkinaosuudesta on kovaa monella alalla, eikä lentoliikenne ole tässä poikkeus.

Asiakas ja markkinat määräävät lopullisen hintatason, ellei kyse ole sitten monopolista, joita lentoliikenteessä ei juuri enää Euroopan sisällä ilmene. Taistelu markkinaosuudesta on kovaa monella alalla, eikä lentoliikenne ole tässä poikkeus. - See more at: http://blogit.finnair.fi/2010/09/15/lentolipun-hinta-%E2%80%93-mystiikkaa-ja-tunteita-vai-pitkalle-mietittya-balanssointia/#sthash.mj0aqvan.dpuf

Matkalehti.fi: Aasian-lentojen hinnoittelu syrjii kotimaata

Finnair blogit:Lentolipun hinta – mystiikkaa ja tunteita vai pitkälle mietittyä balanssointia?

Lentolipun hinta – mystiikkaa ja tunteita vai pitkälle mietittyä balanssointia? - See more at: http://blogit.finnair.fi/2010/09/15/lentolipun-hinta-%E2%80%93-mystiikkaa-ja-tunteita-vai-pitkalle-mietittya-balanssointia/#sthash.mj0aqvan.dpuf
Lentolipun hinta – mystiikkaa ja tunteita vai pitkälle mietittyä balanssointia? - See more at: http://blogit.finnair.fi/2010/09/15/lentolipun-hinta-%E2%80%93-mystiikkaa-ja-tunteita-vai-pitkalle-mietittya-balanssointia/#sthash.mj0aqvan.dpuf