"Uudet turvatarkastuksen ja lähtöporttien matkalipunlukijat ovat osa Finavian palvelukehitystyötä, jonka tavoitteena on tehdä lentomatkustamisesta mahdollisimman helppoa ja mukavaa. Digitalisointi ja automaatio tukevat myös Helsinki-Vantaalla käynnissä olevaa laajaa kehitysohjelmaa ja lentoaseman valmistautumista kasvaviin matkustajamääriin", sanoo lentoasemanjohtaja Ville Haapasaari Finaviasta.
Matkalipunlukijoita on testattu lentoasemalla viime keväästä alkaen. Niiden käytöstä on saatu hyviä kokemuksia. Automaatit ovat tehostaneet sekä turvatarkastuksen läpimenoaikaa että koneeseen nousua. Porttivalmistaja Kaban esimerkin mukaan 240-paikkaisen Airbus A330-koneen boordaus 95 prosentin täyttöasteella vaatii kolme virkailijaa ja 19 minuuttia aikaa. E-portin avulla yksi virkailija huolehtii samasta työstä kahden automaattiportin avulla. Boordausajankin luvataan lyhenevän noin yhdeksällä minuutilla. Lähtöporteilla automaatteja voivat toistaiseksi käyttää Finnairin, Lufthansan, Norwegianin, SAS:in ja Swissin asiakkaat.
Automaatti lukee viivakoodilta lentotiedot ja päästää matkustajan etenemään. Henkilökuntaa on aina paikalla opastamassa ja neuvomassa matkustajia. E-portteja on tällä hetkellä käytössä terminaali 2:n turvatarkastuksessa sekä seitsemällä lähtöportilla. Tämän kevään aikana automaattien käyttö laajenee terminaali 1:n turvatarkastukseen, ja matkalipunlukijoita asennetaan lisää myös lähtöporteille.
Automaatio sujuvoittaa matkustamista Finavia on eurooppalaisten lentoasemien kärkijoukkoa erilaisten sähköisten palveluiden käyttöönotossa. Helsinki-Vantaa on ensimmäisiä lentoasemia, jolla automaatiopalveluita on otettu käyttöön jo 2000-luvun alkupuolella. Kehitys käynnistyi lähtöselvitysautomaattien käyttöönotolla ja laajeni nopeasti Rajavartiolaitoksen passiautomaatteihin. Matkatavara- eli bag drop -automaatit otettiin käyttöön Helsinki-Vantaalla muutama vuosi sitten. Automaatteja on asennettu myös Finavian muille lentokentille. Lue myös uutisemme e-porttien koekäytöstä:
|
|||