Norwegian kutsui koolle yhtiökokouksen - kaukoliikennekoneiden laivastoa leikataan

Norwegian_737_tails_1Norwegian ilmoitti kutsuvansa koolle ylimääräisen yhtiökokouksen, jossa osakkeenomistajilta haetaan valtuuksia velkajärjestelyihin, joiden osana on määrä leikata halpalentoyhtiön lentokonemäärää erityisesti kaukoliikennekoneiden osalta. Tavoitteena on myös saada sijoittajilta lisää pääomaa ja päästä onnistuneesti ulos Irlannissa käynnissä olevista uudelleenjärjestelytoimista.

Norwegian on kutsunut koolle ylimääräisen yhtiökokouksen, joka on määrä järjestää 17. joulukuuta 2020. Tavoitteena on hyväksyttää osakkeenomistajilla ja velkojilla useita toimia, joiden avulla yhtiön tulevaisuus turvattaisiin. 

Norwegian haki marraskuussa suojaa Irlannissa tytäryhtiöilleen Norwegian Air International Limited:lle (NAI) sekä Arctic Aviation Assets DAC:lle (AAA). Yhtiöille nimettiin selvittäjä 18. marraskuuta 2020.

"Tavoitteenamme on tehdä Norwegianista taloudellisesti vahva ja kilpailukykyinen lentoyhtiö. Tie vie kohti uusia taloudellisia rakenteita ja laivaston konemäärän sopeuttamista sekä tarjonnan parantamista asiakkaillemme", sanoi Norwegianin toimitusjohtaja Jacob Schram.

"Suunnitelma sisältää ehdotuksia monimutkaisesta toimenpidepaketista, joka koskee luotottajia, muita velkojia ja sidosryhmiä sekä mahdollisia uusia sijoittajia. Paketti voisi johtaa kattavaan ratkaisuun", totesi Norwegianin talousjohtaja Geir Karlsen.

 Päämääränä on mitoittaa Norwegianin toiminta oikean kokoiseksi ja kannattavaksi. Pääosin suunnitelma toteutetaan vähentämällä laivaston kokoa. Vähennystarve koskee erityisesti Boeing 787 Dreamliner -laajarunkokoneiden laivastoa. Nyt niitä on kaikkiaan 37 ja jatkossa merkittävästi vähemmän. Henkilöstöä yhtiössä tulisi olemaan miehistön, tekniikan ja asiakaspalvelun osalta noin 3000 henkilön verran. Yksi tavoitteista on uudistaa miehistöjen työehtosopimukset.

Tavoitteena on rakentaa yhtiöstä houkutteleva uusille sijoittajille ja mahdollisesti houkuttelevaksi myös Norjan valtiolle.

Velkoja pyritään muuntamaan pääomiksi lentokoneiden rahoitus- ja leasingvastuiden osalta. Ratkaisut voisivat mahdollisesti tarkoittaa myös lentokoneiden vuokraamista vain käyttötuntien perusteella eli ns. Power By Hour -sopimuksella jopa vuoden 2022 loppuun saakka.

Kokonaisuudessaan käynnissä olevan Irlantilaisen lainsäädännön mukaan etenevän suojaustoimimenettelyn viimeisissä vaiheissa järjestettäisiin osakeanti, jonka myötä nykyisten omistajien osuudet yhtiöstä pienenisivät. Tavoitteena on saada kerättyä uutta pääomaa noin 375 miljoonan euron verran. Koko uudelleenjärjestelymenettelyn odotetaan valmistuvan 26. helmikuuta 2021.

Norwegian lensi marraskuussa 12 koneella pääosin Norjan sisäisiä lentoja ja töissä on noin 600 työntekijää. Muut on irtisanottu tai lomautettu. Norwegianilla on käytössään noin 140 lentokonetta, jotka ovat Boeing 737-800- ja Boeing 737 MAX -kapearunkokoneita sekä Boeing 787 Dreamliner -laajarunkokoneita.

Päivitys 4.12. kello 09.07: Korjattu Norwegianin nykyisin käyttämä konemäärä 4.12. julkistettujen marraskuun lukujen mukaiseksi. 

Lue myös: