Norwegian julkisti vuoden 2015 toisen vuosineljänneksen tuloksen. Se oli ennen veroja (EBT) oli 456 miljoonaa Norjan kruunua. Tulos on 593 miljoonaa Norjan kruunua parempi kuin samana aikaan edellisvuonna. Norwegianin käyttöaste vuosineljänneksellä oli 85 prosenttia. Kasvu oli vahvaa kaikilla Norwegianin markkinoilla. Tämä koskee myös kaukolentotoimintaa, jossa käyttöaste oli yli 90 prosenttia ja matkustajamäärä on yli kaksinkertaistunut verrattuna samaan ajankohtaan viime vuonna. Toisen vuosineljänneksen käyttöaste oli 85 prosenttia, mikä on viisi prosenttia korkeampi kuin samana ajankohtana viime vuonna. Kaukolentoreiteillä käyttöaste oli tätäkin korkeampi, 91 prosenttia. Toisella vuosineljänneksellä 324 000 matkustajaa lensi Norwegianin kaukoreiteillä. Matkustajamäärä kaukoreiteillä on yli kaksinkertaistunut, kun se viime vuonna vastaavana ajanjaksona oli 139 000 matkustajaa. Norwegian operoi nyt 434 reittiä Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa. Näistä 21 on kaukolentoreittejä. Kaikkiaan Norwegianilla on nyt myynnissä 28 kaukoreittä ja uusia reittejä on tulossa lähiaikoina, muun muasssa Lontoo Gatwick – Boston. Toisella vuosineljänneksellä Norwegian otti vastaan yhden uuden Boeing 787 Dreamlinerin ja kaksi uutta Boeing 737-800 -konetta. Norwegianilla on nyt kaukolaivastossaan kahdeksan Dreamlineria. Ensi vuonna yhtiö vastaanottaa lisäksi neljä uutta Dreamlineria. Kaikki tästä eteenpäin vastaanotettavat Dreamlinerit tulevat olemaan suurempia kuin Norwegianin nyt käytössä olevat Dreamlinerit. Kasvua kaikilla markkinoilla Kaikkiaan seitsemän miljoonaa matkustajaa lensi Norwegianilla toisella vuosineljänneksellä – kasvua yhdeksän prosenttia. Vahvin kasvu matkustajamäärällä mitattuna Norwegianilla oli Lontoon Gatwickissä ja lähes yhtä vahva Oslon Gardermoenissa. Jopa Espanjan kentillä Norwegianin kasvu on vahvaa matkustajamäärillä mitattuna. Vuosineljänneksen aikana Norwegian on lanseerannut Espanjan sisäisiä reittejä, täysin uuden reitin Lontoon Gatwickistä Bostoniin, kokonaan uusia reittejä Karibialle sekä reittejä Karibian ja amerikkalaisten suurkaupunkien Bostonin, New Yorkin ja Washington DC:n välillä. Huolimatta heikosta Norjan kruunusta yksikkökustannukset laskivat, mikä vahvistaa yhtiön kilpailukykyä tulevaisuudessa. Polttoainekustannukset ovat laskeneet ja sen vaikutus on suurempi kuin heikon Norjan kruunun vaikutus. Uudet lentokoneet käyttävät huomattavasti vähemmän polttoainetta kuin vanhemmat koneet, mikä on Norwegianille merkittävä kilpailuetu. Norwegianilla on yksi maailman nuorimmista lentolaivastoista, jonka keski-ikä on neljä vuotta. Norwegianin toisen vuosineljänneksen liikevaihto oli lähes 5,9 miljardia Norjan kruunua, kasvua 16 prosenttia verrattuna samaan vuosineljännekseen viime vuonna. Kaukoreiteillä liikevaihdon kasvu oli 60 prosenttia. Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat kahdeksan prosenttia toisella vuosineljänneksellä ja myytyjen henkilökilometrien määrä (RPK) kasvoi 15 prosenttia. Tämä kuvastaa sitä, että jokainen Norwegianin matkustaja lentää keskimäärin merkittävästi pidemmälle kuin aiemmin. Lisäksi yhä useampi matkustaja ostaa lisäpalveluja lennolla.
"Tämä on ollut meille hyvä vuosineljännes ja myönteinen kehitys on jakaantunut tasaisesti koko reittiverkostoon, mutta erityisesti kaukoreiteille. Olemme täyttäneet koneet, avanneet uusia reittejä mielenkiintoisiin kohteisiin ja eikä vähiten, olemme saaneet hienoa palautetta asiakkailtamme kahden Skytrax-palkinnon muodossa", sanoo Norwegianin toimitusjohtaja Björn Kjos. Kesäkuussa Norwegian valittiin maailman parhaaksi kaukolentoja lentäväksi halpalentoyhtiöksi arviossa, jossa mukana oli lentoyhtiöitä kaikkialta maailmasta. Lisäksi Norwegian valittiin jo kolmantena vuonna peräkkäin Euroopan parhaaksi halpalentoyhtiöksi. Skytrax Awrads on arvostetuin ja tunnustetuin ilmailualan palkinto. Lue myös:
|
|||