Norwegian ja Boeing julkistivat Euroopan suurimman Dreamliner-tilauksen. Voimakkaasti kasvava Norwegian tilasi 19 Boeing 787-9 Dreamlineria. Listahinnoin tilauksen arvo on noin 5 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Norwegian aloitti kaukolennot keväällä 2013 ja toimintaa on laajennettu nopealla tahdilla. Norwegianin konetilaus sisältää 19 Dreamlinerin lisäksi myös optiot kymmeneen 787-9 -koneeseen. Operaattori suunnittelee kasvattavansa kaukoliikennelaivastoaan voimakkaasti seuraavalle vuosikymmenelle. Boeing 787-9 koneen pidempi runko mahdollistaa 53 lisämatkustajan kuljettamisen. Uusiin 787-9 -koneisiin tulee 344 matkustajapaikkaa, joista 35 on premium-luokassa ja 309 turistiluokassa. "Tämä yhdeksäntoista uuden Dreamlinerin tilaus on merkittävä askel, joka mahdollistaa useiden uusien reittien avaamisen kuluttajille maailmanlaajuisesti. Tilaus on yhtiölle elintärkeä ja se vahvistaa asemaamme maailmanlaajuisessa kilpailutilanteessa", iloitsi Norwegianin toimitusjohtaja Bjørn Kjos. "Vain kahden kaukoliikenneoperaatiovuoden jälkeen käyttöasteemme keskiarvo on noussut noin 90 prosenttiin. Se vahvistaa tarpeen halvoille lennoille Euroopan ja USA:n sekä Euroopan ja Aasian välille. Tulevaisuuden kasvu ja kilpailukyky kaukoliikennemarkkinoilla riippuu 787 Dreamlinereiden polttoainetehokkuudesta. Ne tarjoavat myös parhaan matkustuskokemuksen", jatkoi Kjos. Norwegian haastaa tilauksellaan varmasti erityisesti Finnairin ja SAS:in, jotka molemmat ovat molemmat tilanneet laivastoihinsa Airbusin A350 XWB -koneita. Finnairille koneita tulee 19 vuoteen 2023 mennessä. Nykytiedon valossa Finnairin laivastossa olisi silloin yhteensä 27 A330- ja A350-kaukoliikennekonetta. Finnair on kertunut luopuvansa A340-koneistaan joustavalla aikataululla vuoden 2017 loppuun mennessä. SAS on tilannut kahdeksan A350-konetta sekä neljä A330-konetta. Toimitusten jälkeen SAS:n kaukoliikennelaivastossa saattaa olla 2020-luvulla kaikkiaan 19 konetta (8 A350 + 11 A330/A340-konetta). Norwegian on väläytellyt kaukolentojen aloittamista myös Espanjan tukikohdistaan. Myös Lontoon Gatwickistä operoidut kaukolennot ovat tehneet kauppansa erinomaisesti. "Norwegian on ollut tiennäyttäjä 787-koneiden suorituskyvyn hyödyntämisessä ja on luonut menestyksekkään halpalentokonseptin kaukolento-operaatioihin", kommentoi Boeingin Euroopan myynnistä vastaava apulaisjohtaja Todd Nelp. Nykyisin Norwegian operoi kaukolentoja kahdeksalla 787-8 Dreamlinerilla ja tilauksessa on leasing-järjestelyin vielä 11 suurempaa 787-9 Dreamlineria. Nyt julkistetun tilauksen myötä kaukoliikennelaivasto kasvaa seuraavan viiden vuoden aikana jo 38 Boeingin Dreamlineriin. Ensimmäiset nyt tilatuista koneista toimitetaan Norwegianille vuonna 2017. Koneet tulevat Norwegianin Arctic Aviation Assets Limited:in omistukseen. Norwegian kuljetti vuonna 2014 lähes 24 miljoonaa matkustajaa. Yhtiö operoi yli 130 kohteeseeseen Euroopassa, Pohjois-Afrikassa, Lähi-idässä, Yhdysvalloissa ja Kaakkois-Aasiassa. Nykyisin Norwegianin laivastossa on 90 Boeing 737-800NG -konetta sekä kahdeksan 787-9 Dreamlineria. Yhtiöllä on tämän päiväisen tilauksen lisäksi vielä 150 toimittamatonta konetta Boeingilta, joista 100 on uusia 737 MAX -koneita. Niiden lisäksi yhtiö on tilannut myös 100 Airbusin A320neo -konetta. Norwegian saattaakin jatkossa olla suurkauppias käytettyjen ja uusien kapearunkokoneiden osalta. Lue myös:
|
|||