Norwegianin Krakovan-lento sai hävittäjäsaattueen Puolan yllä - syynä radiohäiriö

Getjet737_BelgiumF16_NATONorwegianin lento Krakovasta Helsinki-Vantaalle sai keskiviikkona 25. syyskuuta 2019 siivelleen NATO:n Lockheed Martin F-16 -hävittäjät Puolan yllä. NATO:n mukaan matkustajakoneen saattamisen syynä oli radiohäiriö.

NATO:n Baltic Air Policing -valvontatehtävää suorittava Belgian Ilmavoimien Lockheed Martin F-16 -hävittäjä nousi Norwegianin lennolla olleen koneen siivelle keskiviikkona 25. syyskuuta.

Norwegianin lentoa operoi tuolloin Flightradar-palvelun mukaan Boeing 737 -koneella (LY-EWE) Getjet. Liettualaisoperaattori on lentänyt keväästä 2019 saakka lentoja Norwegianille, jonka Boeing 737 MAX -koneet ovat muun maailman tavoin edelleen lentokiellossa.

NATO:n mukaan matkustajakone oli menettänyt radioyhteyden lennonjohtoon Puolan yllä. Saksan Uedemissa toimiva NATO:n valvontakeskus lähetti matkustajakoneen luokse kaksi harjoituksissa ollutta Belgian Ilmavoimien F-16 -hävittäjää. Ne saattoivat konetta kunnes yhteys lennonjohtoon saatiin palautettua.

Radiohäiriön syynä voi olla todellinen vika tai esimerkiksi epähuomiossa liian hiljaiseksi säädetty äänenvoimakkuus.

Lennonjohto kutsuu lentoa useamman kerran lennonjohdon taajuudella ja tämän jälkeen lentoa kutsutaan myös ilmailun hätätaajuudella, joka on kuuntelulla matkustajalennoilla. Mikäli yhteyttä koneeseen ei saada on olemassa vielä yksi vaihtoehtoinen yhteydenottotapa. Se on CPDLC (controller–pilot data link communications) -datalinkki, joka ei kuitenkaan ole käytössä kaikilla operaattoreilla.

Viimeinen vaihtoehto on lähettää hävittäjät koneen siivelle, joka varmasti havahduttaa niin matkustamossa, kuin ohjaamossakin.

Radiohäiriötilanteet voivat aiheuttaa turvallisuusongelmia ilmassa. NATO:n hävittäjät saattavat siviilikoneita vastaavissa tilanteissa useammin kuin kerran viikossa.