NTSB: Orlandon dronevaloshow-turman esitysvalmisteluissa havaittiin useita puutteita

dronet_SKYElementsSky Elements LLC:n operoima parvi pieniä miehittämättömiä Uvify IFO ilma-aluksia eli droneja karkasi dronevaloshown alkaessa yleisön joukkoon aiheuttaen alaikäisen katsojan vakavan loukkaantumisen. NTSB:n väliraportin mukaan 21. joulukuuta 2024 tapahtuneessa onnettomuudessa havaittiin useita puutteita eikä droneoperaattori keskeyttänyt tai viivästyttänyt esityksen alkua ilmeisesti aikapaineen seurauksena.

NTSB:n suorittama tutkimus vahvistaa aiemmat videomateriaalit siitä, että lukuisa määrä Uvify IFO -droneja karkasi dronevaloshowsta törmäten maastoon, jolloin ne vaurioituivat merkittävästi. Yksi droneista törmäsi alaikäiseen katsojaan aiheuttaen vakavia vammoja kasvojen ja rintakehän alueelle.

UvifyIFO_UvifyFloridan Orlandossa Lake Eolan alueella järjestetyssä dronevaloshowssa oli 500 Uvify IFO -dronea. Kyseessä on dronevaloshow'n parvitoiminnassa käytetty drone. Tällainen neljällä roottorilla varustettu drone painaa noin 988 grammaa. Dronen halkaisija on noin 27 cm ja korkeus noin 12 cm.

Lennon valmistelut olivat sujuneet normaalisti, ohjelmiston toimivuus oli tarkastettu ja 500 dronea oli asetettu lähtövalmiiksi alueelle. Väliraportin mukaan viisi dronea ei ottanut vastaan lentotietoja. Tämän seurauksena kaikki dronet käynnistettiin uudelleen, jotta ne olisivat valmiita esitykseen. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen kaksi dronea ei toiminut kuten piti ja ne poistettiin lähtöpaikalta.

Dronejen noustessa ilmaan havaittiin etteivät ne nousseet odotetusti. Tutkimuksissa selvisi, että ns. laukaisutiedosto, jonka oli määrä sisältää lopulliset lentoradat ei oltu lähetetty droneille eikä esityspaikkaa oltu kohdistettu oikein. Tämän seurauksena dronet vaihtoivat paikkaa ja korkeutta, joka johti yhteentörmäyksiin ja hallinnan menetykseen. Useiden dronejen nähtiin putoavan taivaalta maahan ja yksi lensi tunnetuin seurauksin vauhdilla kohti yleisöä.

Hallinnan menetyksen jälkeen vastuussa ollut droneoperaattori (RPIC, Remote Pilot In Command) seurasi tilannetta ja visuaalisen tarkastelun sekä telemetriatietojen perusteella. Niiden perusteella hän päätti, että turvallisinta oli jatkaa esitystä. Loput dronet laskeutuivat esityksen päätteeksi ilman lisäongelmia.

Droneihin ohjelmoidaan esitystä varten lentorata aloituspisteeseen, halutut kuviot ilmassa sekä paluulentorata laskeutumisalueelle. Päätös esityksen keskeyttämisestä sen jo alettua olisi pahimmillaan johtanut suurempaan onnettomuuteen, sillä dronet olisivat palanneet silloisilta sijainneiltaan samanaikaisesti kohti laskeutumisaluetta. Tuolloin olisi varmasti tapahtunut lisää yhteentörmäyksiä ilmassa. RPIC:n päätös vaikuttaa siten olleen turvallinen. Toinen vaihtoehto olisi ollut sammuttaa kaikki dronet, jolloin ne olisivat pudonneet taivaalta maahan niiltä sijoiltaan.

Droneoperaattorin mukaan lokitiedostoista selvisi, että esityspaikan kohdistus oli pyörähtänyt seitsemän astetta, joka puolestaan johti toiminta-aluetta rajaavan ns. geofenching-rajan siirtymiseen liian lähelle yleisöä. Oletettavasti esitysalue ja geofenche-raja olivat samassa tiedostossa, jolloin väärä suuntaus johti suurempaan virheeseen. Eri tiedoistossa oleva geofenche-raja olisi mahdollisesti estänyt dronejen karkaamisen alueelta.

Jokaisessa dronessa on muistikortti, joka tallentaa dronen lentotietoja.  Sky Elements LLC toimitti 42 onnettomuuteen joutuneen dronen tiedot analysoitavaksi NTSB:n Washington D.C.:n laboratorioon. Yhden dronen NTSB:lle toimitti poliisi ja viiden dronen uskotaan pudonneen törmäyksen seurauksena järveen ja kadonneen.

Droneoperaattori on ilmoittanut FAA:lle, että dronevaloshown lähtöpaikkavalmisteluihin tulisi saada lisäaikaa, jotta vältyttäisiin aikapaineelta. Lisäksi pääoperaattorilla pitäisi tulevaisuudessa olla kakkosmies, joka varmistaisi, että kaikki toimenpiteet on tehty oikein ennen esitystä. Lisäksi yhtiö ehdotti lisäkoulutusta kaikille droneoperaattoreille (RPIC).

NTSB:n lisäksi tutkinnassa ovat olleet mukana Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA sekä droneoperaattori Sky Elements LLC. NTSB jatkaa edelleen tapauksen tutkintaa.

Lue myös: