DCA:lla kolmen vuoden aikana yli 15 000 läheltä piti -tapausta helikopterin ja lentokoneen välillä

NTSB_Hohmendy_Hekoporrastus_1NTSB julkisti väliraportin Washington D.C.:ssä Ronald Reaganin (DCA) lentokentällä ilmassa tapahtuneesta yhteentörmäyksestä. Siinä kerrottujen havaintojen mukaan DCA:lla on tapahtunut lokakuusta 2021 lähtien yli 15 000 läheltä piti -tapausta helikopterin ja lentokoneen välillä. Pienimmillään ilma-alusten välille on jäänyt etäisyyttä vain noin 60 metriä. Tapaukset ovat vastaavia kuin 29. tammikuuta 2025 tapahtunut American Airlinesin lennon AA5342 ja US Armyn UH-60 Black Hawk -sotilashelikopterin yhteentörmäys, jossa menetettiin 67 ihmishenkeä. NTSB antoi jo väliraportissa kaksi turvallisuussuositusta Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA:lle koskien helikopteritoimintaa DCA:lla.

NTSB:n julkistama väliraportti kattaa paljon tietoja mukaanlukien miehistön lentokokemus, lentojen historiatiedot, lennontallentimien tiedot, operaattoreiden tiedot, lennonjohdon miehityksen, lentoreitit, suoritetut pelastustoimet ja hylkyjen tutkimiset. Väliraportti kattaa sen mitä on tapahtunut, mutta edessä on vielä mittava selvitystyö miksi ja miten kyseinen lento-onnettomuus tapahtui.

10-20311_030822bTutkinnan kohteina ovat DCA:n lentokentällä käytettävät porrastukset lähtevän ja saapuvan liikenteen osalta sekä lennonjohdon henkilöstön riittävyys vuoroissa ja olisiko onnettomuus voitu estää lisähenkilöstöllä. Selvityksen kohteena on myös laajemmin US Armyn Black Hawk -laivasto. NTSB selvittää ADS-B -järjestelmän toimivuutta sekä asennuksia.

Onnettomuuden toisena osapuolena olleen Black Hawkin yhdistetty lennontallennin ei tallentanut päivämäärätietoja, kellonaikoja eikä paikkatietoja. NTSB:n mukaan helikopterin tallenteessa on epäjatkuvuuskohtia, jotka tarvitsevat laajempaa tutkintaa. Korkeustieto tallentimisessa saattaa olla virheellinen. Black Hawkissa on Goodrich Integrated Vehicle Health Management Unit -valvontajärjestelmä (IVHMU), joka sisältää Penny & Giles Multi-Purpose Flight Recorderin (MPFR) eli yhdistetyn ohjaamoääni- ja lentoarvotallentimen.

NTSB_DCA_lentoradat_1 PSA Airlinesin operoima CRJ-701ER tuli kello 20.47.52 eli seitsemän sekuntia ennen törmäystä kiitotien 33 loppulähestymislinjalle. Koneen radiokorkeus oli tuolloin 344 jalkaa ja nopeutta oli143 solmua.

Kello 20.47.58 eli sekuntia ennen törmäystä matkustajakoneen lentäjät nostivat nokkaa ylöspäin ja lennontallentimen tietojen mukaan korkeusperäsin oli maksimiasennossa nostamassa konetta ylöspäin.

Kello 20.47.59 lennonjohtaja havaitsi matkustajakoneen törmänneen ilmassa helikopteriin Potomac-joen yllä kiitotien 33 loppulähestymislinjalla.

Matkustajakoneen lennontallentimen viimeinen radiokorkeuslukema tallentui kaksi sekuntia ennen yhteentörmäystä ja oli 313 jalkaa. Koneen nokka oli tuolloin yhdeksän astetta horisontin yläpuolella ja 11 asteen kaarrossa vasemmalle pystynopeuden ollessa alaspäin 448 jalkaa minuutissa.

AA_CRJ700Yhteentörmäyksen aikaan US Armyn Black Hawkin tallentimen radiokorkeus oli 278 jalkaa. Lukema oli vakaa edelliset viisi sekuntia. Törmäyksen aikaan helikopterin nokka oli puoli asetetta horisontin yläpuolella ja se kaartoi vasemmalle 1,6 asteen kulmalla.

NTSB peräänkuuluttaa väliraporttiinsa perustuen välittömiä ja viiveettömiä toimia lentoturvallisuuden parantamiseksi DCA:n lentokentällä. Turvallisuusraporttien mukaan vuosien 2011-2024 välillä suurin osa läheltä piti -tapauksista helikoptereiden ja lentokoneiden välillä tapahtui lähestymisen ja laskeutumisen aikana.

AA_Turma_DCA_rwysSamalla ajanjaksolla on tapahtunut kuukausittain tapauksia, joissa lentokoneen TCAS-törmäysvaroitusjärjestelmä on antanut RA-väistökäskyn (Resolution Advisory). Pelkkä TCAS:n antama TA-varoitus (Traffic Advisory) tarkoittaa uhkaa, joka on 20 sekunnin tai 0,3 merimailin päässä, kumpi aiemmin. RA-väistökäsky vaatii välittömiä käskynmukaisia toimia yhteentörmäyksen välttämiseksi. Yli puolessa vuosien 2011-2024 tapauksista helikopteri oli todennäköisesti sallittua korkeammalla. Kaksi kolmasosaa näistä tapauksista sattui yöaikaan eli aivan kuten tammikuisen lento-onnettomuuden tapauksessa.

Tämän perusteella NTSB selvitti tarkemmin viime vuosien turvallisuusraportteja ja lento-operaatioita. DCA:lla oli lokakuun 2021 ja joulukuun 2024 välillä yhteensä 944 179 kaupallista lentoa.

AA_Turma_HELO_route_1Samalla ajanjaksolla oli raportoitu 15 214 läheltä piti -tapausta, joissa lentokoneen ja helikopterin välinen vaakaetäisyys oli alle yhden merimailin ja pystysuuntainen etäisyys alle 400 jalkaa eli noin 120 metriä. Samalla ajanjaksolla tapahtui 85 läheltä piti -tilannetta, joissa vaakasuora etäisyys helikopterin ja lentokoneen välillä oli alle 460 metriä ja pystysuuntainen etäisyys alle 200 jalkaa eli 60 metriä.

Kyseiset tiedot on kerätty virallisista turvallisuusraporteista, joita FAA olisi voinut käyttää jo aiemmin lentoturvallisuuden parantamiseksi. Nyt NTSB otti asiaan vahvan kannan, mutta valitettavasti 67 ihmishenkeä on jo menetetty.

Yhdysvaltain liikenneministeriö rajoitti helikopteriliikennettä Potomac-joella turman jälkeen. Rajoitus on voimassa 31. maaliskuuta 2025 saakka. Takarajan lähestyessä NTSB on hyvin huolissaan ja suosittaa DCA:lle pysyväisratkaisua turvallisuuden parantamiseksi.

NTSB_route4NTSB tarkasteli kohtalokkaan helikopterireitin 4 tilannetta tarkemmin. Ilmailukartoissa ei ole esitetty reitille lainkaan tarkkoja sivuuntaisia rajoja eikä helikoptereita varoiteta siitä, että niiden tulisi operoida tietyn etäisyyden päässä Potomac-joen rannasta. FAA on vahvistanut NTSB:lle tilanteen olevan näin.

NTSB:n kuvassa näkyvä harmaa laatikko kuvaa helikopterireitin aluetta joen itärannalla, jossa helikopterit voivat lentää. Tällä harmaaksi rajatulla alueella lentäessään suurimmalla sallitulla eli 200 jalan lentokorkeudella olisi porrastus DCA:lle saapuvaan lentoliikenteeseen vain 75 jalkaa. Porrastus pienenee tästäkin, jos helikopteri lentää lännempänä rantaviista. Onnettomuuden tapahtuessa US Armyn Black Hawk lensi nimenomaan harmaata laatikkoa lännempää eli lähempää DCA:n lentokenttää.

Reitin 4 helikopteriliikenteen ja kiitotietä 33 lähestyvän liikenteen välinen porrastus on NTSB:n mukaan riittämätön ja vaarantaa lentoturvallisuutta sietämättömällä riskillä.

NTSB suosittaa, että FAA rajoittaa reitin 4 pysyvästi Hains Pointin ja Wilson Bridgen välillä, kun DCA:n lentokentällä on käytössä kiitotie 15 tai 33 laskeutumisiin tai lentoonlähtöihin. Tämä rajoittaa poliisin, rannikkovartioston ja hallituksen jatkuuvuden turvaamiseksi suunniteltuja operaatioita. NTSB:n toinen FAA:lle osoitettu suositus koskeekin vaihtoehtoisen reitin osoittamista edellämainituille toimijoille silloin, kuin helikopterireitti 4 ei ole ensimmäisen turvallisuussuosituksen mukaisesti käytettävissä.

NTSB:n johtaja Jennifer Hohmendy kertoi 11. maaliskuuta järjestetyssä tiedotustilaisuudessa terveisensä lentomatkustajille. Hän totesi juuri lentäneensä DCA:lta PSA Airlinesin CRJ-koneella tyttärensä kanssa. “Lentäminen on turvallista. Suurin riski on se, kun saavut omalla autolla lentokentälle”, kiteytti Hohmendy. MH

Lue myös: