NTSB:n julkistama väliraportti kattaa paljon tietoja mukaanlukien miehistön lentokokemus, lentojen historiatiedot, lennontallentimien tiedot, operaattoreiden tiedot, lennonjohdon miehityksen, lentoreitit, suoritetut pelastustoimet ja hylkyjen tutkimiset. Väliraportti kattaa sen mitä on tapahtunut, mutta edessä on vielä mittava selvitystyö miksi ja miten kyseinen lento-onnettomuus tapahtui.
Onnettomuuden toisena osapuolena olleen Black Hawkin yhdistetty lennontallennin ei tallentanut päivämäärätietoja, kellonaikoja eikä paikkatietoja. NTSB:n mukaan helikopterin tallenteessa on epäjatkuvuuskohtia, jotka tarvitsevat laajempaa tutkintaa. Korkeustieto tallentimisessa saattaa olla virheellinen. Black Hawkissa on Goodrich Integrated Vehicle Health Management Unit -valvontajärjestelmä (IVHMU), joka sisältää Penny & Giles Multi-Purpose Flight Recorderin (MPFR) eli yhdistetyn ohjaamoääni- ja lentoarvotallentimen.
Kello 20.47.58 eli sekuntia ennen törmäystä matkustajakoneen lentäjät nostivat nokkaa ylöspäin ja lennontallentimen tietojen mukaan korkeusperäsin oli maksimiasennossa nostamassa konetta ylöspäin. Kello 20.47.59 lennonjohtaja havaitsi matkustajakoneen törmänneen ilmassa helikopteriin Potomac-joen yllä kiitotien 33 loppulähestymislinjalla. Matkustajakoneen lennontallentimen viimeinen radiokorkeuslukema tallentui kaksi sekuntia ennen yhteentörmäystä ja oli 313 jalkaa. Koneen nokka oli tuolloin yhdeksän astetta horisontin yläpuolella ja 11 asteen kaarrossa vasemmalle pystynopeuden ollessa alaspäin 448 jalkaa minuutissa.
NTSB peräänkuuluttaa väliraporttiinsa perustuen välittömiä ja viiveettömiä toimia lentoturvallisuuden parantamiseksi DCA:n lentokentällä. Turvallisuusraporttien mukaan vuosien 2011-2024 välillä suurin osa läheltä piti -tapauksista helikoptereiden ja lentokoneiden välillä tapahtui lähestymisen ja laskeutumisen aikana.
Tämän perusteella NTSB selvitti tarkemmin viime vuosien turvallisuusraportteja ja lento-operaatioita. DCA:lla oli lokakuun 2021 ja joulukuun 2024 välillä yhteensä 944 179 kaupallista lentoa.
Kyseiset tiedot on kerätty virallisista turvallisuusraporteista, joita FAA olisi voinut käyttää jo aiemmin lentoturvallisuuden parantamiseksi. Nyt NTSB otti asiaan vahvan kannan, mutta valitettavasti 67 ihmishenkeä on jo menetetty. Yhdysvaltain liikenneministeriö rajoitti helikopteriliikennettä Potomac-joella turman jälkeen. Rajoitus on voimassa 31. maaliskuuta 2025 saakka. Takarajan lähestyessä NTSB on hyvin huolissaan ja suosittaa DCA:lle pysyväisratkaisua turvallisuuden parantamiseksi.
NTSB:n kuvassa näkyvä harmaa laatikko kuvaa helikopterireitin aluetta joen itärannalla, jossa helikopterit voivat lentää. Tällä harmaaksi rajatulla alueella lentäessään suurimmalla sallitulla eli 200 jalan lentokorkeudella olisi porrastus DCA:lle saapuvaan lentoliikenteeseen vain 75 jalkaa. Porrastus pienenee tästäkin, jos helikopteri lentää lännempänä rantaviista. Onnettomuuden tapahtuessa US Armyn Black Hawk lensi nimenomaan harmaata laatikkoa lännempää eli lähempää DCA:n lentokenttää. Reitin 4 helikopteriliikenteen ja kiitotietä 33 lähestyvän liikenteen välinen porrastus on NTSB:n mukaan riittämätön ja vaarantaa lentoturvallisuutta sietämättömällä riskillä. NTSB suosittaa, että FAA rajoittaa reitin 4 pysyvästi Hains Pointin ja Wilson Bridgen välillä, kun DCA:n lentokentällä on käytössä kiitotie 15 tai 33 laskeutumisiin tai lentoonlähtöihin. Tämä rajoittaa poliisin, rannikkovartioston ja hallituksen jatkuuvuden turvaamiseksi suunniteltuja operaatioita. NTSB:n toinen FAA:lle osoitettu suositus koskeekin vaihtoehtoisen reitin osoittamista edellämainituille toimijoille silloin, kuin helikopterireitti 4 ei ole ensimmäisen turvallisuussuosituksen mukaisesti käytettävissä. NTSB:n johtaja Jennifer Hohmendy kertoi 11. maaliskuuta järjestetyssä tiedotustilaisuudessa terveisensä lentomatkustajille. Hän totesi juuri lentäneensä DCA:lta PSA Airlinesin CRJ-koneella tyttärensä kanssa. “Lentäminen on turvallista. Suurin riski on se, kun saavut omalla autolla lentokentälle”, kiteytti Hohmendy. MH Lue myös:
|
|||