Washington D.C.:n turmakoneen lennontallentimet löytetty - NTSB:llä on edessä erittäin laaja tutkinta

AA_Turma_tallennin_2Lento-onnettomuuden tutkinta Washington D.C.:ssä CRJ-701ER -matkustajakoneen ja Black Hawk -sotilashelikopterin onnettomuuspaikalla on saatu käyntiin. NTSB suorittaa Potomac-joella paikkatutkintaa, purkaa lennontallentimien tietoja laboratoriossa ja tutustuu erittäin laajaan keräämänsä aineistoon. Käynnissä on erittäin laaja tutkinta, jossa selvitetään mitä tapahtui ja miksi se tapahtui. 29. tammikuuta 2025 tapahtuneessa kahden ilma-aluksen yhteentörmäyksessä menehtyi 67 ihmistä.

AA_CRJ700American Airlinesin lennolla AA5342 ollut PSA Airlinesin CRJ-701ER -matkustajakone oli alunperin lähestymässä Ronald Reaganin lentokentän kiitotietä 01. Lennonjohtaja vaihtoi kyseisen lennon laskukiitotietä liikennetilanteen takia ja uudelleenselvitti koneen lähestymään kiitotietä 33.

AA_Turma_HELO_route_1Yhdysvaltain armeijan UH-60 Black Hawk -helikopteri (00-26860) seurasi helikopterireittiä 1 ja 4, jolloin sen lentorata kulki kiitotien 33 loppulähestymislinjan poikki. Ylin sallittu korkeus ilmailukartoissa näille reiteille on 200 jalkaa eli 60 metriä.

Helikopteri sai liikenneilmoituksen lentokenttää lähestyvästä matkustajakoneesta ja ohjeet lentää sen takaa omalla porrastuksella.

Tuhoisa yhteentörmäys tapahtui kiitotien 33 lyhyellä loppuosalla matalalla lentokorkeudella Potomac-joen yllä. Julkaistun videomateriaalin mukaan helikopteri vaikuttaa lentävän suoraan matkustajakonetta päin. Molemmat ilma-alukset syöksyivät törmäyksen jälkeen hyiseen jokeen.

AA_Turma_DCA_rwysKaikki matkustajakoneen 60 matkustajaa, neljä miehistön jäsentä ja kolme sotilashelikopterin miehistön jäsentä menehtyivät onnettomuudessa. Ei eloonjääneitä totesi Washington D.C.n palopäällikkö pelastustöiden edetessä.

Washington D.C.:n onnettomuus on tuhoisin Yhdysvalloissa sitten vuonna 2001 New Yorkissa American Airlinesin lennolle AA587 tapahtuneen onnettomuuden. Tuolloisessa Airbus A300 -koneelle tapahtuneessa onnettomuudessa menehtyi 260 henkilöä.


NTSB selvittää tapahtumien kulun faktoihin pe
rustuen

NTSB_DCA_1“Varmistamme ettei kivikään jää kääntämättä. Tutkimme kaikki faktat. Ensin hoidetaan pelastustoimet ja sitten NTSB aloittaa paikkatutkinnan”, avasi NTSB:n johtaja Jennifer Homendy.

NTSB:n johtaja Jennifer Homendy esitteli tutkintaryhmän medialle 30. tammikuuta. Tutkintaa johtaa Bryce Banning ja mukana ovat Todd Inman, joka vastaa tiedottamisesta, Alvin Brown Mike Graham ja Tom Chapman. Mukana tutkinnassa on kaikkiaan 50 henkilöä sekä laboratoriossa työskentelevä henkilöstö.

“Olemme paikalla niin kauan kuin tarvitaan kaikkien faktojen löytämiseen. Selvitämme mitä tapahtui ja miksi niin tapahtui. Tämän jälkeen ehdotamme muutoksia ettei näin tapahtuisi enää koskaan”, avasi puolestaan Todd Inman.

NTSB_DCA_2“Luvassa on säännöllisiä päivityksiä julkisuuteen. Väliraportti tutkinnasta julkaistaan 30 päivän kuluessa ja lopullinen raportti sitten, kun kaikki on valmista. Emme spekuloi, emmekä arvioi todennäköisiä syitä tässä vaiheessa”, jatkoi Inman.

Tutkintaa johtaa NTSB ja sen etenemisestä kertoo vain NTSB. Tutkinnassa ovat mukana PSA Airlines, GE Aerospace, Sikorsk, FAA, lennonjohtajien yhdistys NATCA (National Air Traffic Controllers Association), lentäjien yhdistys ALPA (Air Line Pilots Association), Yhdysvaltain armeija, pelastuslaitos, lentokoneen valmistajamaan edustaja Transport Canada sekä lentokonevalmistaja MHIRJ.

AA_Turma_tallennin_1“Ihmishenkien menettäminen lento-onnettomuudessa Yhdysvalloissa on erittäin harvinaista. Selvitämme mitä tapahtui. Teemme sen faktaperustaisesti ja tarkasti”, totesi Inman.

Tutkinnassa keskitytään operaatioihin, joissa tarkastellaan miehistön toimintaa, Rakenteisiin, joiden osalta tutkitaan ilma-alusten jäänteitä ja niiden lentoratoja ennen yhteentörmäystä, voimanlähteitä, eri järjestelmiä, lennonjohdon toimintaa ja tallenteita, selviytymismahdollisuuksia, pelastustoimia, ihmimillisä tekijöitä helikopterin, ja lennonjohdon sekä matkustajakoneen osalta. Lisäksi mukana ovat väsymys, kuormitus, työympäristö ja koulutus.

“Meillä on paljon tietoa. Seuraavaksi sen oikeellisuus ja tarkkuus pitää varmistaa. Siihen tarvitaan aikaa”, painotti NTSB:n johtaja Homendy

AA_Turma_HELO_route_2NTSB:n hallussa on jo matkustajakoneen lennontallennin sekä ohjaamoäänitallennin. NTSB:n mukaan myös Black Hawk -helikopterissa on ollut yhdistetty lentoarvotallinen ja ohjaamoäänitallennin. Sen osalta NTSB tekee yhteistyötä puolustusministeriön kanssa. Myös lennonjohdolta on saatu laaja paketti tietoja analysoitavaksi. Se on merkittävästi laajempi kuin mitä julkisuudessa on nähty.

Tutkintarauhan takaamiseksi FAA on rajoittanut helikopterireittien käyttöä Ronald Reaganin lentokentän läheisyydessä toistaiseksi. Alueelle pääsevät vain viranomaisen ilma-alukset.

 
Lento-onnettomuus on monen asian epäonnistumisen ikävä lopputulos

AA_Turma_DCA_arrdep Lento-onnettomuus on hyvin usein monen peräkkäisen epäonnistumisen seurausta ja sitä kuvaillaan usein reikäjuustomallilla, jossa monitasoisen järjestelmän osalta kaikki reiät osuvat samaan kohtaan ja onnettomuus pääsee tapahtumaan läpäistessään kaikki nämä turvallisuutta antavat kerrokset.

NTSB:n tutkinnan kohteena on monen monta erillistä asiaa. Tutkinnassa selvitettäneen mm. seuraavia asioita:

Tutkinnan kohteena on todennäköisesti tilannetietoisuus ja oikeanlaisten menetelmien noudattaminen molemmissa ilma-aluksissa sekä lennonjohdossa.

10-20311_030822bTutkinnan kohteena ovat monenlaiset inhimilliset tekijät, kuten se havainnoiko helikopterilentäjä liikenneilmoituksen perusteella oikeaa vai väärää lentokonetta vai ei lainkaan. Näkölentosääntöjen mukaisesti lentävän ilma-aluksen ohjaajan tulee katsoa ulos ja havainnoida muuta liikennettä. Tämä on erityisen tärkeää vilkkaassa ilmatilassa, kuten lentoaseman läheisyydessä ja lähestymislinjan poikki lennettäessä.

AA_Turma_4Tutkinnan kohteena on mahdollisesti myös NVG (Night Vision Goggles) eli pimeänäkölaitteiden käyttö helikopterissa. NVG:n käyttö tekee muun liikenteen havainnoinista haastavampaa, kun lentokoneen siivenkärjen vihreä tai punainen valo häviää ympäröivään kaupunkialueen valomassaan. NVG hävittää värit ja heikentää syvyyshavainnointia.

Tutkinnan kohteena on myös lennonjohdon miehitys tapahtuman aikaan. Turman tapahtuessa lennonjohtajalla oli paljon työkuormaa, kun hänen harteillaan ole lähtevä liikenne, vilkas saapuva liikenne kahdelle kiitotielle sekä VFR-liikennettä lähialueella.

Tutkinnan kohteena ovat todennäköisesti myös molempien ilma-alusten lentokorkeudet. Selvityksen alla on onko helikopteri lentänyt liian korkealla ja onko matkustajakone lentänyt liian matalalla. MH

 

 

Lue myös: