NTSB julkisti CRJ-koneen lennontallentimen tietoja - Black Hawkin tallentimen kanssa vielä haasteita

NTSB_inman_2NTSB julkisti lauantaina 1. helmikuuta 2025 uusia tietoja Washington D.C:ssä 29. tammikuuta taivaalla yhteen törmänneiden American Airlinesin lennon AA5342 ja US Armyn UH-60 Black Hawk -sotilashelikopterin lennontallentimista sekä niiden sisällöstä. 67 ihmishenkeä vaatineen turman tutkinta on vasta alkuvaiheessa ja selvitettäviä asioita on erittäin paljon. Kaikilla osapuolilla on vahva tahtotila, ettei vastaavaa onnettomuutta pääse enää koskaan tapahtumaan Yhdysvalloissa. 

“Selvitämme mitä tapahtui", sanoi NTSB:n tutkinnan johtaja Todd Inman.

FBI:n sukellusryhmä nosti PSA Airlinesin CRJ-701ER -matkustajakoneen lennontallentimet Potomac-joesta torstai-iltapäivällä 30. tammikuuta. Molemmat tallentimet luovutettiin välittömästi NTSB:lle. Kyseiset tallentimet olivat  L3Harris communicationsin valmistamia FA2100 -mallisia digitaalisia tallentimia.

AA_Turma_tallennin_3NTSB koostaa lennontallentimista, lennonjohdon tiedoista sekä ADS-B -tiedoista tarkan arvion faktojen pohjalta auttamaan tutkintaa. Tutkijoiden käytössä on lisäksi paljon videoita, joissa ilma-alusten törmäys näkyy. Materiaalia kerätään edelleen.

 Koneen CVR-ohjaamoäänitallentimeen oli päässyt vettä. Se ei ole tavatonsa ja NTSB tekee vastaavia tiedonpalautuksia useasti laboratoriossaan, jota kehutaan maailman parhaaksi. CVR pidettiin ensivaiheessa ionisoidussa vedessä, jonka jälkeen se siirrettiin tyhjiöpakettiin. Kyseessä oli monivaiheinen työ, joka jälkeen tiedot on saatu luettua.

Matkustajakoneen molempien FDR ja CVR) lennontallentimien tiedot on siis jo luettu. FDR sisälsi 400 parametria koko onnettomuuslennon ajalta. CVR puolestaan sisälsi hyvälaatuista äänitallennetta kaksi tuntia ja neljä minuuttia eli noin lennon puolivälistä onnettomuushetkeen saakka. NTSB on aikakorjannut molempien tallentimien tiedot ja muodostanut kuvaa lennon viimeisistä vaiheista ennen kohtalokasta törmäystä US Armyn UH-60 Black Hawk -helikopterin kanssa.

NTSB_BanningTallentimien mukaan CRJ-701ER -matkustajakoneen lentäjät olivat valmistelleet lähestymisen Ronald Reaganin eli DCA:n lentokentälle Troops 5 -tuloreitin kautta ILS-tarkkuusmittarilähestymiseen kiitotielle 01. Kello 20.15 paikallista aikaa American Airlinesin lento AA5342 jätti lentopinnan 370 aloittaen lähestymisen kohti määräkenttää.

Kello 20.39.10 Potomacin lähestymislennonjohto selvitti lennon AA5342 seuraamaan Mount Vernon -näkölähestymismenetelmää kiitotielle 01.

AA_Turma_DCA_arrdepKello 20.46.03 DCA:n lähilennonjohto kysyi AA5342:lta mahdollisuutta vaihtaa lähestymiskiitotieksi kiitotie 33. Lyhyen keskustelun jälkeen lentäjät suostuivat kiitotien vaihtoon. Tällainen ehdotus ei ole epätavallista vaan on enemmänkin normaalia toimintaa DCA:n lentokentällä.

Kello 08.45.27 konetta lentänyt lentäjä irroitti automaattiohjauksen ja jatkoi lähestymistä kiitotielle 33.

Kello 20.46.01 lähilennonjohto antoi radiokutsulla PAT25 lentäneelle Black Hawk -helikopterille liikenneilmoituksen, jonka mukaan CRJ-matkustajakone oli Wilsong Bridgen eteläpuolella 1200 jalan korkeudessa ja aloittanut lähestymisen kiitotielle 33.

Kello 20.46.29 CRJ-koneen ohjaamossa kuului automaattijärjestelmän ääni 1000 jalan radiokorkeusta.

Kello 20.46.47 lähilennonjohto antoi lähtöluvan kiitotieltä 01 lähtevällä liikenteelle.

Kello 20.47.29 CRJ-koneen ohjaamossa kuului automaattijärjestelmän ääni 500 jalan radiokorkeudesta.

AA_Turma_DCA_rwysKello 20.47.39 lähilennonjohto kysyi PAT25:lta onko sillä liikenne näkyvissä. Sekuntia myöhemmin CRJ-koneen TCAS-järjestelmä varoitti liikenteestä Traffic Traffic -ilmoituksellla.

Kello 20.47.42 lähilennojohto ohjeisti PAT25:ttä lentämään CRJ-matkustajakoneen takaa.

Kello 20.47.58 CRJ-koneen ohjaamossa kuultui ääneen reaktio ja FDR osoittaa koneen nokan lähteneen nousuun. Sekuntia myöhemmin kuului yhteentörmäyksen ääni ja samalla päättyi tallennus.

Myös Black Hawk -helikopterin yhdistetty FDR-CVR -tallennin on NTSB:n hallussa. Sen osalta työ käynnistyi perjantaina. Laitteeseen oli päässyt vettä, joten edessä on samanlainen hieman aikaa vievä prosessi kuin matkustajakoneen ohjaamoäänitallentimen kanssa.

 

Ilma-alusten korkeustiedot on selvitetty jo osittain

AA_Turma_4NTSB julkisti myös korkeustietoja. CRJ:n osalta tarvittavat tiedot on saatu yhdistämällä lennontallentimen ja ADS-B -lähetteen tiedot. Matkustajakone oli onnettomuushetkellä 325 jalan korkeusessa +/- 25 jalan virhemarginaalilla.

Lennonjohdon tutkatietojen mukaan Black Hawk -helikopteri olisi ollut 200 jalan korkeudessa. Kyseessä on vielä alustava tieto, sillä lennonjohdon tutkajärjestelmän kuva päivittyy 4-5 sekunnin viiveellä. Black Hawkin tallentimen tietoja ei ole vielä käytettävissä. Black Hawk -helikopteri lensi helikopterireitin sivurajojen sisällä ja reitillä suurin sallittu korkeus oli 200 jalkaa.

AA_Turma_HELO_route_1"Kun saamme Black Hawkin korkeustiedon varmistettu ollaan lähellä, että voidaan sanoa missä korkeudessa yhteentörmäys tapahtui.

NTSB vahvisti, että Black Hawkin koululennolla oli käytössä pimeänäkölaitteet eli NVG-laitteet. Vielä eri tiedetä käyttikö miehistö niitä törmäyshetkellä. Tämä voidaan selvittää sen perusteella oliko laitteet kiinnitettu miehistön kypäriin vai olivatko ne vielä säilytyspaketeissaan.

NTSB:n tutkintaryhmässä on mukana myös tyyppikelpuutettu Black Hawk -helikopterilentäjä ja hän on paikalla antamassa tutkinnalle teknistä apua. Myös Puolustusministeriö avustaa tutkintaa, mutta oma tutkija varmistaa onnettomuustutkinnan itsenäisyyden.


Onnettomuus on lennonjohtajan pahin painajainen

AA_CRJ700DCA:n lähilennonjohdossa työskenteli onnettomuuden aikaisessa vuorossa viisi lennonjohtajaa. Heistä yksi toimi tornilennonjohtajana, joka huolehti saapuvasta ja lähtevästä liikenteestä sekä helikopteriliikenteestä. Toinen vuorossa ollut lennonjohtaja oli toimi maaliikenteestä vastaava lennonjohtaja. Kolmas lennonjohtaja toimi tornilennonjohtajan työparina taustalla auttaen tarpeellisissa havainnoinneissa. Vuorossa oli myös lähilennonjohdon vuoroesimies sekä koulutettava vuoroesimies.

"Lennonjohdon kuulemiset ovat kriittisiä. Kaikki muistiinpanot, logit tarkastetaan. Kaikki jotka olivat osallisisni tutkitaan lähes siiten saakka mitä he söivät kyseisenä päivänä", kuvaili Inman tarkkuutta, jolla tutkintatyötä tehdään.

Lennonjohtajia on jo haastateltu ja haastateltujen joukossa on myös onnettomuuden aikana vuorossa olleita lennonjohtajia. Kuultujen joukossa on tornilennonjohtaja, hänen työparinsa sekä  maaliikenteestä vastannut lennonjohtaja. Muita kuullaan lähipäivien aikana.

"Onnettomuus on lennonjohtajan pahin painajainen. Heille on vaikea puhua tapauksesta, mutta asiaan palataan myöhemmin tarvittaessa. Lennonjohdossa ei tarkastella vain vuorossa olleiden lennonjohtajien määrää vaan myös operaatiomääriä", kommentoi Inman.

Tutkinnan kohteena on myös aiemmin turmapäivän aikana tapahtunut ylösveto, jossa PAT11 -radiokutsulla lentänyt sotilashelikopteri aiheutti DCA:lla ylösvedon Republic Airlineisin lennolle. Tuolloin ilma-alusten etäisyydeksi jäi 1000 jalkaa.


Lentokoneen jäänteiden nosto-operaatio alkamassa

NTSB_Inman_Potomac"Kaikkien tutkintaryhmien työ on tärkeää ja suuressa roolissa ovat lennonjohtoa ja operaatioita koskevien tutkimusryhmien rooli. Varsinainen hajonta-alue on jo kartoitettu ja nyt edessä on myös selvitys miten törmäys vaikutti ilma-aluksiin sekä niissä olleisiin ihmisiin", kertoi Inman.

US Navy nostaa pelastusoperaatiossa molempien ilma-alusten jäänteet ylös joesta. Jäänteet ovat pääosin kahdella eri alueella ja ovat isoja helposti nostettavia osia. Nosto-operaation aikana etsitään myös lisää turman uhreja. Nostureita on tulossa paikalle ja operaatio alkaa sunnuntaina ja kestää säästä riippuen noin viikon ajan.

 
Puolustus- ja liikenneministerit varmistavat osaltaan ettei vastaavaa pääse enää tapahtumaan

DOD_PeteHegsethYhdysvaltain puolustusministeri Pete Hegseth kertoi Valkoisen talon tiedotustilaisuudessa torstaina 30. tammikuuta, että US Armyn UH-60 Black Hawk -sotilashelikopteri oli rutiininomaisella yöaikaisella kertauskoululennolla vakioidussa ilmatilakäytävässä, joka koski hallinnon jatkuvuuden turvaamista. Käytännössä se tarkoittaa hallitukseen kuuluvien henkilöiden kuljettamista kriisitilanteissa nopeasti turvallisiin kohteisiin. Helikoptereiden radiokutsuissa PAT tulee sanoista Priority Air Transport.

"Armeija harjoittelee vaarallisia ja rutiininomaisia asioita säännöllisesti. Traagisesti tehtiin virhe. Uskon, että presidentti on oikeassa ja kyseessä oli jonkinlainen korkeusvirhe. Sen tutkinta on aloitettu välittömästi puolustusministeriössä ja armeijassa. Mukana on myös armeijan CID-osasto (Criminal Investigation Division). Näin ei tapahdu enää koska se on täysin anteeksiantamatonta", sanoi viitaten puolustusministeri Pete Hegseth viitaten presidentti Trumpin aiempiin kommentteihin.

DOT_SeanDuffy"Se mitä tapahtui ei olisi saanut tapahtua. Kun amerikkalaiset nousevat lentokoneeseen he odottavat laskeutuvansa määränpäänsä. Niin ei tapahtunut eikä se ole hyväksyttävää. Emme hyväksy tekoisyitä, vaan otamme vastuun liikenneministeriössä ja FAA:ssa ettei tällaista pääse enää tapahtumaan", sanoi liikenneministeri Sean Duffy.

"Meillä on korkeat standardit. Lennonjohtajiksi haluamme terävimmät ja fiksuimmat sekä psykologisesti ylivoimaisimmat henkilöt", sanoi presidentti Donald Trump.

 
AA5342 ei lennä enää koskaan

"NTSB teki vuonna 2024 kaikkiaan 1288 tutkintaa, joista 1204 koski ilmailua ja niistä 1145 tutkintaa on edelleen kesken. Viime vuonna tapahtui useita yli kuusi ihmishenkeä vaatinutta lento-onnettomuutta. Kaikissa tutkimissamme onnettomuuksissa menehtyi viime vuonna 343 ihmistä. Meillä on 1100 suositusta avoimena ja niistä 284 koskee ilmailua", kertoi Inman.

NTSB:n lentoturvallisuustutkintojen pohjalta on annettu kaikkiaan noin 150 000 turvallisuussuositusta lentoturvallisuuden parantamiseksi. Noin 85 prosenttia niistä on otettu käyttöön.

Amerikan Airlinesin turmalennolla AA5342 oli amerikkalaismatkustajien lisäksi venäjän, Kiinan ja Filippiinien kansalaisia. Onnemuudessa menehtyivät kaikki matkustajakoneessa olleet 60 matkustajaa ja neljän hengen miehistö sekä Black Hawk -helikopterin kolmihenkinen miehistö.

Kyseinen lennonnumero AA5342 ei ole enää käytössä American Airlinesin verkostossa. Wichitan ja Washingtonin väliä lennetään jo nyt uudella lennonnumerolla AA5677. MH

Lue myös: