Oneworld-allianssin lentoyhtiöt jatkavat uusiutuvan SAF-lentopolttoaineen (Sustainable Aviation Fuel) ostoja. Nyt allianssi ilmoitti ostavansa vuosittain yli 600 miljoonaa kiloa uusiutuvaa lentopolttoainetta Gevolta. Edellisen biopolttoainetilauksen oneworld julkisti marraskuussa 2021. Oneworld-allianssin Gevolta tilaama uusiutuvaa lentopolttoainetta toimitetaan viiden vuoden ajan vuodesta 2027 alkaen. Gevo valmistaa uusiutuvia lentopolttoaineita Coloradossa Yhdysvalloissa. "Ilmailualan kohdatessa jälleen uusia haasteita antaa ilmoituksemme positiivisen signaalin alan toimijoiden laajasta yhteistyöstä. Se vahvistaa allianssimme johtajien osoittamaa sitoutumista kunnianhimoisiin päästövähennystavoitteisiin sekä aktiivista rooliamme SAF-polttoaineiden kaupallisen valmistamisen kasvattamisessa", sanoi oneworldin puheenjohtaja ja Qatar Airwaysin toimitusjohtaja Akbar Al Baker. Edellisen kerran oneworld-allianssi teki yhteisoston SAF-polttoaineesta marraskuussa 2021. Tuolloin allianssi tilasi reilut 1000 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta Ametisilta. Tämä aiemmin tilattu polttoaine on käytettävissä San Franciscossa vuodesta 2024 lähtien. Finnair oli mukana myös tässä tilauksessa. Nyt tilattu Gevon uusiutuva lentopolttoaine on valmistettu syötäväksi kelpaamattomista maissituotteista, joista tehdään etanolia, joka jatkojalostetaan sitten uusiutuvaksi lentopolttoaineeksi. Gevon uusiutuvaa lentopolttoainetta aiotaan tuottaa kolmessa kehitteillä olevassa tehtaassa USA:n keskilännessä. Myös Suomessa Finnair ja Neste pyrkivät yhdessä löytämään mahdollisuuksia ja tapoja lisätä uusiutuvien polttoaineiden käyttöä ja siten vähentää lentoliikenteen kasvihuonekaasujen päästöjä. Esteenä on kuitenkin ollut korkea hinta sekä koronaviruspandemian heikentämät tuotot. Nyt myös geopoliittinen tilanne on tuonut omat haasteensa. Finnair ja Neste julkistivat yhteistyönsä keväällä 2020. Uusiutuvan polttoaineen korkea hinta ja rajallinen saatavuus asettavat edelleen haasteita sen käytön lisäämiselle, joten kysynnän ja tarjonnan kasvattaminen on tärkeää polttoaineen hinnan laskemiseksi ja saatavuuden lisäämiseksi”, sanoo Finnairin vastuullisuusjohtaja Eveliina Huurre. ”Siksi oneworld-jäsenlentoyhtiöiden sopimuksen kaltaiset yhteiset sitoumukset ovat tärkeitä", jatkoi Huurre. Finnair on asettanut pitkän aikajänteen tavoitteen lentää hiilineutraalisti vuonna 2045. Uusiutuvilla polttoaineilla on tämän tavoitteen saavuttamisessa merkittävä rooli. Nyt maaliskuussa 2022 Finnair toi matkustajilleen jälleen mahdollisuuden hyvittää päästöjään ostamalla uusiutuvaa lentopolttoainetta tai osallistua sertifioituihin päästövähennysprojekteihin. Uusiutuvat lentopolttoaineet vähentävät suoraan lentoliikenteen CO2-päästöjä. Uusiutuvaa lentopolttoainetta pidetäänkin maailmanlaajuisesti keskeisimpänä ratkaisuna ilmailun päästöjen vähentämiseksi lyhyellä aikavälillä. Ilmailuala tarvitsee käyttöönsä 500 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuosittain vuoteen 2050 mennessä, jonka myötä olisi saavutettavissa merkittävät päästövähennykset. Uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa tulisi siis lisätä merkittävästi. MH
|
|||