Onnettomuustutkintakeskus on julkaissut netissä raporttejaan, nykyisiä tutkintaselosteita, jo vuodesta 1996. Myös vanhempia yleisesti kiinnostavia raportteja on siirretty paperiversioista internettiin. Jo 1960-luvulla laaditut ovat ilmailuhistoriaan kuuluvia, mutta uudemmista löytynee edelleen hyödyllistä turvallisuustietoa. Vaikka OTKES tiedotti aiheesta viime perjantaina, merkittävä osa vanhoista suurempiin tapahtumiin liittyvistä ilmailuraporteista on ehtinyt olla netissä jo pitkään. Muutama näistä murheellisista kertomuksista on jo vuonna 1986 perustettua Suuronnettomuustutkinnan suunnittelukuntaa varhaisemmalta ajalta. Ilmailuosiosta löytyvät seitsemän raportin joukosta Aeron DC-3-onnettomuudet 60-luvulta (OH-LCA ja LCC). Muita ovat mm. Merlin-turma laskussa Vantaalle 1989 sekä Bandeirante-onnettomuus samaten lähestymisvaiheessa Ilmajoella 1988. Ulkomaisille yhtiöille Suomessa sattuneista incidenteistä on mukana turkkilaisen 727:n laskuyritys Helsinki-Malmille 1991. Tästä selvittiin säikähdyksellä, samoin kuin tunisialaisen Air Liberté Tunisie -yhtiön MD-83:n ajautumisesta laskukiidossa ulos kiitotieltä Kajaanissa vuonna 1994. Onnettomuustutkintakeskus perustettiin 1996 Oikeusministeriön yhteyteen. Se on itsenäinen virasto, jossa tutkinnan riippumattomuus eri liikennemuotojen ja pelastustoimen hallinto- ja valvontaorganisaatioista on turvattu.
Onnettomuustutkintakeskuksen nettisivu: Turvallisuustutkinta.fi Nettiaikaa vanhemmat tutkinnat:
|
|||