Onnettomuustutkintakeskus käynnistää turvallisuustutkinnan Kemi-Tornion lentoasemalla 5. joulukuuta 2021 tapahtuneesta onnettomuudesta. Air Charter Scotland -lentoyhtiön Cessna 560XL Citation Excel -liikesuihkukone (G-IPAX) törmäsi valaisinpylvääseen irrotessaan paikaltaan kesken moottoreiden lämmityksen. Cessna 560XL Citation Excel -liikesuihkukone oli 5. joulukuuta pysäköitynä Kemi-Tornion lentoaseman asematasolla. Kovan pakkasen takia lentäjät olivat käynnistäneet lentokoneen moottorit lämmittääkseen 9-paikkaisen liikesuihkukoneen matkustamoa. Lentokoneen laskutelinein renkaiden eteen oli asetettu pyöränpukit, mutta niistä huolimatta liikesuihkukone lähti liikkeelle lumisella ja jäisellä asematasolla törmäten lennonjohtorakennuksen viereiseen valaisinpylvääseen. Liikesuihkukone vaurioitui vasemmasta siivestään osuessaan valaisinpylvääseen. Itse rakennennukseen lentokone ei osunut. Tapahtumien aikaan liikesuihkukoneessa oli kaksi lentäjää. Flightradar 24 -palvelun mukaan kyseinen liikesuihkukone oli saapunut Kemiin Edinburgista 2. joulukuuta 2021. "Käytössämme on lentokoneen tallentimet, jotka tutkitaan ja lisäksi kuulemme koneen lentäjiä", kertoo OTKESin erikoistutkija Juho Posio Lentoposti.fi:lle tutkinnan etenemisestä. Tutkintaryhmän johtajaksi nimetään FM Kalle Brusi, jäseniksi liikennelentäjä (eläk.) Heikki Kasurinen sekä lentotekniikan diplomi-insinööri Tuomas Tuisku. Tutkinnan johtaja on ilmailuonnettomuuksien johtavatutkija Janne Kotiranta. Lue myös:
|
|||