Perämiesten nostettu kokemusvaatimus ja alhainen palkkaus johtivat yllättäviin ongelmiin Yhdysvalloissa

jfk_rushYhdysvalloissa on törmätty yllättäviin ongelmiin sen jälkeen, kun FAA nosti aloittavan perämiehen kokemusvaatimuksia. Pienet yhtiöt eivät enää löydä ohjaajia koneisiinsa ja lentoja perutaan. Ketjureaktio jatkuu tästäkin eteenpäin ja aiheuttaa huolta pienemmillä lentoasemilla. ALPA puolestaan kummastelee lentäjäpulaväitteitä.

 Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA on elokuusta 2013 lentoperämiehen kokemusvaatimuksia matkustaja- ja rahtikoneiden osalta. Kokemusvaatimus noustettiin aiemman 250 tunnin sijaan 1500 tuntiin. Muutoksella lähdettiin hakemaan entistä parempaa turvallisuustasoa lento-operaatioihin.

USA Today kertoi, tammikuussa muutoksen aiheuttamista yllättävistä ongelmista. Pienemmillä lentoyhtiöillä on vaikeuksia löytää ohjaajia koneisiinsa, sillä 1500 tunnin kokemuksella lentäjät pääsevät myös suurempien yhtiöiden palkkalistoille.

Lentäjäpula on puolestaan johtanut lentojen peruutuksiin, joka johtaa lisäongelmiin pienemmillä lentokentillä. Mikäli vuosittainen matkustajamäärä putoaa peruutusten tai muun syyn takia alle kymmeneen tuhanteen matkustajaan on edessä tukien leikkauksia.

Julkisuudessa on ollut esillä myös Republic Airways Holdingin ilmoitus lentäjäpulasta, jonka myötä lähes 30 konettä jäisi maahan. Yksin tammikuussa yhtiö joutui perumaan yli 5500 lentoa. Syynä oli tosin oikulliset sääolosuhteet. Yhtiön mukaan lähes 750 työpaikkaa jää syntymättä laivaston pienentämisen takia.

Holdingyhtiön omistamat Chautauqua Airlines,Republic Airlines jaShuttle America lentävät 230 koneen laivastolla tarjoten lähes 1350 lentoa yli 110 kaupungiin Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Bahamalla. Alihankintaa suoritetaan American Eaglelle, Delta Connectionille,United Expressille ja US Airways Expressille.

  

Todellisena ongelmana alhainen palkkataso

Yhdysvaltain suurimman lentäjäliitto ALPA:n mukaan lentäjäpula ratkeaisi jos työstä maksettaisiin kunnon palkkaa. Liiton mukaan tuhannet lentäjät ovat  Yhdysvalloissa lomautettuina tai työstentelevät ulkomailla vaikka olivat mieluiten kotimaassaan.

"Kyseessä on pula kelpuutetuista lentäjistä, jotka olisivat halukkaita työstentelemään Yhdysvalloissa viimeaikaisten epävarmuuksien, alhaisen palkkauksen ja olemattomien etujen takia", kommentoi ALPA:n puheenjohtaja lentokapteeni Lee Moak.

Yhdysvalloissa on samaan aikaan tuhansia lentäjiä vailla työpaikkaa. Pelkästään ALPA:n jäsenistä 1154 lentäjää on lomautettuina heidän omista yhtiöistään. Vuonna 2012 lopetetun Comair Airlinesin jäljiltä lomautettuna on 850 ohjaajaa, joista lähes kaikki ovat vailla töitä. Muiden lopettaneiden yhtiöiden kuten Astarin, Evergreenin ja Ryanin jäljiltä lähes 800 lentäjää joutui työttömäksi.

Aloittava perämies saa Yhdysvalloissa pikkuyhtiössä noin 21 000 dollarin vuosipalkkaa ja suuremmissa yhtiöissä kuten Delta tai United noin 61 000 dollaria. Emiratesilla alkupalkka on kuitenkin 82 000 dollaria ja Cathay Pacificillä 72 000 dollaria. Palkan lisäksi yhtiö vastaa asumiskuluista  sekä antaa useita muita etuja.

Tuhannet Yhdysvaltalaislentäjät ovatkin lähteneet töihin ulkomaille paremman palkan ja etujen perässä. Moni palaisi takaisin jos ilmailualan ehdot kotimaassa paranisivat.

 "Oikea ratkaisu tulevaisuuden lentäjäpulaan olisi lentoyhtiöiden tulosten parantaminen. Kongressin tulisi toimillaan tukea tätä päämäärää tekemällä kasvua tukevaa politiikkaa, vähentää lentoyhtiöiden verotaakkaa ja säilyttää niiden paikka kansainvälisillä markkinoilla", päättää Moak.

 

USA Today: New rules make it hard to find small-market pilots

Lue myös: