Pohjoisen Euroopan lennonvarmistushankkeet palkittiin World ATM -kongressissa

Taivas_1Euroopan komissio palkitsi Pohjoisen Euroopan maiden lennonvarmistustoimijat Borealis FRA (Free Route Airspace)  -ilmatilanhankkeesta ja tehokkaasta ilmatilan käytöstä lennonvarmistuksen kansainvälisessä World ATM -konferenssissa Madridissa. Komission palkinnon lisäksi arvostetun IHS Janes ATC -palkinnon sai Saabin ensimmäisenä maailmassa käyttöönottama etätornijärjestelmä.

Vapaan reitityksen ilmatilan Borealis-hankkeeseen kuuluvat Tanska, Viro, Suomi, Islanti, Irlanti, Latvia, Norja, Ruotsi ja Yhdistyneet kuningaskunnat. Se rakentuu olemassaolevien toiminnallisten ilmatilalohkojen (FAB) varaan. Mukana ovat NEFRA-hankkeen jäsenet eli Pohjois-Euroopan ilmatilalohko NEFAB (Suomi, Viro ja Latvia) ja Tanskan ja Ruotsin muodostama DK-SE FAB. Niiden lisäksi mukana ovat Englannin ja Irlannin FAB sekä Islanti.

Maiden lennonvarmistustoiminnot palvelevat yhteensä 3,8 miljoonaa lentoa vuosittain 12,5 miljoonan neliökilometrin kokoisessa ilmatilassa. Borealis FRA -hanke mahdollistaisi lentojen suunnittelun yhdeksän Euroopan maan halki ja laskennallisesti vuosittain säästyisi 70 000 CO2-päästöjä ja 15 miljoonaa euroa.

EU-komissio piti palkintoperusteluissaan Borealis FRA -hankketta edelläkävijänä koko Euroopassa.

Borealis -hankkeen tavoitteena on rakentaa kaikkien siihen kuuluvien maiden välinen vapaan reitityksen ilmatila vuoteen 2021 mennessä. Toteutuessaan se loisi yhtenäisen transatlanttisen ilmatilan Venäjän rajalta Kanadan rajalle.

Hankkeesta vastaa Borealis Allianssi ja sen koordinaattorina toimii NATS (National Air Traffic Services, UK). Suomesta hankkeessa on mukana kansallinen lennonvarmistuspalveluntarjoaja Finavia. Muita mukana olevia toimijoita ovat Avinor (Norja), EANS (Viro), LFV (Ruotsi), LGS (Latvia) ja Naviair (Tanska).

EU-komission lopullisena päämääränä on koko  Euroopan yhteinen ilmatila Single European Sky (SES). Yhtenäinen ilmatila mahdollistaa mm. suoremmat reititykset, lentojen lyhentämisen sekä lentokoneiden polttoaineenkulutuksen ja päästöjen pienenemisen. Nykyisin Euroopan ilmatilan sirpaleisuus aiheuttaa vuosittain viiden miljardin euron ylimääräiset kustannukset.


Ensimmäinen viranomaishyväksytty etätorni arvostettiin korkealle

RTC_tyopiste_1Ruotsalainen puolustus- ja turvateollisuusvalmistaja Saab sai World ATM -kongressissa merkittävän IHS Jane’s Air Traffic Control (ATC) Awardin kehittämästään Remote Tower eli etätorni-järjestelmästä.

Saab ja Ruotsin LFV ottivat maailman ensimmäisen etätornikeskuksen käyttöön Sundsvallissa kesäkuussa 2015. Etätornikeskuksesta annetaan lennonvarmistupalveluja noin 150 kilometrin päähän Örnsköldsvikiin.

RTC_camerapack_1Seuraavassa vaiheessa innovatiivinen, fyysisesti lähilennonjohtopalvelun lentokentältä muualle siirtävä järjestelmä otetaan käyttöön Sundsvallin Timråssa vuonna 2016 ja Linköpingissä vuonna 2017.

Saabilla on myös sopimus etätornikeskuksen toimittamisesta Irlannin IAA:lle Dubliniin sekä kamera- ja sensorijärjestelmien asentamisesta Corkin ja Shannonin lentokentille.

Myös Finavia on selvittänyt omalla hankkeellaan etätornijärjestelmän mahdollista käyttöönottoa Suomessa. Se voisi korvata vanhan lennonjohtotornin, kun uusimistarve tulee käsille. Lisäksi etätornia voitaisiin käyttää varajärjestelmänä esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Lue myös:

Artikkeli: Etätornipalvelu muuttaa lennonjohtomailmaa - lähes kaikki pysyy kuitenkin ennallaan