Portugalilainen wetlease- ja ACMI -tilauslento-operaatioihin erikoistunut Hi Fly uudistaa laivastoaan. Yhtiö vastaanottaa neljäntenä eurooppalaisoperaattorina laivastoonsa Airbus A380-koneita. Lisäksi laivastoa uudistetaan Airbusin uusilla A330-900neo -koneilla. Hi Fly vahvisti 5. huhtikuuta sosiaalisessa mediassa vastaanottavansa ensimmäisen Airbus A380-800 -koneensa. Sen on määrä liittyä yhtiön laivastoon vuoden 2018 puolivälissä. Koneessa on Rolls-Royce Trent 900 moottorit ja 471-paikkainen matkustamo. Singapore Airlinesin (SIA) on luopunut tälläisistä koneista vuoden 2017 lopulta alkaen, kun sen 10 vuoden leasingsopimukset päättyivät. SIA luopui ja luopuu koneyksilöistä MSN3, MSN5, MSN8, MSN10 ja MSN51. Hi Fly on jo syksyllä 2017 ilmaissut kiinnostuksensa kahteen käytettyyn A380-800 -koneeseen. Yhtiön odotettiin tuovan tarjolla 560-600 paikkaisen A380-koneen. Ns. high-density -versiossa voisi olla jopa 868 matkustajaistuinta. Hi Flyn julkaiseman kuvan mukaan ensimmäinen A380-kone olisi Maltan (9H-MIP) rekisterissä. Hi Flyllä on tytäryhtiö Maltalla. Mm. Finnair on käyttänyt Hi Fly:n ja sen maltalaisyhtiön koneita omissa operaatioissaan. Jättikoneen lisäksi Hi Fly kertoo vastaanottavansa laivastoonsa uusia Airbus A330-900neo -koneita. Ensimmäisen kymmenestä koneesta on määrä saapua laivastoon kesäkuussa 2019. Yhtiön mukaan investointi heijastaa sen halua modernisoida laivastoaan ympäristöystävällisemmäksi. Hi Flyn A330-900neo -koneisiin tulee Rolls-Royce Trent 900 -moottorit ja kolmiluokkainen 365-paikkainen matkustamo. Asiakkaan toiveiden mukaisesti se voidaan lyhyellä varoitusajalla vaihtaa täyteen economyversioon, jolloin paikkoja olisi jo 415. Kaikissa istuimissa olisi Hi Flyn mukaan viimeisen sukupolven IFE-matkustamoviihdejärjestelmät. IOSA-auditoinnin läpikäynyt Hi Fly operoi EASA:n ja FAA:n hyväksymänä Airbus A321, A330 ja A340-koneilla. Yhtiö on perustettu vuonna 2005.
|
|||