Qatar Airways ilmoitti havainneensa ongelmia Airbus A350 XWB -koneidensa runkojen pinnoitemateriaaleissa ja on ottanut pois liikenneohjelmasta eli ns. maadoittanut 13 A350 -konetta. Qatarilaisyhtiö on yksi maailman suurimmista A350-operaattoreista. Qatar Airwaysin alle viisi vuotta vanha A350-900 (A7-ALL, MSN36) on ollut Toulousessa jo tammikuusta 2021 lähtien. Koneyksilö oli alunperin lähetetty jo marraskuussa 2020 Irlantiin maalattavaksi vuoden 2022 jalkapallon MM-kilpailuiden erikoisväreihin, jossa sen komposiittirungossa oli havaittu merkittäviä kulumia. Lentoyhtiön lausunnon mukaan se seuraa tarkasti A350 -koneidensa tilaa jatkuvan lentokelpoisuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi. Qatar Airways vahvistaa havainneensa A350 -koneiden komposiittirungon pinnan kuluvan kiihtyvällä nopeudella maalipinnan alla. Airbus A350 -koneiden runko on valmistettu komposiittimateriaaleista, kun perinteisesti lentokoneiden rungoissa on käytetty aluminiiniseoksia. Irlannin Shannonissa tehdyn maalinpoiston jälkeen A350-koneen komposiittirungossa havaittiin muutoksia. Yhdessä Qatarin ilmailuviranomaisen kanssa Qatar Airways pyrkii varmistamaan turvallisuuden ja on viranomaisen ohjeistuksen mukaisesti ns. maadoittanut 13 Airbus A350 XWB -konettaan. Ne pysyvät poissa käytöstä kunnes ongelman juurisyy on löydetty ja tarvittavat korjaustoimet on tehty. Qatar Airways kertoo matkustajien turvallisuuden varmistamisen olevan ensisijaista.
Toistaiseksi vain Qatar Airways on vahvistanut A350-koneiden ongelmat eli muut konetyypillä operoivat yhtiöt eivät ole ilmoittaneet koneiden käytöstä poistamisista. Qatar Airwaysin johtajan Akbar Al Bakerin mukaan yhtiön ilmoituksen voi odottaa kiinnostavan myös muita A350-operaattoreita, sillä ongelma ei ole vain Qatar Airwaysin koneissa. Airbus ei ole kommentoinut mahdollista ongelmaa suurimman A350-asiakkaansa kanssa. Myöskään Euroopan ilmailuviranomainen EASA ei ole julkaissut vastaavaa lentokelpoisuusmääräystä koskien A350-koneita.
Qatar Airways on ottanut liikenneohjelmaan pitkäaikaissäilytyksestä Airbus A330 -koneita vähentämään A350 -koneiden maadoituksen vaikutuksia. Qatar Airways etsii myös muita ratkaisuja ongelmaan. Qatar Airways on lisäksi kesäkuussa 2021 keskeyttänyt uusien A350 XWB -laajarunkokoneiden vastaanottamisen.
Qatar Airways on maailman suurin A350-operaattori ja sen laivastossa on A350-900 sekä A350-1000 -laajarunkokoneita kaikkiaan 53 kappaletta. Voimassaolevien tilausten mukaan Qatar Airwaysille olisi toimittamatta edelleen 23 A350-1000 -konetta.
|
|||