RAF:n käytetyt Grob G115E "Tutor" -harjoituskoneet korvaavat Ilmavoimien Valmet L70 Vinkat

Grob_G_115E_wikimedia_salopian_James_net(päivittynyt 11.15) Puolustusministeri Niinistö on valtuuttanut Puolustusvoimat hankkimaan alkeis- ja peruslentokoulutuskoneita britannialaiselta Babcock International PLC:ltä. Koneiden aiempi käyttäjä on ollut Englannin kuninkaalliset Ilmavoimat (RAF). Hankinta sisältää 28 käytettyä Grob G115E -harjoituskonetta ja niiden käyttöönottoon tarvittavan koulutuksen.

Koneita on suunniteltu modernisoitavan Suomessa hankinnan jälkeen. Modernisointi sisältää nykyisten suunnistusmenetelmien koulutuksen mahdollistavat näyttölaitteet ja radiot.

"Hankittavissa koneissa on perinteinen mittariohjaamo, joka on edelleen hyväkuntoinen. Avioniikan osalta tehdään muutoksia GPS-pohjaisen aluenavigointitarpeen takia. Koneisiin asennetaan uudet monitoiminäytöt mutta olemassa olevista laitteista käyttöön jäävät esimerkiksi moottorivalvontamittarit", kertoo Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen insinööriprikaatikenraali Kari Renko Lentoposti.fi:lle.

"Hankittavilla koneilla on Suomen Ilmavoimien toiminnassa elinkaarta jäljellä noin 20-30 vuotta", kertoo puolustusministeriön erityisasiantuntija Marika Myllykangas Lentoposti.fi:lle

Hankittavilla koneilla on kullakin lennetty noin 5000 lentotuntia. Uusin kone on vuodelta 2010 ja vanhinkin vuodelta 2001. Verrattaessa suomalaiseen yleisilmailukalustoon koneet ovatkin varsin uusia.

"Lujitemuovisen koneen väsymisikä eroaa huomattavasti metallikoneesta. Hankittavilla koneyksilöillä on käyttöiän suhteen tarjolla jopa 20 000 lentotuntia. Suomen Ilmavoimissa lentotuntimäärä ei rajoita vaan vastaan tulee aikanaan koneen tekninen vanheneminen ja käyttötuen loppuminen", jatkaa Renko.

Hankinta liittyy Puolustusvoimien lentokoulutuksen kehittämisen kokonaisuuteen. Kalustohankinnan kokonaisarvo on noin 6,6 miljoonaa euroa, mikä ei sisällä kaluston suunniteltua modernisointia. Koneiden toimitukset ajoittuvat vuosille 2016 ja 2017.

Grob_G_115EKaksipaikkaiset Grob G115E -koneet täyttävät Ilmavoimien vaatimukset, joita olivat sauvaohjaus ja nokkapyörälaskuteline. Lisäksi koulukoneilta vaadittiin siviili-ilmailuviranomaisen myöntämä tyyppihyväksyntä. G-rajojen minimit taitolento-kategoriaan hyväksytylle ilma-alukselle oli määritelty välille +6G / -3G.

Samoja koneita on käyttänyt alkeislentokoulutuksessaan mm. Englannin kuninkaalliset Ilmavoimat RAF, jolla on koneita laivastossaan yli 100. Englannissa kone tunnetaan nimellä Tutor.

Ne omistaa ja kalustosta vastaa siviiliyritys Babcock International PLC, joka tarjoaa palvelua RAF:lle. Suomessa koneet tulevat Logistiikkalaitoksen omistukseen ja palvelua tarjoaa jatkossakin yhteistyökumppani Patria.

Grob G115E on alatasoinen ja komposiittirakenteinen lentokone. Se on varustettu kiinteällä laskutelineellä. Koneessa on Lycoming AEIO-360-B1F -mäntämoottori ja kolmilapainen potkuri.

Saksalainen Grob Aircraft tunnetaan erityisesti moottoripurje- ja purjekoneistaan. Kumpiakin lentää Suomen ilma-alusrekisterissä.

"Nyt hankitut Grob G115E -koneet ovat hyvin lähellä Vinkaa. Koneissa on sama moottori ja niiden suoritusarvot ovat hyvin lähellä toisiaan. Muutokset lentokoulutusohjelmaan ovat hyvin pieniä ja pääsääntöisesti vain suoritusarvoissa on vähäisiä muutoksia", kertoo Renko hankittavan koneen erosta nykyiseen kalustoon.

Ensimmäinen Grob G115E saapuu Suomeen vuoden 2016 aikana. Sen avulla suunnitellaan tuleva ohjaamomodifikaatio. Vuoden 2017 aikana aloitetaan koulutus lennonopettajille, jonka jälkeen siirrytään vaiheittain kurssi kerrallaan kouluttamana uusia ohjaajia. Nykyiset Jämsän Hallissa rakennetut kotimaiset Valmet L-70 Vinkat poistuvat käytöstä vuoden 2018 aikana.

VX-hankkeessa kartoitettiin aluksi uusien koulukoneiden hankintaa. Vastauksia VX-hankkeen tarjouspyyntöihin saatiin kaksi. Niissä tarjottiin saksalaista Grob TP 120 ja tsekkiläistä Zlin Z 242 -harjoituskonetta. Potkuriturbiinilla varustettu Grob oli liian kallis ja Zlinin ohjaamo puolestaan liian ahdas Ilmavoimien ohjaajien mittoituksen kannalta.

IMG_0220Puolustusbudjetissa Ilmavoimien Valmet Vinka -koneilla annettavan lentotokoulutuksen koulutusjärjestelmän ylläpito- ja lentokoulutuspalvelujen hankkimiseksi ehdotettiin 32 miljoonan euron tilausvaltuutta.

Vinka-koulukoneille etsittiin korvaajaa Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen VX-hankkeella, joka tähtäsi suorituskyvyn korvaamiseen 28-30 uudella tai käytetyllä koulukoneella.

Nykyisen Vinka-kaluston alkeis- ja peruslentokoulutuksen palvelut toimittaa Patria Aviation Oy. Neuvottelut lentokoulutuspalvelun ja ylläpidon järjestämisestä uudella kalustolla ovat vielä kesken. Patria on puolustusvoimien strateginen kumppani ja se tulee olemaan mukana uudenkin kaluston operoinnissa.

Ilmavoimien koulutuspolku on vuodesta 1986 alkanut Vinkalla ja jatkunut suoraan BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskoneeseen. Viimeisenä vaiheena on siirtyminen F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjään. Sen osalta on käynnissä HX-hanke, jolla etsitään korvaavaa suorituskykyä Hornetin seuraajaksi.

Päivitys 11.15: Lisätty Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen insinööriprikaatikenraali Kari Rengon haastatteluosuudet.

Lue myös: