SNC on viimeistellyt ja tarkentanut integrointisuunnitelmiaan. Maaliskuussa 2025 SNC järjesti lopullisen suunnittelukatselmuksen, Critical Design Review (CDR), jossa lopullinen suunnitteludata esitettiin hyväksyttäväksi. Rajavartiolaitoksen asiantuntijat analysoivat aineiston ja arvioivat, täyttääkö ratkaisu asetetut suorituskykyvaatimukset ja soveltuuko se suunniteltuun operatiiviseen toimintaan. Rajavartiolaitoksen antaman hyväksynnän jälkeen SNC voi nyt edetä tuotantovaiheeseen. Käytännössä tämä tarkoittaa asennussuunnitelmien loppusilausten tekemistä, laitetestauksia ja lopulta, ensimmäisen koneen saavuttua SNC:lle, varsinaisia järjestelmäintegrointeja. SNC:n valvontakonekonsepti tunnetaan nimellä Rapcon-X. Tässä konseptissa on mukana useita eurooppalaisia sensorivalmistajia.
SNC toteuttaa kahteen koneeseen vaadittavat modifikaatiot, laiteasennukset sekä modifioidun koneen tyyppihyväksynnän Hagerstownin toimitiloissaan Yhdysvaltain Marylandissa. Modifikaation aikana koneen sisustusta puretaan ja tilalle asennetaan Rajavartiolaitoksen tilaamia järjestelmiä ja niiden vaatimia rakenteita. Peruskoneeseen nähden koneen rungon muotoja muokkaavat suurimmin merivalvonta- ja sivukulmatutkat sekä kaksi suurennettua ikkunaa, jotka on tehty tähystyksen ja valokuvauksen tarpeisiin. MVX-valvontakoneessa on myös erilaisten poijujen sekä pelastuslauttojen pudotuskyky. Koneen varusteina on EO/IR-sensoreita kohteiden tunnistamiseen ja seurantaan, merivalvontatutka alusten havaitsemiseen merellä ja kohteiden kuvantamiseen maalla. MVX-valvontakone kykenee myös radiotekniseen valvontaan, radiolähettimien ja tutkalähetteiden havaitsemiseen ja paikantamiseen. Aiemmin kerrotun karkean arvion mukaan ensimmäisellä MVX-koneyksilöllä lennettäisiin noin 40-80 tuntia erilaisia koelentoja ja testauksia.
Nykyisellä Dornier-kalustolla kyetään operoimaan ongelmitta siihen saakka, kun uudet korvaajat toimitetaan. Rajavartiolaitos on varmistanut Dornier-kaluston toimivuuden viimeisimmillä elinkaaripäivityksillä.
MVX-hankkeessa rakennetaan Rajavartiolaitokselle kaksi Bombardier Challenger 650 -liikesuihkukoneeseen perustuvaa monitoimilentokonetta. Niillä korvataan vuonna 1995 käyttöönotetut Dornier 228 -valvontalentokoneet. Uudet koneet ovat nykyisiä huomattavasti suorituskykyisempiä niin lavetin kuin valvontateknologiankin osalta.
MVX tuo mukanaan myös uudenlaisia ja entistä suorituskykyisempiä sensoreita, joita on opeteltava käyttämään. Nykyaikaiset sensorit tuottavat valtavan määrän tietoa, ja sitä on kyettävä prosessoimaan uusilla tavoilla. Samalla toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti, ja siihen on kyettävä mukautumaan. Täyttä operatiivista kykyä uusilla monitoimilentokoneilla ei siis saavuteta sillä, että koneet toimitetaan Suomeen ja lentävä henkilöstö saavuttaa tyyppikelpoisuuden. Uutta opeteltavaa riittää pitkäksi aikaa. Potentiaalia uusilla koneilla on kuitenkin valtavasti, ja niillä osallistutaan erilaisiin turvallisuuskriittisiin tehtäviin vuosikymmenien ajan. MVX-valvontakone ja sen rajapintaratkaisut ovat yhteensopivia Rajavartiolaitoksen sekä Puolustusvoimien johtamis- ja tilannekuvajärjestelmien kanssa.
Lokakuussa 2024 hallitus antoi eduskunnalle vuoden 2024 kolmannen lisätalousarvioesityksen, jossa MVX-hankkeelle haetaan 10,2 miljoonan euron lisämäärärahaa valvontalentokoneiden järjestelmähankintaan. Tämän lisäksi miljoona euroa siirrettäisiin toiselta momentilta valvontalentokoneehankkeeseen uusien MVX-valvontakoneiden potilassiirtokapasiteetin hankkimiseksi. Lue myös:
|
|||