Finavia ja Rajavartiolaitos valmistelevat Rajan helikopteritoimintojen siirtoa Helsinki-Vantaalle. Osapuolet ovat tehneet sopimuksen toimitilaratkaisusta lentoasemalla. Tukikohta sijoittuu kuvassa vasemmalla näkyvän hallin kohdalle kiitotien 15/33 varrelle. Finavialla on sopimuksen mukaan valmius rakentaa kiitotie 2:n lähistölle Helsinki-Vantaalla tukikohta, jonka Rajavartiolaitos vuokraisi 20 vuodeksi. Sopimus mahdollistaa Rajavartiolaitoksen ilma-alustoimintojen siirron Malmin lentoasemalta Helsinki-Vantaalle. Uudet tilat ovat tulossa kiitotien 15/33 varteen. Paikalla sijaitsee vielä nykyisin Blue1:n omistuksessa oleva kangashalli. Sen vuokralaisena on tällä hetkellä Suomen Ilmailumuseo. Hallin paikalle rakennetaan huomattavasti nykyistä suurempi rakennus. Uusiin tiloihin tulee kalustosuoja, huoltotilat sekä toimistoja. Rajavartiolaitos vastaanottaa vuoden 2015 loppuun mennessä myös kaksi uutta Airbus Helicopters (Eurocopter) AS332L1e Super Puma -pelastushelikopteria. Sama kalusto on ollut käytössä Turussa (kolme kopteria) ja nekin päivitetään nyt saatavan uudemman version tasolle. Finavia arvioi, että Rajavartiolaitoksen lentotoiminta ei muodosta ongelmaa Helsinki-Vantaan kaupalliselle lentoliikenteelle. Ylosvetojen määrä saattaa kasvaa mahdollisten kiireellisten tehtävien takia. Asiaa helpottaa kuitenkin tukikohdan sijainti, joka on päälähestymislinjojen eteläpuolella. Merellä tapahtuvaa toimintaa ajatellen lentoaika pitenee muutamalla minuutilla verrattuna toimintaan Malmin tukikohdasta. Helikoptereiden ei-kiireelliset lennot ohjataan muu liikenne ja asutus huomioiden kohti itää ja etelää. Rajavartiolaitos tarvitsee kuitenkin ilmatilaa myös harjoitustoimintaansa varten. Kopterit harjoittelevat mm. mittarimenetelmiä ja lähestymisiä osana normaalia toimintaansa. Finavia voi aloittaa uuden tukikohdan rakennustyöt keväällä 2015, jolloin ne valmistuvat vuoden 2016 loppuun mennessä. Hanke vaatii toteutuakseen Valtioneuvoston ja eri ministeriöiden sekä Finavia Oyj:n hallituksen hyväksynnän.
|
|||