Vehmersalmella tapahtuneen lento-onnettomuuden syyksi on tutkinnassa varmistunut ohjaajan virheellinen arvio lentokorkeudesta joka oli myös ilmailumääräysten vastainen. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan halu esiintyä tai esittää vaikuttaa usein ilmailuonnettomuuksien syntyyn. Turmassa menehtyi kolme henkeä. Onnettomuustutkintakeskus on saanut tutkinnan valmiiksi 29. kesäkuuta 2013 sattuneesta vesilentokoneonnettomudesta. Tutkijoiden mukaan taustalta löytyy koneen ohjaajan päätös lentää tarpeettoman alhaalla. Lentäjä oli noussut koneellaan vedestä, mutta kaartanut takaisin lentääkseen rannalla olleen yleisön editse. Cessna 185D -tyyppisen koneen, jonka rekisteri oli OH-CEG. kelluke osui vedenpintaan, minkä vuoksi kone kaatui, hajosi ja upposi. Turmassa kuoli lentäjä ja kaksi muuta ihmistä. Yksi koneessa ollut pelastui. Turmakone nousi ilmaan Vehmersalmen vierasvenesataman edustalta. Tämän jälkeen ohjaaja kaartoi koneen loivasti oikealle nousun aikana. Noin 60 -70 metrin korkeudessa ohjaaja oikaisi lentokoneen vaakalentoon ja alkoi kaartaa vasemman kautta takaisin kohti lentoonlähtöpaikkaa aikomuksenaan tehdä ohilento matalalla. Lentäjä vähensi lentokorkeutta ja lisäsi nopeutta sekä oikaisi koneensa vaakalentoon suurella nopeudella muutaman metrin korkeuteen veden pinnasta. Toiminta oli ilmailumääräyksen OPS M1-1 lentosääntöjen vastaista. Kone oli lentänyt lähellä veden pintaa noin 200 - 300 metriä, kun kelluke osui veteen ja kone meni nokan kautta ympäri. Törmäyksen voimasta kellukkeet repeytyivät irti, takarunko katkesi ja kone upposi. Veden syvyys alueella on noin 14 -17 metriä. Noin minuutti tapahtuman jälkeen pintaan nousi pelastusliivien nostamana etuistuimella istunut poika. Koneen kokenut ohjaaja oli opastanut koneessa olleet oikeanlaiseen toimintaan mikäli kone kaatuisi vedessä. Muut koneessa olleet saivat törmäyksessä niin vakavat vammat ettei heillä tutkijoiden mukaan ollut ulospääsymahdollisuuksia.
Ensimmäisen onnettomuustutkintakeskuksen antaman suosituksen mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tulisi kehittää ilmailijoiden koulutusohjelmia siten, että ihmisen havainto- ja päätöksentekokyvyn rajoituksia käsitellään opetuksessa nykyistä enemmän. Toinen suositus koskee määräyksen julkaisemista, jolla tarkastetaan lentokoneiden istuinvöiden asennusten asianmukaisuus. Tutkinnassa selvisi, että turmakoneen turvavöiden vaijerit olivat katkenneet törmäyksessä. Lue myös:
|
|||