Ryanairin O'Leary: Pirkkalan EU-tutkinta vahingoittaa alueen matkailua ja vaarantaa työpaikkoja

RyanairRyanair varoitti 15. toukokuuta, että EU:n komission tutkinta halpalentoyhtiöiden sopimuksista aiheuttaa haitallisia vaikutuksia lentoliikenteeseen, matkailuun ja työpaikkoihin Tampereella ja koko Pirkanmaan seudulla. Tällaisia tutkimuksia on käynnissä 18 kentällä eri puolilla Eurooppaa. Yksi koskee Pirkkalaa. Tänään Tampereella puhuneen toimitusjohtaja Michael O'Learyn kommentit voidaan tulkita vihjaukseksi siitä, että Ryanair ei ainakaan kasvattaisi liikennettään Pirkkalaan, mikäli EU:n tukitulkinnat menevät läpi.

Aamulehden videohaastattelussa O'Leary toteaa, että Ryanair voi helposti siirtää koneitaan muille reiteille, jotka operoidaan muilta kuin valtion operoimilta lentokentiltä. Hän kertoikin saapuneensa Tampereelle hakemaan paikallista tukea lentoliikenteen kasvulle.

Ryanair operoi Pirkkalasssa Finavian erillisessä halpalentoterminaalissa, jonka maksut ovat alhaisemmat kuin pääterminaalissa. Aamulehden mukaan O'Leary pitäisi kentän yksityistämistä hyvänä ideana. Toimitusjohtajan kiertue jatkui Pirkkalasta samoissa merkeissä Ruotsin Västeråsiin.

Yhtiö muistuttaa, että samalla kun EU:n komissio tuhlaa miljoonia euroja halpalentoyhtiöiden kasvusopimusten tutkintoihin – sopimuksiin, jotka jo  noudattavat EU:n kilpailusääntöjä – se sivuuttaa Euroopan kansallisten lentoyhtiöiden kuten Air France, Malev, Olympic ja Spanairin miljardien eurojen laittomat valtiontuet.

EU-komissio on vuodesta 2004 alkaen käynnistänyt 18 erillistä lentokenttäsopimustutkintaa, jotka keskittyvät lähinnä Ryanairin käyttämiin alueellisiin lentokenttiin, kuten Tampere ja Belgian Charleroi. Vuonna 2004 EU-komissio esitti, että Ryanairin sopimus Charleroin kentällä oli laitonta valtiontukea. Vuoden 2008 joulukuussa EU:n tuomioistuin kumosi tämän päätöksen.
 
EU-komissio ei koskaan valittanut EU:n tuomioistuimen päätöksesta. Ryanairin mukaan se kiistatta osoittaa, että se hiljaa hyväksyi päätöksen ja tapaus ei alunperinkaan kuulunut valtiontuen piiriin.

 Ryanair aloitti Tampereen lennot vuonna 2003 ja on sen jälkeen kasvanut nopeasti, niin että vuonna 2012 se liikennöi 12 reittiä, kuljettaa 500 000 matkustajaa. Samalla sen lasketaan luovan yli 500 työpaikkaa Pirkanmaan alueella.

Riippumaton taloudellinen asiantuntija Oxera on jo tutkinut Ryanairin ja Tampereen välisen kasvusopimuksen ja vahvistanut, että se noudattaa täysin EU:n MEIP (markkinataloussijoittajaa koskeva periaate) kilpailusääntöjä. Tästä huolimatta komissio jatkaa ajan ja resurssien tuhlaamista taistelussaan Ryanairia ja sen lentokenttäsopimuksia vastaan.

Samaan aikaan EU-komissio kuitenkin sivuuttaa useiden kansallisten lentoyhtiöiden valtiontukitapaukset. Ryanairin mukaan on todistettu että mm. Air France, Alitalia, Olympic Airways, Malev ja Spanair ovat kaikki saaneet laittomia valtiontukia eikä yksikään näistä lentoyhtiöistä ole vielä maksanut penniäkään takaisin – vaatimuksista huolimatta.

Ryanair varoitti, että jos EU:n komission taistelu Ryanairin ja Tampereen sopimusta kohtaan etenee, niin on väistämätöntä, että komissio yrittää pakottaa Tampereeen nostamaan lentokenttämaksuja. Tämä puolestaan johtaa lentolippujen hintojen korotuksiin. Haitalliset vaikutukset näkyisivät reittien, liikenteen ja työpaikkojen vähenemisenä Pirkanmaan seudulla.