Saab koelensi 3D-tulostettua varaosaa Gripenissä - varaosatuotanto jopa taistelukentälle

Gripen_air_3Saab on tehnyt onnistuneen lennon Gripen-hävittäjällä, johon oli asennettu 3D-tulostettu huoltoluukku. Koelennolla selvitettiin olisiko mahdollista käyttää 3D-teknologiaa taistelukentällä vaurioituneen hävittäjän korjaamiseksi.

Koelento suoritettiin Saabin Linköpingin tehtailta perjantaina 19. maaliskuuta. Gripeniin asennettiin 3D-tulostettu huoltoluukku, joka oli valmistettu PA2200-polyamidista. Valmistajan mukaan koelento onnistui erinomaisesti.

Saabin mukaan luukusta ei ollut olemassa tietokonemallia, joten alkuperäinen osa irrotettiin koneesta ja asetettiin skanneriin. Tämän jälkeen 3D-tulostin valmisti tarkan kopion alkuperäisestä osasta. Kehitystyö on merkittävä askel kohti 3D-tulostettuja varaosia, joita voidaan käyttää nopeisiin korjauksiin, kun hävittäjä on vaurioitunut kaukaisessa kohteessa.

”Lennonjälkeisissä tarkastuksissa ei todettu luukussa mitään rakenteellisia muutoksia. Tämä teknologia saattaa mahdollistaa sen, ettei osia enää tarvitse ottaa mukaan kohteeseen tai irrottaa toisesta vaurioituneesta koneesta. Tällä vähennetään myös sitä korjauksiin kuluvaa aikaa, joka on pois operatiivisesta toiminnasta”, selittää Håkan Stake, joka vastaa Gripen C/D -hävittäjien tukitoimintojen sopimushallinnasta ja on vetänyt tätä kehityshanketta.

Teknologian tarjoamia mahdollisuuksia voidaan alkaa hyödyntämään vasta lisätestaustaksen jälkeen, jonka lisäksi on tarve luoda materiaalistandardeja.

Koelento on Saabin viimeisin askel kohti 3D-teknologian kaltaisen lisävalmistuksen käyttöönottoa. Vuoden 2017 loppupuolella Saab oli yhdessä muiden toimijoiden kanssa perustamassa AMEXCI-konsortiota, jonka nimenomainen tarkoitus on 3D-teknologian edistäminen. Siitä lähtien Saab on työskennellyt AMEXCIn asiantuntijoiden kanssa löytääkseen tapoja tuottaa osia ja laitteita materiaalia lisäävän valmistuksen avulla.

”Koelento, jossa käytettiin koneen toiminnan kannalta merkittävää osaa, oli tärkeä ensiaskel tavoitetta kohti, sillä lentokoneen ja sen osien on läpäistävä tiukat lentokelpoisuusvaatimukset. Materiaalia lisäävä valmistus tulee dramaattisesti parantamaan toimintamahdollisuuksia kentällä”, sanoo Saabin Support and Services -liiketoiminta-alueen johtaja Ellen Molin. 

Hankkeen seuraavissa vaiheissa etsitään mm. vaihtoehtoisia materiaaleja PA2200:lle. Materiaalien tulisi olla joustavia sekä kestää hyvin korkean ilmanalan kylmyyttä.

Vastaavia 3D-tulostushankkeita on toteutettu myös Suomessa, jossa Patria ja Suomen Ilmavoimat ovat lentäneet F/A-18 Hornetilal, jonka General Electric F404 -moottorissa oli 3D-tulostettuja osia. 3D-tulostuksen mahdollisuuksia on tutkittu ja käytössä jo myös siviili-ilmailumarkkinoilla.

Lue myös: