Saab kertoi Kauhavan lentonäytöksen mediapäivänä tarjoavansa Suomelle HX-hankkeessa kokonaan uutta elektronisen sodankäynnin vaikutuskykyä. Vastapuolen toiminnan häirintään on kehitetty kokonaan uusi LADM-häirintäohjusjärjestelmä (Lightweight Air-launched Decoy Missile). Sen kehitystyö on tehty pitkälti Suomessa. Jo aiemmin Saab on julkistanut tarjoavansa Suomen ilmavoimien HX-hävittäjähankkeessa uudeksi suorituskyvyksi Gripen E/F-hävittäjiä, GlobalEye -monitoimivalvontakoneita sekä vuonna 2019 koelentovaiheeseen edennyttä EAJP-häirintäsäiliötä (Electronic Attack Jamming Pod). Nyt HX-tarjousta avattiin lisää ja se sisältää myös uudentyyppisen LADM-häirintäohjuksen. LADM on lisäys Gripen E/F -hävittäjien sisäänrakennetun elektronisen sodankäynnin Arexis-järjestelmän vaikutuskykyihin. Saabin mukaan EAJP-häirintäsäiliö ja LADM-ohjus pitävät Suomen ilmavoimien hävittäjäohjaajat turvassa vastustajan tutkilta ja ohjuksilta. ”Suomelle antamassamme tarjouksessa, jossa yhdistetään Gripen E/F:n ja GlobalEyen lisäarvo, suojataan Suomen yhteiskuntaa ja rajoja tarjoamalla sekä kattava tilannetietoisuus että todellinen pelotevaikutus", sanoo Saabin Aeronautics-liiketoiminta-alueen johtaja Jonas Hjelm. “Tänään esittelemämme häirintäohjus on vahva lisä Gripen E/F:n sisäänrakennettuun elektroniseen vaikutuskykyyn. Uusi häirintäohjus on pitkälti kehitetty Suomessa, mikä vahvistaa tarjoustamme Suomelle entisestään”, uskoo Hjelm. Ilmasta laukaistavan häirintäohjuksen kerrotaan mahdollistavan pienemmän hävittäjämäärän käyttämisen tehtävillä. Se kykenee häiritsemään, harhauttamaan sekä estämään vastapuolen toimintaa luoden vääriä maaleja ilmatorjunnalle, ilmavalvontatutkille sekä maalinosoitusjärjestelmille. Uudentyyppisen häirintäohjuksen kehitystyö on aloitettu jo muutamia vuosia sitten. Valmista ohjusta ei vielä ole vaan se on edelleen suunnitteluvaiheessa. Kyseistä suorituskykyä ei Saabin mukaan ole tarjolla mahdollisen HX-hankinnan ensimmäisessä toimitusvaiheessa vielä vuonna 2025. Valmistajan mukaan häirintäohjus toimitettaisiin kuitenkin vuoteen 2030 mennessä. LADM-häirintäohjus on osin autonominen ja silti laukaisun jälkeen edelleen ohjattava, joten se saadaan pysymään myös ilmatilassa halutulla alueella. Elektronisen sodankäynnin ratkaisut vaativat tehoa, joten ohjuksessa on myös joko tehokas virtalähde tai RAT-turbiini (Ram Air Turbine). Saab ei ole avannut kehityshankkeensa yksityiskohtia tarkemmin. LADM-hanke on Saabin mukaan toteutettu elektroniikan osalta pitkälti Suomessa. Siinä on hyödynnetty Suomen sekä Ruotsin mikroaalto-osaamista. Uuden häirintäohjuksen kehitystyön seurauksena Saab laajentaa myös Tampereella sijaitsevaa teknologiakeskustaan rekrytoimalla sinne lisää asiantuntijoita. Nykyisin yhtiön keskus työllistää jo yli 30 asiantuntijaa. Saabilla on myös laajaa yhteistyötä Aalto-yliopiston kanssa sensoriteknologian ja tekoälyn tutkimushankkeissa. MH Päivitys 29.8: Lisätty mahdollinen HX-hhankkeen toimitusaikataulu LADM-ohjuksen osalta.
|
|||