Irlantilainen Cityjet DAC joutui saneeraustoimien kohteeksi ja oikeus asettti sille selvitysmiehen huhtikuun 2020 puolivälissä. Olemassaolostaan taistelevan Cityjetin suomalainen tytäryhtiö Cityjet Oy on nyt kuitenkin haettu konkurssiin. Cityjet lentää alihankintana mm. SAS:lle ja Aer Lingukselle. Cityjet aloitti jo marraskuussa 2019 ajamaan alas toimintojaan Suomessa. Tuolloisen YT-menettelyn myötä Cityjet irtisanoi noin 80 prosenttia Suomen henkilöstöstä, kaksi kolmasosaa lentäjistä ja koko matkustamohenkilökunnan. Tiistaina 21. huhtikuuta konkurssiin haetulla Cityjet Oy:lla on toimintaa Helsingissä ja Tukholmassa. Kyseiset miehistöt lentävät SAS Pohjoismaiden ja Euroopan syöttöliikennettä Bombardier CRJ900 -koneilla. Tilanne uhkaa kaikkiaan noin sadan lentäjän työpaikkaa. Joukossa on kymmenkunta suomalaislentäjääkin, jotka ovat siirtyneet Cityjetin palvelukseen yhtiön ostettua Suomalaisen Blue 1:n lentoyhtiön. Cityjetillä on kaikkiaan yhdeksän asemapaikkaa, joita ovat Dublin, Brysseli, Pariisi, Amsterdam Vilna, Tallinna, Kööpenhamina, Tukholma ja Helsinki. Ainakin Tanskassa toimiva tytäryhtiö CityJet A/S, joka lentää SAS:lle jatkaa toimintaansa edelleen. Kaikkiaan Cityjetillä on noin 1200 työntekijää. Emoyhtiö on tehnyt tappiota vuosina 2019 ja 2018. Edellinen positiivisen tuloksen tuonut vuosi oli 2017. Cityjetin on odotettu yhdistyvän Air Nostrumin kanssa ja hakevan uutta kasvua. Hanke julkistettiin kesällä 2018 ja EU:n hyväksynnän se sai heinäkuussa 2019. Lue myös:
|
|||