Blue1:n tuotanto Suomesta Skandinavian kohteisiin Tukholmaan, Kööpenhaminaan ja Osloon säilyy lähes ennallaan. Näiden reittien lisäksi operoidaan mahdollisesti joitain kausireittejä. Suurin vaikutus liikenneohjelmaan on Tukholmasta Eurooppaan operoitavan liikenteen poistuminen Blue1:n operoinnista. Yhtiön laivastoon on jäämässä muutosten jälkeen viisi 115-paikkaista Boeing 717 -konetta. "Aloitamme yt-neuvottelut ensi viikolla ja ne kestävät muutaman viikon. Vähennystarve ja tapa selviävät neuvotteluiden aikana", kertoo Blue 1:n toimitusjohtaja Mikael Wångdahl Lentoposti.fi:lle. "Liikenneohjelman supistus on pysyvä eikä muutosta asiaan ole luvassa kesäaikataulukaudellekaan", kertoo Wångdahl.
"Tuotannon vähentäminen vaikuttaa suoraan lentäjien ja matkustamohenkilökunnan määrään", sanoo Wångdahl. Blue1:n laivaston Boeing 717-koneiden leasingsopimukset ovat päättymässä ja ensimmäinen kone on sen mukaan ollut määrä palauttaa omistajalleen syyskuussa 2016. Nyt ensimmäiset koneet palautetaan leasingyhtiölle jo marraskuussa 2014. Wångdahlin mukaan laivastouudistuksesta ei ole vielä tehty päätöksiä mutta on hyvin todennäköistä ettei lentoja jatketa Boeing 717-koneilla. Blue1:n emoyhtiö SAS ilmoitti tehneensä marras-huhtikuun tilikaudella noin 120 miljoonan euron tappiot. Blue1:n toiminnan kaupallinen vastuu siirtyi emoyhtiölle 1. marraskuuta 2012. Blue1:n tulosta ei ilmoiteta erikseen vaan se on liitetty vuodesta 2012 lähtien suoraan SAS:n tulokseen. Lue myös: Artikkeli: Lähivuodet eivät lupaa parannusta suomalaislentäjien työllisyystilanteeseen kotimaassa
|
|||