Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on määrännyt Sukhoi Superjet SSJ100 -koneiden sivuvakaajat tarkistettaviksi. Syynä on koneista löydetyt murtumat. EASA:n jakama EAD (Emergency Airworthiness Directive) koskee kaikkia SSJ100 RRJ-95B -koneita. Ilmailuviranomaisen mukaan murtumia on löytynyt useista koneyksilöistä. Mikäli korjaustöitä ei tehdä koneen korkeusvakaajan rakenne on vaarassa. Konevalmistaja Sukhoilla on tarkastuksia varten boroskooppimetelmä ja tarkastustyö ei vaadi suurempia purkutöitä. Edellisen kerran SSJ100-koneet olivat jopa lentokiellossa vuonna 2016 vastaavien murtumalöydösten takia. Viranomaisen vaatimat tarkastukset tulee tehdä koneisiin ennen kuin ne ylittävät 1300 lentoa koneen ensilennosta laskien tai viimeistään seitsemän päivän sisällä nyt julkistetun EAD:n jälkeen. Määrääväksi tulee myöhemmin täyttyvä. Jatkossa tarkastukset tulee tehdä 300 lennon jälkeen. Mikäli boroskooppitutkimuksissa löytyy murtumia, kiinnikkeiden pettämisiä tai korroosia on niistä ilmoitettava ennen seuraavaa lentoa Sukhoille, joka huolehtii oikeista korjaustoimista. Sukhoi on toimittanut lentoyhtiöille reilut 130 SuperJet SSJ-100 -konetta. Suurin operaattori on Aeroflot. Valtaosa asiakkaista on venäläisyhtiöitä mutta mukana on myös meksikolainen Interjet ja ainoana Euroopassa Irlantilainen CityJet, joka on operoinut koneilla myös Suomessa Finnairin lentoja. Lue myös:
|
|||