Fintraffic Lennonvarmistus Oy, Suomen Ilmailuopisto ja Patria toteuttavat yhteishankkeen, jossa ilmailuopiston Embraer EMB-500 Phenom -liikesuihkukoneet modifioidaan Fintrafficin lähestymislaitteiden lentomittaustoimintaan. Patria toimittaa Fintrafficin kehittämään lentomittausjärjestelmään modifikaatio- ja asennuspaketit sekä STC-lisätyyppihyväksynnän (Supplemental Type Certificate) kahteen Suomen Ilmailuopiston (SIO) omistamaan Embraer EMB-500 Phenom 100 - liikesuihkukoneeseen. Ensimmäisen koneyksilön osalta modikaatio on määrä toteuttaa touko-kesäkuussa 2024, jota seuraavat koelennot ja STC-tyyppihyväksynnän hakeminen EASA:lta. Kaikkiaan tämä vaihe voi kestää noin vuoden verran. Toisen koneyksilön modifiointityön arvioidaan alkavan hyväksynnän saamisen jälkeen. Kahden koneen varustaminen lentomittaustoimintaan sopivaksi tuo lisävarmuutta toimintaan. Tavoitteena on aloittaa lentomittaustoiminta uudella konetyypillä on vuoden 2025 alussa. "Kilpailutimme lentomittaistoiminnan viimeksi lähes kaksi vuotta sitten, jonka jälkeen etenimme suorahankintaan. Toimintaa jatkettiin vielä lyhyellä sopimuksella Scanwingsin kanssa, jota kiitämme pitkästä yli 20 vuotta kestäneestä yhteistyöstä", kertoi Fintrafficin toimitusjohtaja Raine Luojus Lentoposti.fi:lle. "Löysimme hankkeeseen vahvaa osaamista kolmelta valtionyhtiöltä Fintrafficilta, Suomen Ilmailuopistolta ja Patrialta. Valtionyhtiöt tuovat vakaan omistuspohjan ja varmuuden infrastruktuurikriittiseen toimintaan, joka on myös huoltovarmuusasia. Pidämme Suomen lentoliikenteen toiminnassa vuosittain kohtuullisen pienellä kustannuksella", jatkoi Luojus. "Fintraffic otti yhteyttä reilusti yli vuosi sitten ehdottaen yhteistyötä ja eri vaiheiden jälkeen saatoimme julkistaa hankkeen, joka on hieno monestakin näkökulmasta", avasi SIO:n toimitusjohtaja Juha Siivonen Lentoposti.fi:lle. Ilmailuopiston Phenomit hankittiin aikanaan lentokoulutuskäyttöön. Koulutussuunitelmien muutoksien seurauksena lennot suihkukonekalustollla vähenivät. Käyttöä niille on riittänyt edelleen erityisesti ulkomaalaisten asiakkaiden koulutuksissa. SIO:n Phenomit ovat olleet mukana myös Suomen Ilmavoimien koelentokursseilla. Ne ovat tuttu näky myös Suomen kesän lentonäytöksistä. Vuodelle 2024 Ilmailuopistolla oli suunniteltu Phenomeille noin 180 lentotuntia, jonka päälle tulevien opettajien tarkastus- ja kertauslentojen myötä määrä olisi noussut reiluun pariin sataan lentotuntiin. Uusi yhteistyösopimus lentomittauksista tuo SIO:llekin kaivattua lisälentämistä sekä mukavaa vaihtelua lennonopettajille. Yhteistyö tuo myös uusia mielenkiintoisia työnäkymiä SIO:n lennonopettajille, jotka suorittavat jatkossa mittauslentoja eri puolilla maata. Lentomittaukset ovat kahden ohjaajan toimintaa, joka tuo oman lisänsä normaaliin SIO:n lentotoimintaan ja on yksi houkutin opettajaksi hakeville. Itse mittaustoimintaa suorittaa koneessa mukana lentävä Fintrafficin tarkastaja. Lentäjille operaatiot ovat suurimmaksi osaksi normaaleja lentosuoritteita, mutta niidenkin osalta annetaan lisäkoulutusta erityisesti riskienhallinnan osalta. Yhteistoimintaa Fintrafficin kanssa voidaan tarvittaessa harjoitella myös SIO:n lennonharjoittelulaitteissa. Integrointityön suorittaa Patria, joka on toteuttanut laajasti erilaisia modifikaatiotöitä mm. Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen ilma-aluksiin. Yhteistyössä Fintrafficin ja Suomen Ilmailuopiston kanssa Patria integroi Fintrafficin kehittämän lentomittausjärjestelmän kahteen Embraer EMB-500 Phenom 100 -liikesuihkukoneeseen. Nyt käynnissä on suunnittelutyö, jossa mittausjärjestelmän asennusräkki integroidaan modulaarisesti lentokoneen matkustamoon. Muutostyöt sisältävät myös antenniasennuksia lentokoneen runkoon. Lentokonetta käytettäessä muuhun toimintaan voidaan matkustamon mittausjärjestelmäteline irrottaa helposti. "Patria vahvistaa edelleen osaamistaan siviilikoneiden modifikaatioiden alueella ja kerryttää lisää kokemusta nopeiden ja paineistettujen suihkukoneiden muutostöistä. Uuden ja suorituskykyisen lentomittausjärjestelmän kotimainen toteutus takaa huoltovarmuuden sekä ensiluokkaisen ylläpito- ja jatkokehityskyvyn. Modifikaatio- ja asennussuunnittelussa hyödynnämme Patrian pitkää kokemusta ja asiantuntemusta ilmailuteollisuuden toimialalta”, sanoi Patrian Joint & Security -toimintojen johtaja Mikko Viitaniemi.
Lennonvarmistuksen järjestelmiä mitataan tietyin aikavälein sekä ilmasta että maasta käsin. Tavoiteena on varmistaa järjestelmät toimivat suunnitellusti ja ilma-alusten vastaanottama tieto on oikein. Lentomittaustoiminta käsittää ILS-tarkkuusmittarilähestymislaitteiden (Instrument Landing System) ja VOR-monisuuntamajakoiden (Very High Frequency Omnidirectional Range) sekä DME-etäisyysmittaisjärjestelmien (Distance Measuring Equipment) suorituskykyjen tarkastuksia sekä lähestymiskulmaa osoittavien PAPI-valojen (Precision Approach Path Indicator) tarkastuksia. Edellisten lisäksi lentomittauksilla tarkastetaan myös tutkajärjestelmien kantamaa ja alakatveita sekä WAM-järjestelmän (Wide Area Multilateration) alakatveita ja peittoalueen sivurajoja. Näistä suurin työllistäjä on ILS-järjestelmien tarkastukset, joita joudutaan tekemään järjestelmätarkkuuden varmistamiseksi jopa kahdesti vuodessa huonon näkyvyyden menetelmien ylläpitämiseksi. Vuosittain puhutaan käytännössä arviolta useista kymmenistä ellei jopa sadoista lentotunneista. Lue myös:
|
|||