Suora yhteys Kehäradalta Helsinki-Vantaan terminaaleihin viimein auki - hissit koekäyttöön

keharata_hissiavaus_6Suora yhteys Kehäradan Lentoasema-asemalta Helsinki-Vantaan terminaaleihin avautui aikaisin aamulla tänään 18. joulukuuta. Nyt koekäyttöön saadut kaksi hissiä mahdollistavat noin 500 ihmisen kuljettamisen tunnissa. Asemalta ylös nousevat liukuportaat valmistuvat ilmeisesti helmikuun lopussa.

keharata_hissiavaus_2Kehärata otettiin käyttöön viime heinäkuussa. Koska työt Lentoasema-rautatieasemalla olivat vielä kesken, aivan aluksi yhteys hoidettiin sukkulabusseilla Aviapolis-asemalta.

Kun Lentoasema-juna-asema valmistui, käyttöön saatiin aluksi vain Tietotien uloskäynti pysäköintialueiden keskellä. Sieltä matkustajat on kuljetettu edelleen viiden minuutin välein liikennöivällä ilmaisella sukkulabussilla terminaaleihin.

Nyt matka tosin oli lyhyempi kuin Aviapoliksesta. Terminaali 1 on 350 metrin kävelymatkan päässä Tietotien paviljongista ja terminaali 2 noin 700 metrin. Päivittäisiä käyttäjiä asemalla on tähän mennessä ollut keskimäärin 5300.

keharata_hissiavaus_5Tänään käyttöön saatiin vihdoin kaksi suoraan lentoasemalle vievää hissiä (vasemmalla, klikkaa kuvat suuremmaksi), jotka sijaitsevat terminaaleja yhdistävällä käytävällä. Kummankin hissikorin matkustajamääräksi on tyyppikilvessä rajattu enintään 21 henkeä.

Käytännössä määrä jäänee huomattavasti pienemmäksi, mikäli käyttäjillä on mukana runsaasti matkatavaroita. Lentoposti.fi:n kokeillessa hissiä mukana oli kolme henkilöä, joilla kaikilla oli kaksi matkalaukkua. Lisäksi korissa oli kaksi ilman matkatavaroita liikkuvaa.

Lisää olisi mahtunut enintään kolme matkalaukkuja mukanaan kuljettavaa eli käytännössä kapasiteetti jäänee 8-12 henkilöön. Tämä saattaa tarkoittaa jonojen muodostumista hisseille lentoaseman huipputunteina.

keharata_hissiavaus_1Hisseillä onkin päivystäjiä, jotka seuraavat tilannetta. Perjantaina päivällä ei jonoja ollut muodostunut. Päivystäjillä on myös suora yhteys hissiasentajiin, joten ongelmien ilmetessä korjauksen pitäisi sujua alle tunnissa.

Sukkulabussit Tietotien sisäänkäynniltä terminaaleihin jatkavat kuitenkin edelleen liikennöintiään. Häiriötilanteessa tai hissien ruuhkautuessa päivystäjät ohjaavat matkustajat käyttämään busseja. Siten yhteys Kehäradalta lentoasemalle ei ole ainoastaan nyt koekäyttöön saatujen hissien varassa.

keharata_hissiavaus_3Kehäradan FLIRT Sm5 -kaupunkijunat (Fast Light Innovative Regional Train, oikealla) pysähtyvät nyt keskelle 225 metriä pitkää asemalaituria. Siten kumpienkin uloskäyntien käyttäminen on yhtä helppoa.

Kovakuntoisimmat voisivat teoriassa hyödyntää myös lentoaseman päässä olevaa hätäpoistumistien portaikkoa. Nousu on tosin niin pitkä (asema on 45 metriä maan alla), että matkatavaroiden kanssa sitä ei kannattaisi edes yrittää. Lisäksi porraskuilu aukeaa ulos terminaalin viereen, ei yhdyskäytävälle eli normaalikäyttöön sitä ei ole tarkoitettu.

keharata_hissiavaus_4Lentoaseman sisäänkäynnin ja liukuportaiden avaaminen viivästyy aiemmin suunnitellusta, sillä rakennustyöt ahtaaseen paikkaan ajoramppien ja terminaalin väliint tehtävällä teräs-lasirakenteisella sisäänkäyntikuilulla osoittautuivat arvioitua haastavammiksi.

Asennettavat lasit jouduttiin laskemaan yksitellen jopa kolmenkymmenen metrin syvyyteen, missä niiden asennus tapahtui hyvin ahtaassa tilassa.

"Lasien ohella aikaa vievät pitkien liukuportaiden vaativat asennustyöt, sillä 60-metriset liukuportaat (kolme kappaletta) haalataan kuiluun asennettavaksi reilun kymmenen metrin pituisina elementteinä. Niiden lopullinen käyttökuntoon rakentaminen tapahtuu kuilussa", projektipäällikkö Juha Kansonen Liikennevirastosta kertoi lokakuussa.

keharata_hissiavaus_8Liukuporraselementtejä (kuvassa oikealla) on yhteensä 24 ja ne painavat 6 - 7 tonnia kappale. Ne pitää haalata viistoon kuiluun yksitellen. Asennustyötä vaikeuttavat ahtaat tilat ja taidelasia olevat seinät.

Haalaustyön piti alunperin kestää viisi viikkoa, mutta nyt kuitenkin näyttää että siitä selvittiin kahdessa. Elementtejä on mennyt maan alle kaksi päivässä ja viimeisiä kuljetetaan juuri lentoasemalle.

Portaiden varsinainen käyttökuntoonasennus jatkuu vielä ja kokonaisajaksi on arvioitu 14 viikkoa.

"Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että liukuportaat saadaan käyttöön helmikuun lopussa", projektipäällikkö Kansonen kertoi Lentoposti.fi:lle. T.T.

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta: