Kun Lentoasema-juna-asema valmistui, käyttöön saatiin aluksi vain Tietotien uloskäynti pysäköintialueiden keskellä. Sieltä matkustajat on kuljetettu edelleen viiden minuutin välein liikennöivällä ilmaisella sukkulabussilla terminaaleihin. Nyt matka tosin oli lyhyempi kuin Aviapoliksesta. Terminaali 1 on 350 metrin kävelymatkan päässä Tietotien paviljongista ja terminaali 2 noin 700 metrin. Päivittäisiä käyttäjiä asemalla on tähän mennessä ollut keskimäärin 5300.
Käytännössä määrä jäänee huomattavasti pienemmäksi, mikäli käyttäjillä on mukana runsaasti matkatavaroita. Lentoposti.fi:n kokeillessa hissiä mukana oli kolme henkilöä, joilla kaikilla oli kaksi matkalaukkua. Lisäksi korissa oli kaksi ilman matkatavaroita liikkuvaa. Lisää olisi mahtunut enintään kolme matkalaukkuja mukanaan kuljettavaa eli käytännössä kapasiteetti jäänee 8-12 henkilöön. Tämä saattaa tarkoittaa jonojen muodostumista hisseille lentoaseman huipputunteina.
Sukkulabussit Tietotien sisäänkäynniltä terminaaleihin jatkavat kuitenkin edelleen liikennöintiään. Häiriötilanteessa tai hissien ruuhkautuessa päivystäjät ohjaavat matkustajat käyttämään busseja. Siten yhteys Kehäradalta lentoasemalle ei ole ainoastaan nyt koekäyttöön saatujen hissien varassa.
Kovakuntoisimmat voisivat teoriassa hyödyntää myös lentoaseman päässä olevaa hätäpoistumistien portaikkoa. Nousu on tosin niin pitkä (asema on 45 metriä maan alla), että matkatavaroiden kanssa sitä ei kannattaisi edes yrittää. Lisäksi porraskuilu aukeaa ulos terminaalin viereen, ei yhdyskäytävälle eli normaalikäyttöön sitä ei ole tarkoitettu.
Asennettavat lasit jouduttiin laskemaan yksitellen jopa kolmenkymmenen metrin syvyyteen, missä niiden asennus tapahtui hyvin ahtaassa tilassa. "Lasien ohella aikaa vievät pitkien liukuportaiden vaativat asennustyöt, sillä 60-metriset liukuportaat (kolme kappaletta) haalataan kuiluun asennettavaksi reilun kymmenen metrin pituisina elementteinä. Niiden lopullinen käyttökuntoon rakentaminen tapahtuu kuilussa", projektipäällikkö Juha Kansonen Liikennevirastosta kertoi lokakuussa.
Haalaustyön piti alunperin kestää viisi viikkoa, mutta nyt kuitenkin näyttää että siitä selvittiin kahdessa. Elementtejä on mennyt maan alle kaksi päivässä ja viimeisiä kuljetetaan juuri lentoasemalle. Portaiden varsinainen käyttökuntoonasennus jatkuu vielä ja kokonaisajaksi on arvioitu 14 viikkoa. "Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että liukuportaat saadaan käyttöön helmikuun lopussa", projektipäällikkö Kansonen kertoi Lentoposti.fi:lle. T.T. Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta:
|
|||